تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 17
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 6

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 30
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 59
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 10
    آي پي امروز آي پي امروز : 10
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 21
    بازدید هفته بازدید هفته : 179
    بازدید ماه بازدید ماه : 342
    بازدید سال بازدید سال : 1,201
    بازدید کلی بازدید کلی : 6,565

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.117.105.128
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

محتوای ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها.( روزمادر و روز زن )

🔶 حضرت زهرا (س) به عنوان برترین نمونه فضیلت و کرامت پیش روی زنان و دختران قرار دارد و از آنچنان موقعیتی برخوردار است که شخصیت تحسین برانگیزش، ملاک و معیار راستین شریعت اسلامی شمرده می شود .

🔶مادران گلهایی از بهشت هستند که نه فقط در زبان و ادبیات بلکه به معنای واقعی ، نسبت به این وظیفه و این کلمه ادای دین کردند . و اگر روزی باید روز مادر نامگذاری شود ، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا (س) وجود دارد؟

🔶روز زن ، بهانه ای است جهت یادآوری قدرت و توانایی زنان ایرانی که با اثرپذیری از الگوی عالیقدر خود ، حضرت زهرا (س) مستمرا اثرگذاری فردی و اجتماعی خود در عرصه های خانواده و جامعه را ارتقا می بخشند.

🔶حضرت زهرا (س) به قدری در نزد خداوند منزلت دارد که در روز قیامت ، آن قدر به اذن خدا شفاعت می کند تا او راضی شود و این موضوع بیانگر اوج احساسِ عشق و علاقه میان خالق و یک مخلوق و بنده پاک است .

🔶همان طور که حضرت رسول(ص) و حضرت علی (ع) پدران معنوی این امت هستند ، حضرت زهرا (س) هم مادر معنوی این امت است و هر کس مانند ایشان رفتار کند اجازه دارد ایشان را مادر خطاب نماید .

🔶روز ولادت حضرت زهرا (س) را به عنوان روز زن و روز مادر برگزیده اند ، تا انسانها در این روز نهایت تشکر و سپاس خود را به پیشگاه اقدس مادر ابراز نمایند . به راستی چه گزینش زیبا و معنی داری ! چرا که آن حضرت ، یگانه یادگار پیامبر(ص) ، همانگونه که در همه ابعاد انسانی الگو است ، در زمینه مادری الگوی برتر است .

🔶حضرت موسی مشغول راز و نیاز با خدا بود ، در این هنگام مردی را در سایه عرش خدا دید ، عرض کرد : خدایا این مرد کیست که او را در جایگاه عظیم در سایه عرش خودت جای داده ای ؟ ندا آمد : " هذا کانَ بارابوالدیه " این شخصی است که به پدر و مادر نیکی کرده است .

🔶اینکه ائمه توانسته اند انسان های تاریخ ساز شوند ، به دلیل تربیتی است که حضرت زهرا (س) به آنها آموخته است و این شیوه تربیتی حضرت نه تنها زمینه هدایت فرزندانشان بلکه زمینه هدایت تمام بشریت را فراهم کرد.

🔶شهید مطهری : محبت مادری نه تنها برای فرزند مفید است بلکه وجود مادر را نیز تغییر می دهد ، کیمیایی است برای وجود مادر ، روح او را هشیار می کند و از لختی خارج می سازد .

🔶شیخ مرتضی انصاری در مرگ مادرش گریه می کرد و کنار جنازه او اشک تاثر می ریخت ، یکی از شاگردان فاضلش به وی گفت : شایسته نیست شما با این مقام علمی اینچنین بی تابی کنید. آن مرد بزرگ سربرداشت و گفت : گویا شما هنوز به مقام ارجمند مادر واقف نیستید ، تربیت صحیح و زحمات فراوان این مادر مرا به این مقام رسانید .

🔶مقام معظم رهبری : خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است و این امری است که انبیاء می خواستند . در دامن مادر بچه ها بهتر تربیت می شوند تا در پیش استادان . درود بر بانوان سراسر کشور که در این نهضت شریف ، معلم مردان بودند و حالا هم به همان نحو باقی ماندند .

🔶شهید حاج قاسم : همیشه دلم میخواست کف پای مادرم را ببوسم ولی نمیدانم چرا این توفیق نصیبم نمی شد. آخرین بار قبل از مرگ مادرم بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پایِ مادرم رو بوسیدم ولی نمی دانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم .

🔶مادر ! ای مهربانتر از همه ، دامنت مامن انسانهای بزرگ است و قلبت سرشار از محبت و دریای خلوص و صفا ، واژه واژه در برابر همه خوبی ات کم می آورم و کلمات را تنها به پاس همه بزرگی و قداستت ردیف می کنم تا جمله ای باشد در خورِ بزرگی نامت ...

🔶رهبر معظم انقلاب : به خاطر دارم در سوسنگرد خانم عرب مسنی زندگی می کرد که همسرش نابینا بود . ایشان با وجود اینکه پنجاه سال داشت ، خیلی شجاعانه و در حقیقت مردوار از شهر دفاع می کرد، معروف بود که با چوب دستی چند سرباز عراقی را از پا انداخته است .

🔶مادر شهید سید حسین رجبی به او گفته بود : به دوستانت بگو بعد از شهادتت از خاکی که به خونت آغشته شده است ، برایم بیاورند چون میخواهم از آن خاک و خون دو گلدان درست کنم و در خانه بگذارم.

🔶مادر شهید محسن زرنگ زاده به او گفت : فرزندم ، از روزی که برادرت اسیر شده تنها تسلای خاطرم تماشای قامت رعنای تو بود . با هر نگاهت به یاد برادرت می افتادم اما امروز برای یاری دین خدا تو را هم به خدا می سپارم .

🔶مادر شهید محمد رضا جواد بکان که سوگوار همسرش از موشکباران دشمن به دزفول بود در سالگرد شهادت همسرش با شنیدن خبر شهادت فرزند بسیجی اش محمد رضا، خدا رو شکر کرد .

🔶پیامبر اکرم (ص) : حق پدر این است که از او در طول زندگی اطاعت کنی و اما حق مادر را هرگز نمی توانی اداء کنی ، حتی اگر به تعداد شن های بیابان و قطره های باران ، روزها در خدمتش بایستی، تنها به جای زحماتِ طاقت فرسایِ دورانِ بارداری نخواهد بود . اگر او را به دوش گرفته و حج برده باشی حتی جزای یک ناله او را هنگام وضع حمل نپرداخته ای ...

🔶وقتی مادر شهید غلامعلی پیچک می بیند هر کس برای هدیه به جبهه چیزی آورده است ، ناراحت می شود و به غلامعلی می گوید : پسرم من هیچی ندارم بدهم و او می گوید : مادرجان مرا که داری، مرا بده . مادر چه آسان از عزیزش دل کند و او را راهی بهشت کرد .

🔶جایگاه مادر و ارزش نقش مادری از گفتار پیامبر (ص) به روشنی قابل درک و فهم است و اینکه حضرت ۳ بار به نیکی کردن نسبت به مادر دستور می دهد و نوبت چهارم به احسانِ پدر سفارش می کند ؛ بهترین دلیل بر عظمت شان مادر می باشد . از این رو حقِ مادر بر فرزند نیز بیشتر از حق پدر می باشد.

🔶حضرت فاطمه سلام علیها می فرماید : در خدمت مادر باش ؛ زیرا بهشت زیر قدم های مادران است .

🔶حضرت فاطمه علیها السلام می فرماید : بهترینِ شما کسانی اند که با مردم نرم ترند و زنان خویش را بیشتر گرامی می دارند .

🔶امام صادق (ع) : چشم هایت را جز از روی دلسوزی و مهربانی با پدر و مادر خیره مکن و صدایت را بلندتر از صدای آن ها نکن ، دست هایت را بالای دست آنها مبر و جلوتر از آنان راه مرو .

🔶امام حسین (ع) در صحنه کربلا در حالی که با انبوه دشمن و شدت تشنگی و شهادت یاران و اسارت زنان و کودکان رو به رو بود ، کرامت ، بزرگ منشی و صلابت خویش را مدیون دامان پاک مادر و نقش تربیتی حضرت زهرا(س) می دانست .

🔶انقلاب اسلامی در جهانِ پر طمطراق امروز که فرهنگ مبتذل غربی ارکان خانواده را به سست ترین زمان ممکن رسانده ، به تبعیت از اسلام راه جدیدی را پیش روی زن ایرانی گشود؛ راهی که به دور از افراط و تفریط و به دور از ابتذال و تحجر است .

🔶حضرت فاطمه (س) در ژرفنای روح کودکان خود نفوذ کرد و مبانی اخلاقی ، تربیتی و انسانی آنان را محکم نمود ، که بعضی از ثمره های چنین نقش تربیتی در حماسه جادوانه عاشورا تجلی کرد.

🔶امام سجاد (ع) : حق مادر بر تو این است که بدانی او تو را حمل کرد ، آنگونه که هیچ کس، دیگری را حمل نمی کند و از میوه قلبش به تو داد ، که هیچ کس به دیگری نمیدهد ، خواب را به خاطر تو ترک و تو را از سرما و گرما محافظت کرد و تو نمی توانی شکر گزار خدمات او باشی مگر به یاری و توفیق پروردگار .

🔶رهبر معظم انقلاب : تاکید اسلام بر اهمیت بی نظیر نقش زن در خانواده ، به هیچ وجه به معنای مخالفت با حضور زنان در عرصه های مختلف نیست ، بلکه به معنای اصالت و الویتِ نقش مادری و همسری در مقابل دیگر فعالیتها و نقش هاست .

🔶نگاه ویژه به زن در جمهوری اسلامی ، باعث شده که در هیچ دوره ای مانند امروز، زنان محقق ، دانشمند، متفکر ، ادیب، هنرمند و فعال در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی در کشور وجود نداشته باشد .

🔶اکنون وقت آن است تا مادران فردا و اولین مربیانِ کودکانِ فردایمان را دریابیم و برای این سرمایه های عظیم که مبادیِ تمدن و فرهنگ فردایمان هستند ، هزینه بیشتری کنیم . بی شک سعادت و شقاوت فردایِ مملکت ما در دستان زنانی است که اولین معلمان و آموزگاران خانواده و فرزندانشان بوده و می توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

🔶هر دستاورد بزرگ و کوچک در جهان را مدیون مادری خواهیم یافت که صفا و صداقت و صبر و مهم تر از همه علم و تخصصش در فرزند پروری ، منتج به این دستاورد شده است .

🔶در جاده زندگی هر دانشمند صاحب نام یا مصلح جهانی ، رد پایِ زنی را خواهیم دید که یا مادری فداکار است یا همسری شایسته ، بله زن همان است که امام خمینی (ره) می فرماید: مربی جامعه و پرورش دهنده زنان و مردان و رهبران و مدیران آینده این سرزمین .

🔶هشت سال دفاع مقدس ، یکی از جلوه های پرفروغِ مادرانِ فداکارِ ایرانی است ، مادران شهید پروری که شور و روحیه ایستادگی را در قلب مجاهدان خدا روشن نگه داشتند ، چنانچه امام خمینی (ره) به حق فرمود : اگر زنان شجاع و انسانساز از ملتها گرفته شود ، ملتها به شکست و انحطاط کشیده می شوند.

🔶از نخستین روز خلقت بشر، تاکنون در هر کجای دنیا و در میان هر قوم و نژاد و ملتی ، با هر آداب و آیینی، وقتی نام مادر برده می شود ، کوچک و بزرگ ، سرشار از شور و حرارت و مهر و الفت می شوند و قلبشان پرتپش تر می زند . اسلام برای مادر مقام و ارزشی قائل است تا آنجا که رسیدن به بهشت را با رضای مادر میسر می داند .

🔶رهبر معظم انقلاب : زن غربی ، مظهر مصرف ، آرایش ، جلوه گری در مقابل مردان و وسیله هیجان جنسیِ نوع مرد و جنسِ مرد است . بقیه حرفهایی که می زنند ، مثل قضیه عدالت جنسیتی همه حرف است و ظاهر قضیه است ، الان بیشترین تجاوز جنسی با اِعمال زور در غرب در آمریکا در اروپا دارد انجام می گیرد .

🔶غرب زن را از احساس امنیت اجتماعی تهی کرده است و این تنها در مسئله حجاب نیست ، بلکه غرب با ایجاد هرج و مرج در روابط خانوادگی، کانون خانواده را از میان برده است به نحوی که اکثریت قاطع زنان و مردان غربی، تنها کسر کوچکی از سالهای عمر خود را در ازدواج می گذرانند و بیشتر سالها را در تنهایی سپری می کنند .

🔶حمایت از حقوق زنان همیشه از جمله ادعاهای پر زرق و برق در رسانه ها و محافل سیاسی اروپا و آمریکا بوده است، این در حالی است که آمار وحشتناک ستم به زنان در فجایع افسارگسیخته و نظام مند غرب، همچنان رو به فزونی است .

🔶حاج آقا پناهیان : متاسفانه در جوامع غربی که دم از حقوق بشر می زنند و به ویژه در اسرائیل فروشگاههای فروش زن وجود دارد و زن به عنوان یک کالا مطرح است، در میان این تمدن ها در گذشته و در عصر امروز ، دین اسلام شان زن را بالا می برد و به او شخصیت می دهد .

🔶امام خمینی (ره) : زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش ، کشور را آباد میکند ، مبدا همه سعادت ها از دامن زن بلند می شود ، زن مبدا همه سعادت ها باید باشد .

🔶دین اسلام الگوهایی از زن را به ما معرفی می کند که در عین انجام وظایف مربوط به مادری و دختری اما در جامعه اثرگذار هستند ، به عنوان نمونه حضرت زهرا (س) مدافع حریم ولایت ، حضرت زینب (س) پیام آور عاشورا و حضرت معصومه (س) که در جایگاه علمی به سوالات دانشمندان ایرانی پاسخ می دهد .

🔶انقلاب ما شکوه باورهای ماست ، تجلی عقیده مستحکم و آسمانی یک ملت است ، این انقلاب شما و تمام زنان عالم را به قیام علیه تفکر استعماری غرب که زنان را به بردگی گرفته و از زن چیزی جز لذت بردن از او نمی شناسد ، دعوت می کند .

🔶زنان مسلمان ایران مانند زنان استعمار شده غربی، خود را بازیچه شهوات و خواسته های مردان قرار نمی دهند ، زیرا عزت و جایگاه و منزلتی که اسلام برای آنها به تصویر کشیده بسیار رفیع است .

🔶حقوق بسیار مادرها را نمی توان نمی توان شمرد و نمی توان به حق ادا کرد ، یک شبِ مادر نسبت به فرزندش ، از سالها عمر پدرِ متعهد ارزنده تر است . تجسم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانی مادر، بارقه رحمت و عطوفت رب العالمین است .

🔶رژیم پهلوی با دست اندازی به عبارت آزادی زن ، عملا سیاست های خود را در راستای به ابتذال کشاندن زنان و تزلزل در بنیان خانواده ها پایه ریزی کرد و و با اقداماتی که انجام داد ، شان و جایگاه والای انسانی و معنوی زن را به پایین کشانید و از زنیت زن و ویژگی های جسمانی او سوءاستفاده و زن را استعمار کرد.

🔶دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی برای قشر زنان ، ایجاد خودباوری و هویت اسلامی است ، این دو دستاورد زمینه رشد و تعالی زنان را در جامعه فراهم ساخت و فرصت حضور آنان را در جامعه پررنگ تر کرد تا بتوانند به شکل توانمندتری در همه عرصه ها قدم بردارند .

🔶اقدامات پهلوی در مورد زنان همان اهدافی را داشت که جوامع غربی نیز در راستای همان اهداف ، آزادیِ زنان را در برهنگی می دانستند ، با برهنگی زنان و مشغول کردن آنان به هرزگی ، جامعه نیز به فساد کشیده شد و با فاسد شدن جامعه و پرداختن به لذایذ جنسی و مادی ، دیگر قدرت تشخیص حق از باطل از بین خواهد رفت و دیگر انسان به دنبال کمال و جاودانگی نخواهد بود و در چنین شرایطی استثمار و استعمار انسان ها به اوج خود می رسد.

🔶انقلاب اسلامی موجب تحولاتی در فرهنگ و ساختار فکریِ جامعه و به طور اخص زنان گردید ، افزایش تعداد تحصیل کرده های زن ، افزایش پزشکان و متخصصان زن ، مشارکت زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی ، پویایی زنان در عرصه فرهنگ و هنر و ... از دستاوردهای انقلاب برای زنان بوده است.

🔶زنان در دوران انقلاب اسلامی نقشی ماندگار از خود به جای گذاشتند و به همگان اثبات کردند که شخصیت زن در تبعیت از الگوهای غربی و مُدگرایی نیست بلکه چیزی که بر اعتبار و ارزش آنان می افزاید ، غیرت، فداکاری و آرمان های دینی است .

🔶اوج حضور زنان در تظاهرات میلیونی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به جهانیان نشان داد که زنان ایرانی به دنبال جایگاه شایسته انسانی هستند و با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط مهیا گشت که زنان بتوانند حضور خود در عرصه های مختلف به خصوص عرصه سیاست را به اثبات برسانند .

🔶در اندیشه امام خمینی (ره ) علاوه بر توجه به بعد اجتماعی بانوان در جامعه ، توجه و تاکید بر مسئولیت و مدیریت خانوادگی و تربیتی به عنوان یک مسئولیت ارزشمند و مهم تلقی می شود که در پرتو آن میتوان الگوی جدیدی از زن مسلمان در عصر حاضر به دنیا عرضه داشت که بر طبق آن، ضمن اهمیت دادن به نقش خانواده و وظایف مادری و همسری بانوان، نقش اجتماعی فعال و سازنده ایشان نیز مورد تاکید قرار خواهد گرفت .

🔶امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب با عدم پذیرش نگاه سنتی نسبت به زن و ایجاد نگرشی نو ، زمینه رهایی زنان از بندِ باورهای غلطی که در ساحت دین ریشه دوانده بود را مهیا نمود تا زنان با پی بردن به ارزش واقعی خویش توانایی های بالقوه خود را در عرصه های مختلف به خصوص عرصه مبارزه را به منصه ظهور برسانند.

🔶تحمیل جنگی ناخواسته بر ملت انقلابی ، فرصتی تاریخی را برای بانوان مجاهد و فداکار ایران فراهم ساخت و این چنین بود که یکی از محورهای اساسی در کلام امام خمینی(ره) در خصوص جنگ را ضرورت و نحوه حضور بانوان تشکیل داد و ایشان ضمن تاکید بر وجوب دفاع از سرزمین اسلامی، آن را تکلیفی منحصر به مرد نمی دانستند .

🔶اسلام در حالی در عربستان ظهور یافت که زنان از ابتدایی ترین حقوق انسانی برخوردار نبودند ، در چنین شرایطی بود که اسلام با تقبیح سنن جاهلی و رفتارهای غیر انسانی با زنان ، مقام و موقعیت انسانی زن را به او بازگردانید و زمینه رشد و تعالی او را فراهم ساخت.

🔶در عصر پهلوی، حیثیت و شخصیت والای انسانی زن ملعبه دست سرمایه داران و هوسبازانی قرار گرفت که ارزش او را تا حد یک کالای تجاری تنزل دادند، انقلاب اسلامی با روشن فکری های بنیانگذار آن در ارتباط با شناخت جایگاه واقعی زن مسلمان، تحولی عظیم در اندیشه و نگاه جوامع به شخصیت انسانی زن پدید آورد که در جای خود بسی ارزشمند است.

🔶امام خمینی(ره) : ما نهضت خودمان را مرهون زن ها می دانیم ، مردها به تبع زن ها در خیابان می ریختند ، زن ها مردها رو تشویق می کردند و خودشان صفهای جلو بودند ، زن یک همچون موجودی است که می تواند یک قدرت شیطانی را بشکند.

🔶بدیهی است هر چه حضور زنان در اجتماع فعال تر و موثرتر باشد، کشور پیشرفته تر و توسعه یافته تر خواهد شد، به طور مسلم میزان نقش و مشارکت زنان در جامعه به ویژه در زمینه های سیاسی ، اقتصاد ، اجتماعی و فرهنگی تا حد زیادی وابسته به برخورد و نگرش جامعه به زن می باشد.

🔶نهایت فکر و نگاه غربی ها در ترسیم مقام زن ، محدود کردن آن به زیبایی های جنسی ، نگاه کالا محور و راه اندازی رسانه های جنسی است ، بنابراین می توان گفت برخلاف همه تبلیغات رسانه ای، نگاه غرب به زن با عصر جاهلیت تفاوتی نکرده است.

🔶وضعیت زنان در دوران جاهلیت نشان می دهد که اسلام بستری را فراهم کرد تا زن از یک عنصر بی اختیار به یک عنصر پرارزش و نقش آفرین تبدیل شود و در حوزه های مختلف فردی و اجتماعی و سیاسی و ... حضور پررنگی داشته باشد و اسلام به بهترین وجه حریت و استقلال را به زن عطا کرد و شان و منزلت و جایگاه واقعی او را که تا آن روز شناخته نشده بود به او عطا کرد.

🔶استعمار و سوداگران اروپایی و آمریکایی ، شخصیت زن را آنچنان تضعیف و لگدمال کرده که امروز از زنان در پشت ویترین های مغازه برای اجاره و خرید و فروش برای تمتع جنسی استفاده می کنند و آنان به عنوان یک کالای تبلیغاتی در تلویزیون و شوهای لباس بهره کشی می کنند .

🔶جامعه غرب به بهانه های مختلف سعی بر آن دارد که جلوه گری زن را از چهارچوب خانواده بیرون آورد تا به امیال نفسانی مردها پاسخ گویند ، در چنین بستری جای هیچ تعجبی نیست که مردها به جای آنکه با دید تکریمی به شخصیت زن بنگرند ، با دید عزیزی و ابزاری به او نگاه کنند.

🔶اسلام والاترین جایگاه را به مقام زن اختصاص داده ،همچنان که بر فعالیت اجتماعی زنان تاکید کرده است ، با این حال اجازه نمی دهد تا حضور زن در جامعه ، به بهای بی حرمتی به مقام انسانی و تجاوز به حرمت والای زن تمام شود .

🔶اگر امروزه از جایگاه زن در عصر جاهلی سخن به میان می آید و باورهای جاهلی به عنوان سمبل استبداد معرفی می گردد ، هدف اصلی ارائه و معرفی الگوهای غربی برای زنان است ، الگویی که با شعار تساوی طلبی ، بیشترین لطمه را به جامعه انسانی به ویژه زنان وارد ساخته است .

🔶در نظام سیاسی اسلام نقش و جایگاهی که برای زنان در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی مشخص شده ، کمتر از مردان نیست ، برای زنان جامعه امروز امری ضروری و ارزشمند است که همدوش با مردان در حفظ و صیانت از نظام اسلامی گام برداشته و به عنوان اسوه و الگویی برای جهانیان شناخته شوند.

🔶نقش زن در رابطه با اصلاحات و انحرافات جامعه و پیروزی و شکست انقلاب های جهان و جریانات سیاسی و اجتماعی و اخلاقی ارتباط مستقیم داشته است ، همانگونه که امام خمینی(ره) میفرمایند: صلاح و فساد جامعه از صلاح و فسادِ زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد .

🔶جنبش مردان هرگز بدون حضورِ گسترده زنان پیشرفتی نداشته است ، زنان بسیاری در تاریخ اسلام در ایجاد نهضت های علمی درخشیدند و افزون بر فراگیری دانش ، بر مسند تعلیم نشسته و در فرادهی علوم دینی کوشیدند و بدین سان در ترویج اسلام نقش بسیار مهمی ایفا نمودند.

🔶امام خمینی : اینجانب به زنان پر افتخار ایران مباهات میکنم که تحولی آن چنان در آنان پیدا شد که نقش شیطانی بیش از ۵۰ سال کوشش نقاشان خارجی و وابستگان بی شرافت آنان و دستگاههای تبلیغاتی مزدور را نقش بر آب نمودند و ثابت کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهی نشده و با این توطئه های شومِ غرب زدگان ، آسیب نخواهد پذیرفت.

🔶در روزهایی که با پویش در خانه بمانیم مواجه بودیم ، این زنان بودند که بزرگترین نقش خود را برای حضور در منزل و مدیریت بحران در خانه ها به نمایش گذاشتند و با ایفای نقش مادری و همسری در خانواده، فضای خانه را تبدیل به محیطی برای برقراری ارتباطی موثر و فراگیر نمودند .

🔶امام خمینی(ره) : ما باید امروز که روز زن است ، به زنان خویش افتخار نماییم ، چه افتخاری بالاتر از اینکه زنان بزرگوار ما در مقابل رژیم ستمکار سابق و پس از سرکوبی آن، در مقابل ابر قدرت ها ،در صف اول ،ایستادگی و مقاومت از خود نشان دادند که در هیچ عصری چنین شجاعتی از مردان ثبت نشده است .

🔶امروزه رسالت بانوان در تمام عرصه های خدمت به خانواده بیش از هر زمان دیگری آشکار بوده و زنان در نقش مدیران قوی و توانمند ، قدم در راهی گذاشته اند که آینه تمام عیار توانمندی های زن ایرانی است .

🔶بدون شک زنان ، الگویی در مدیریت بحران کرونا بوده اند و با قدرت تصمیم گیری خردمندانه و فداکاری خستگی ناپذیرشان، بار دیگر بر بلندای این مسئولیت تکیه زدند و با قرار گرفتن در شرایط مختلف به خوبی نقش راهبردی خود را به ظهور و بروز رساندند .

🔶در این روزهایی که نه دستی به دوستی و نه آغوشی به گرمی نمی تواند حتی برایِ عزیزترین عزیزان باز شود ، زنان ما در عرصه بهداشت و درمان ، بی پروا دست شفا به سوی بیماران دراز می کنند و پذیرایشان هستند حتی به قیمت جان!

🔶نقش مادر پرتویی از نقش خداست، قلب مهربان و پرعطوفت مادر ، تجلی رحمت و رافت خداست . گویی خدای تعالی قطره ای از دریای بیکران محبت و عشق را در قلب مادر قرار داده است.

🔶امروز زبان و قلم در مقابل فداکاری زنانِ پرستار قاصر است ، آنهایی که تمام راهها را رفته اند ، از خواهش و التماس تا گریه ، حتی جانشان را کفِ دستشان گذاشته تا من و تو زنده بمانیم . آنهایی که دعوت حق را لبیک گفتند و ثابت کردند تجلی کلام خدا بر روی زمین هستند.

🔶شهید محمد رضا غیاثی : درود بر این شیر پاکت مادر که جوان بزرگ کردی و به یاری اسلام فرستادی . باری مادرجان تا کربلا راهی نیست، مادر اگر من شهید شدم شما هستید ، باید صبر کنی و دیگر مادران به تو تبریک می گویند .

🔶خداوند از مادر به عظمت یاد کرده و مقام وی را ستوده است و بدون بیان زحمت های پدر ، مشکلات و ناراحتی های مادر را بیان می کند ، گویی مادر عامل اصلی در لزوم نیکی به والدین بوده و کار او چنان ارزشمند است که احساس به پدر را نیز بر فرزند واجب می سازد .

🔶شهید جلیل فرح بخش : ای مادرم ! ای زحمت کشیده برای فرزندت، ای که در شب ها و روزها صبر کردی تا مرا به اینجا برسانی . خوشحالم که در راه اسلام گام نهاده ام و تو نیز خوشحال باش که فرزندت را این چنین تربیت کردی و بدان که شیر مادران پاک است که چنین فرزندانی را تحویل جامعه می دهد.

🔶شهید محمد مروتی : ای مادر! درود بر تو که فرزندت را به صحرای کربلا فرستاده تا پرچم حسین علیه السلام را بدست بگیرد و خون خود را به پای درخت اسلام بریزد تا جمهوری اسلامی پا بگیرد .

🔶شهید محمود خدارحیمی: ای مادر ! من پرورانده و دست رنج تو بوده ام و مرا در راه خدا مثل اینکه قربانی کرده ای و خون من مانند این است که در آن جایی که یک قطره خونم ریخته است ، یک درخت آبیاری و سبز شده است .

🔶شهید نعمت الله کشاورز : مادرم از اینکه بعد از جان فدا کردن برادر بزرگم مرا راهی جبهه نمودی ممنونم و به خود می نازم که تو از بهترین مادرانی و می دانم که اگر من برنگردم ، تو همان مادر صبوری هستی که تحمل می کنی.

🔶شهید محمد حسین رحمتی نیا : مادرم ای ستاره شب ... مثل مادر وهب باش که سر فرزندش را در جنگ به سوی او پرتاب کردند و شجاعانه آن را به طرف دشمن پرتاب کرد و با ندای محکمش به دشمن گفت : من چیزی که به راه خدا داده ام پس نمیگیرم

🔶نقش مادری تنها در وضع حمل و شیر دادن خلاصه نمی شود بلکه یک سلسله مسئولیت های پرورشی و تربیتی به عهده مادر گذاشته شده که ثمره آن در هدایتِ کل جامعه بشری خود را نمایان می کند.

🔶شهید داوود آذریان: آری مادر عزیزم ، امیدوارم که مرا ببخشید و همچنین امیدوارم که بعد از شهادت من ، شما بهتر بتوانید در راه رسیدن به خدا و عبودیت او گام بردارید و بدانید که من در این راه آگاهانه قدم برداشتم و فقط هدفم الله و رسیدن به اوست .

🔶شهید بهروز صیاد جمشیدی : به مادر دلسوزم سلام برسانید و بگوئید فرزندت از طرف خداوند آمرزیده شده و اگر شهید شد بر مزارش گریه نکن ، شیون و زاری برای کسانی است که در رختخواب میمیرند و نه آنان که شهید می شوند و تا ابد زنده اند .

🔶مدیریت عاطفی درون منزل از نقشهای محوری مادر است ، وی با تربیت فرزندان ، آنها را به جایگاهی می رساند که می توانند پست و مقام ارزشمندی را عهده دار شوند و در راستای خدمت به خلق و جامعه خود قدم های محکمی را بردارند .

🔶زن کانون محبت و عاطفه در خانواده است و مهمترین بکن یک خانواده در راستای تجمع اعضای خانواده در کنار یکدیگر است و خانواده متعادل ، خانواده ای است که فرزندان و پدر خانواده برای بازگشت به منزل و حضور در آن بی قرار و بی تاب باشند .

🔶حجاب مصونیت است نه محدودیت، رعایت حجاب اگر چه با سختی هایی همراه است اما باید در نظر داشت زنی که خود را پوشش می دهد هم از آسیب های جسمی، روحی و روانی در امان است و هم مسیر را برای فساد خود ، خانواده و جامعه هموار نمی کند ، حجاب آرامش و محبت را برای کانون خانواده به ارمغان می آورد.

🔶پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب ، به ایفای نقش موثرتری در حمایت از عرصه جبهه های نبرد حق علیه باطل بپردازند.

🔶زنان ایران با تاسی از رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام ، به وظیفه الهی و انسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر صبوری ، عزم، همت ، ایثارگری و کمک رسانی آنها نبود ، چنین مقاومت پیروزمندانه ای در آن دوران شکل نمی گرفت .

🔶پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از عرصه هایی که زنان به خوبی در آن نقش ایفا نمودند، حضور در دوران دفاع مقدس بود ، اینان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ را بر دوش می کشیدند و وظیفه خود را برای حفظ میهن از تجاوز دشمن به نحو مطلوب انجام دادند .

🔶در روزهای جنگ در خرمشهر مادری کارش شده بود نان پختن برای رزمندگان ، برای بچه های یتیم هم نان می پخت. کم کم رزمندگان عادت کرده بودند که نزد این مادر بیایند و نان بگیرند و حتی بعضی از روزها که نمی آمدند، مادر نان ها را داخل کوله پشتی می گذاشت و از بین نیزارها برایشان می برد.

🔶در قبرستان خرمشهر زن ۶۵ ساله ای را دیدم که تفنگ ام۱ بر دوش داشت ، گفتم : مادر چه می کنی ؟ گفت : پسر و دخترم آنقدر جنگیدند تا شهید شدند و اینجا خفته اند ، می روم راهشان را ادامه دهم . هر چه او را منع کردم نپذیرفت و گفت : باید از دینم دفاع کنم .

🔶از اقداماتی که زنان در زمان جنگ در ستادهای پشتیبانی و بیمارستان ها مشغول آن بودند ، شستن لباسهای رزمندگان و مجروحین بود . با توجه به آنکه هنوز بسیاری از ستادها مجهز به ماشین لباسشویی نبودند لذا زنان به صورت داوطلبانه به این کار مشغول بودند .

🔶در روزهای جنگ تحمیلی، زنان در چیدن دیوار جهت مدافعان پل خرمشهر پیشقدم شدند و هم چنین با پر کردن گونی های شنی و ساخت سنگرهای خیابانی و مجهز کردن آنها به کوکتل مولوتف در پی جلوگیری از سقوط شهر به دست دشمن بعثی برآمدند.

🔶تمیز نمودن سلاح رزمندگان ، خشاب گذاری ، خالی کردن بار مهمات از کامیون ها و ... از زمره فعالیتهای تدارکاتی زنان برای جبهه های جنگ بود و نیز زنان جهت پشتیبانی رزمندگان ، به نگهبانی از انبار مهمات و تعمیر اسلحه و گلوله گذاری خشاب ها می پرداختند .

🔶در دوران دفاع مقدس همین که مادری با رضایت ، فرزند خود را راهی مسیری می کند که ممکن است بازگشتی نداشته باشد، اسطوره سازی کرده است و این احساس مسئولیت، زنان را به اسطوره سازان فراجنسیتی در جهان تبدیل می کند .

🔶با قدرت می توان گفت، همراهی و استقامتی که از ناحیه زنان قهرمان ایران در جریان جنگ تحمیلی به منصه ظهور رسید در هیچ زمانی و در هیچ منطقه ای از جهان سابقه ندارد . مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ آنچنان اعجاب انگیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجز، بلکه شرمسار است .

🔶امام خمینی(ره) : پیروز و سرافراز باد نهضت اسلامی زنان معظم ایران، افتخار بر این قشر عظیمی که با حضور ارزشمند و شجاعانه خود در صحنه دفاع ، میهن اسلامی و قرآن کریم و انقلاب را به پیروزی رسانده و اکنون در جبهه و پشت جبهه در حال فعالیت و آماده ی فداکاری هستند .

🔶شهیده شهناز حاجی شاه نخستین زن شهیده خرمشهر بود که در کنار برادرانش ، ناصر و محمد و حسین ، به دفاع از شهر پرداخت و در شرایطی که برای نجات زنان در خمپاره باران دشمن بعث عراق مشغول یاری رسانی بود با اصابت ترکش مستقیم به قلبش به درجه رفیع شهادت نائل گردید .

🔶در عصر کنونی باید تلاشها این باشد که ارتباط بین نسلی از زنان که تجربه زیستن در دوران جنگ را داشته اند با نسلی که هیچ از آن دوران نمیدانند برقرار نماییم ، آن هم در برهه زمانی که جنگ روانی ، دروغ پردازی ، تحریف تاریخ و اخبار نادرست وجود دارد .


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 14 بهمن 1399 ساعت: 13:45
برچسب ها : ,,,,,,,,,,

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش