تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 17
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 6

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 10
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 59
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 10
    آي پي امروز آي پي امروز : 5
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 21
    بازدید هفته بازدید هفته : 159
    بازدید ماه بازدید ماه : 322
    بازدید سال بازدید سال : 1,181
    بازدید کلی بازدید کلی : 6,545

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.145.154.185
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

محتوای توفان جشن پیروزی انقلاب

 

22 بهمن گرامی باد

 

توییت ۱

ما کجای عالم می توانستیم ببینیم کسی از ما شهید شود و در کشوری دیگر با تشییع میلیونی روبرو گردد ؟ تشییع با شکوه شهید سلیمانی تجلی و صدور انقلاب اسلامی ایران را به جهانیان نشان داد .

توییت ۲

اگر مدل انقلاب اسلامی ما بتواند موفق عمل کرده و حضور مردم در صحنه های مختلف پرشورتر شود، مستضعفان جهان نیز امیدوارتر می شوند و این امیدواری مساوی با رجوع به اسلام است ، پیامبر (ص) نیز با رفتار خود به امین معروف شده بود .

توییت ۴

پیروزی معجزه آسای انقلاب اسلامی که مهمترین واقعه قرن بیستم در ایران بود ، بدون رهبری پیامبرگونه امام خمینی (ره) ، در شروع و استمرار انقلاب امکان پذیر نبود ، مشروعیت رهبری ایشان از مرجعیتشان سرچشمه می گرفت.

توییت ۳

پیروزی معجزه آسای انقلاب اسلامی که مهمترین واقعه قرن بیستم در ایران بود ، بدون رهبری پیامبرگونه امام خمینی (ره) ، در شروع و استمرار انقلاب امکان پذیر نبود ، مشروعیت رهبری ایشان از مرجعیتشان سرچشمه می گرفت.

توییت ۶

امام خمینی (ره) از چهره های تاریخ ساز بودند و به قول "یودو اشتاین باخ" مدیر موسسه شرق شناسی آلمان : امام خمینی سیاسیترین رهبر معنوی جهان ، با شخصیتی جذاب و کاریزماتیک، تمام آرمان های جمهوری اسلامی که بر مبنای آنها ساخته شده‌است، از افکار ایشان ریشه میگیرد .

: توییت ۵

زعامت امام خمینی(ره) با اجرای اصول اسلام ناب محمدی، همان حقیقتی است که هیچ انقلاب و قیامی در اعصار گذشته پس از امامان معصوم (ع) به خود ندیدند و این همان رمز پایداری انقلاب اسلامی ایران است .

: توییت ۷

استکبارستیزی ، صداقت شخصی استثنائی، ساده زیستی ،داشتن اراده و توانایی یک رهبر قدرتمند ،جرات باورنکردنی و استواری در برابر مشکلات بزرگ ، ظرفیت غیر معمولی برای مقاومت ، حمایت از پابرهنگان و مستضعفان و هم دلی با آنان ، ارتباط فوق العاده و مجذوب کننده و مهارتهای سخنوری از شاخصه های امام خمینی (ره) بود که مورد توجه مردم قرار گرفت .

توییت ۸

امام خمینی (ره) رهبری بی چون و چرا بودند، تامل و تدبیر در تصمیم گیری ها ، مشورت با صاحب نظران، سعه صدر در برخورد با مخالفان، صراحت در میان نظرات، حفظ اسرار یاران و همراهان ، برخورد متواضعانه، عاطفی و اخلاقی و اعمال شیوه های تربیتی در روش رهبری ایشان به چشم میخورد و همین شیوه‌ها موجب شد تا توده های مردم در اطاعت از فرمان ایشان سر از پا نشناسند.

: توییت ۹

امام خمینی(ره) تربیت شده مکتب اسلام و عبد واقعی خداوند بودند ؛ لذا به آنچه که تکلیف تشخیص می دادند ، عمل می کردند و همین شیوه  همواره به تحکیم و افزایش اعتماد به ظرفیت و توان رهبریِ امام کمک می کرد و در شکل گیری رهبری بلامنازعِ ایشان موثر بودند .

: توییت ۱۱

مقام معظم رهبری : آنچه در زمامداران مختلف عالم ، مایه امتیاز آنها می شد، اغلبِ آن صفات را ما در امام خمینی مجتمع می دیدیم، ایشان هم عاقل بود ، هم دور اندیش ، هم محتاط بود، هم دشمن شناس ، هم به دوست اعتماد می کرد و هم ضربه ای را که به دشمن وارد میکرد ضربه قاطع بود .

: توییت ۱۰

پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هر چیز مرهون شخصیت عظیم و گرانقدر امام خمینی (ره) بود که هم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرین بود و هم در تداوم آن ، چنانچه آیت الله خامنه ای فرمودند: راه او راه ما ، هدف او هدفِ ما و رهنمود او مشعل فروزنده ماست .

: توییت ۱۲

رهبر معظم انقلاب : دهه فجر ، یعنی خاطره شکفتن نیروی عظیم و زنده شدن و فعال شدن آتشفشان بزرگی که دنیای استکبار را تکان داد . هر روزی از روزهای این دهه ، مخصوصا روز بیست و دوم بهمن ، ایام الله و خاطره های فراموش نشدنی برای ملت ایران هستند ، حقیقتا ملت ما در این دهه جان گرفت .

: توییت۱۳

انقلاب اسلامی در سایه وحدت ، یکدلی و اتحاد ملت ایران به پیروزی رسید و این همدلی در بین مردم ایجاد نمی شد مگر با روشنگری روحانیون و امامان جمعه ؛ لذا امروز وظیفه این قشر برای پاسداری از آرمان ها و ارزش های انقلاب بسیار خطیر و مهم است.

: توییت ۱۵

شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جداست ، و بدون شک یکی از مهمترین مراکزی که در به ثمر رساندن انقلاب نقش اساسی داشت حوزه های علمیه بود که در راس آن امام توانست آرزوی انبیاء و ائمه که پیاده شدن فرامین قرآنی و اسلام ناب در جامعه بشری بود را عملی کند .

توییت ۱۴

استکبارستیزی از ویژگی های بارز امام خمینی (ره) بود که مردم از این صفت امام به شدت استقبال کردند ، چرا که در طول تاریخ ، بعد از ائمه و اهل بیت کمتر فردی توانسته بود تا این حد در زمینه استکبار ستیزی موفق شود ، حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن در راستای لبیک گفتن به این ویژگی امام است .

: توییت ۱۶

امام خمینی (ره) : قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان بدانند که اگر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود که مبارزه با کفر و ظلم و شرک است ادامه می دهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام ، این پابرهنگان مغضوب دیکتاتورها خواهد ایستاد.

: توییت ۱۷

پیوند انقلاب اسلامی با مسجد ، پیوندی استوار، جادوانه و استراتژیک است که هیچ چیز نمی تواند جایگزین آن شود ، روحانیون مبارز ، در سنگر محراب و منبر ، تفکر سیاسی اسلام را تبیین و در زمینه فجایع رژیم ستم شاهی افشاگری می کردند . تولد جمهوری اسلامی ایران در فضای باصفا و معنوی مسجد انجام پذیرفت.

: توییت ۱۹

مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که پیروزی انقلاب اسلامی را برای ملت ما درست کرد ، اینطور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم ، دیگر مسجد می خواهیم چه کنیم ؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است . امام خمینی (ره)

: توییت ۱۸

چشمه زلال مبارزه و نهضت علیه باطل در طول تاریخ از مسجد جوشیده است و این مکان الهی بود که توانست به قیام مقدس مردم ایران که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد به فرموده امام راحل: اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب ، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیا نیست ، پس مامن و پناهگاه آنان در کجاست ؟

: توییت ۲۱

پیروزی انقلاب اسلامی به ما آموخت که نباید برای ظهور مهدی موعود (عج) به انتظار نشست بلکه باید به انتظار ایستاد ، انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در احیای مکتب انتظار و آموزه مهدویت بوده و تشیع و اسلام را در قلب حوادث و اخبار جهانی قرار داد.

: توییت ۲۰

دشمنان از مسجد به عنوان مرکز نیرومند پشتیبانی انقلاب و ستاد عملیاتی رهبر انقلاب اسلامی در هراس و وحشت بوده و بارها مساجد آماج حملات دژخیمان پهلوی قرار گرفته و هم اینک نیز دشمنان در صدد خلوت کردن و دور کردن مردم به خصوص جوانان از مساجد می باشند.

: توییت ۲۴

انقلاب اسلامی تنها الگوی عملی برداشت صحیح از انتظار در عصر حاضر است که آثار و نتایج شگفتی چون قیام ضد بی عدالتی ها ، تلاش برای پیشرفت و تکامل ، مبارزه جویی با ظالمان و عدم همراهی با حاکمان مشروع را بدنبال داشته است .

: توییت ۲۳

آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفاء کرده است ، به یقین تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت از یک مسئله فرعی به عنصر سیاسی ، حماسی و تحول آفرین،  از دستاوردهای ایدیولوژیک انقلاب اسلامی به شمار می آید .

: توییت ۲۲

عصر نوینی که انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی (ره) آغازگر آن بود در حقیقت مقدمه انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) تلقی می شود ، انقلاب اسلامی هویتِ مصلحِ بزرگ را به جهان معرفی نمود که آثار این امر را می توان در بین مسلمانان و غیر مسلمانان بعد از دیدن دستاوردهایش به خوبی مشاهده کرد.

: توییت ۲۶

امام خمینی (ره) در این زمینه می فرماید : مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران،  نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد .

: توییت ۲۵

انقلاب اسلامی یک گام بسیاری اساسی به سمت ظهور است ، حرکتی متکی بر قرآن،  سنت و امامت که با وقوع آن،  توجه جهانی به مهدویت و موعود وارد فضای جدیدی شده است . انقلاب اسلامی با تمسک به آموزه مهدویت ، برای همگان هویتی مهدوی پدید آورد؛ هویتی که آدمی را به هدفی مقدس در جهت پیگیری آرمان های بلندش فرا می خواند.

: توییت ۲۸

پیروزی انقلاب اسلامی ایران آن هم با رهبری زعیمی روحانی، موجب شد جایگاه روحانیت شعیعی به عنوان کانونی ترین و اصلی ترین نیروی سیاسیِ موثر در این نهضت، بیش از پیش مورد توجه صاحب نظران داخلی و خارجی قرار گیرد .

: توییت ۲۷

مى‌آيد؛ بر بام بلند آرزو و به جست‌وجوى شهيدانى كه مسيرش را با خون خويش مطهر كردند.

خانه‌هاى قلبمان، شانه‌هاى مهربان او را مى‌جويند تا در سايه خورشيدى‌اش، طعم خوش آزادى را بچشند.

اگرچه سيه مستان شب، با خنجر ظلم، سپيداران باغ را سر بريده‌اند، دست نوازش باغبانى چون روح خدا، نگاهى سبز را به درختان آرزوهاى‌مان باز مى‌گرداند.

: توییت ۲۹

در پیروزی انقلاب اسلامی، این جان فشانی های روحانیت و تحمل انواع فشارها و با مجاهدت و تعلیم و تعلم های شبانه روزی ، اسلام ناب را از دستبرد مهاجمان حفظ کرده و به نسل های بعدی انتقال داده اند .

: توییت ۳۱

یادبود دهه فجر، خود مانع بزرگی در راه تحقق این هدف است. سعی می‏کنند انقلاب را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم می‏آورد. سعی می‏کنند امام را از یاد مردم ببرند؛ اما دهه فجر، تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست.

توییت ۳۰

دهه فجر برای کشور ما یک فرصت تاریخی بود و ملت ما را از یک حصار بسیار خطرناک خارج کرد. تا وقتی یک ملت در حصار استبدادِ یک حکومت وابسته و فاسد و ضدّ مردم و ضدّ فرهنگ و دین قرار دارد، هیچ چیز زیبا و مطلوبی که زندگی آنها را از لحاظ مادّی و معنوی اعتلاء بخشد و پیش ببرد، نمی‏تواند در بین آنها پا بگیرد.

: توییت ۳۳

ملت ایران در تمامی تحرکات سیاسی ،فرهنگی خود به نحوی تحت تاثیرپیام عاشورا است واین طبیعی ترین بسترتحولات انقلابی درایران اسلامی به شمارمی آید.

: توییت ۳۲

دهه ی فجر، دهه ی تجدید قوای نیروهای انقلابی با تجدید یادها و خاطره های پرشكوه آن روزهاست؛ دهه ی تجدید عهد و میثاق ملت ما با انقلاب است؛ دهه ی گرامیداشت بزرگترین معجزه ی الهی در این روزگارهاست

: توییت ۳۵

هدف وانگیزه مردم ایران ازانقلاب اسلامی،نابودی ظلم،استبدادواستکباروبرپایی حکومت عدل الهی واجرای احکام اسلامی به عنوان معروف وجلوگیری ازوابستگی به اجانب وبیگانگان به عنوان منکر بود.اینهاهمان انگیزه وهدف امام حسین(ع)ازقیام عاشورابود.

: توییت ۳۴

نگاهی به تحولات ایران در دوره رضاخان ومحمدرضاپهلوی که هردو به ستیزبااسلام واقامه شعائردینی درایران برخاسته بودندوسرنوشت آن پدروپسرازیک طرف وپیروزی انقلاب اسلامی به رهبری یک زعیم دینی ازسوی دیگرتاثیرمذهب ومولفه های دینی رادرتحولات سیاسی اجتماعی ایران آشکارکرد.

: توییت ۳۶

برخی ازعلمای اسلامی براین عقیده اندکه مهم ترین انگیزه امام حسین از قیام ،ایجاد حکومت اسلامی بوده است،امام خمینی(ره)دراین زمینه میفرماید: زندگی سیدالشهدا،زندگی حضرت صاحب(ع)،زندگی انبیای عالم،همه شان این معنابوده است که درمقابل حکومت جور،حکومت عدل رامی خواستند،درست کنند .

: توییت ۳۸

اگریزیدبن معاویه تجاهربه فسق وفجورداشت،خاندان پهلوی نیزهمان گونه عمل می کردوبه عنوان نمونه بایدگفت:اسلام زدایی راتاآنجارساندندکه به طوررسمی تاریخ هجرت پیامبراکرم(ص)رابه تاریخ شاهنشاهی تبدیل کردند.

: توییت ۳۷

رهبری حسین گونه همچون امام خمینی(ره)یکی ازمهمترین تاثیرات نهضت عاشورادرپیدایش انقلاب اسلامی بود.مردم ایران،صلابت،شهادت، شجاعت،قاطیت،سازش ناپذیری وروح حماسی امام حسین رادرشخصیت امام خمینی متجلی می دیدند .

: توییت ۳۹

درسی که امروز مردم و مسئولین باید از شهدا بیاموزند ، حرکت در مسیر ولایت و حفظ دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب است که با خون شهدا آبیاری شده است ، اگر خون پاک شهدا نبود امروز شاهد پیشرفت و اقتدار کشور و حاکمیت نظام اسلامی نبودیم .

: توییت ۴۰

بعد از سپری شدن ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ، با توجه به شرایط موجود و هجمه های فرهنگی دشمنان علیه انقلاب اسلامی، باید پاسداشت مقام شهداء سرلوحه برنامه مسئولان قرار گیرد .

توییت ۴۲

اگر رشادت طلبی ، ایثار ، ازخودگذشتگی و جان نثاری های شهداء و رزمندگان اسلام در روزهای مبارزه با حکومت پهلوی نبود هم اینک آرامش و آسایش در جامعه وجود نداشت ، خلوص پاک شهدا و قطره خونی که در مسیر انقلاب اهدا کردند ، با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

: توییت ۴۱

امروز زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و حفظ حرمت و جایگاه خانواده‌های معظم آنها برای تداوم انقلاب اسلامی و عزت و عظمت نظام اسلامی ایران و ایرانیان لازم و ضروری است .

: توییت ۴۳

ماهیت دین اسلام با سرشت انقلاب به گونه ای در هم آمیخته که تصور وجود اسلام را جدا از وصف انقلابی آن ناممکن می سازد ، انقلاب اسلامی ایران ، یک پدیده مستقل و مجزا از کلِ حرکت و ماهیت انقلابی اسلام نیست ، بلکه بخشی از انقلاب مداوم ، مستمر و جهانی نهفته در خود اسلام است .

: توییت ۴۴

هر انقلابی که برای تحقق عدالت اجتماعی، تضعیف فاصله طبقاتی ، رفع تبعیضات ظالمانه، حمایت از محرومان و رهایی آنان از سلطه مستکبران و فقر ستیزی به وقوع بپیوندد ، انقلابی است که اسلام با دید مثبت به آن نگریسته و مهر تایید بر پیکره آن می زند.

: توییت ۴۵

امام خمینی (ره) انقلاب ایران را مقدمه ای برای انقلاب جهانی مهدوی قلمداد می کردند : مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست ، انقلاب مردم ایران ، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت (عج) است .

: توییت ۴۶

عاشورا حادثه ای است که هر شیعی با روح و جان خود آن را در آمیخته و با پرپایی عزا در آن، هر ساله بقای خود را باز آفریده است ، طبیعی است که عاشورا و فرهنگ سرخ شهادت حسینی بر انقلاب ایران نیز تاثیرگذار باشد .

: توییت ۴۷

امام خمینی واقعه کربلا و مفهوم شهادت را با ضرورت های سیاسی حاد جامعه آن روز پیوند داد ، فرهنگ عاشورا به شیعیان آموخت که در مبارزات خود می توانند برای شکل گیری حکومت اسلامی ، واقعه ای چون حادثه کربلا بیافرینند .

: توییت ۴۸

رهبر معظم انقلاب : بی نام خمینی ، انقلاب اسلامی ایران در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست،  این گویاترین تعبیر از پیوند عنصر رهبری با انقلابی است که به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا ماهیت ، ویژگی ها و عملکرد آن با هیچ کدام از نمونه‌های مشابه آن در تاریخ تمدن بشری قابل مقایسه نیست .

: توییت ۴۹

یکی از دلایل اصلی متزلزل شدن رژیم منحوس پهلوی ، فسادها ، نارسایی ها و نارضایتی عمومی مردم از زیاده خواهی های علنی و به اصطلاح قانونی خاندان پهلوی و مقربان آنان معطوف می شد .

: توییت ۵۰

ولخرجی های خاندان سلطنتی ، فساد تمام عیار، برگزاری جشن های آنچنانی و آلوده شدن سیستم دربار به انحرافات و مفاسد اقتصادی آنچنان عمیق شد که این عارضه از چهارچوب یک مشکل اقتصادی خارج و به یک موضوع امنیتی، سیاسی و دغدغه ای ملی و عمومی برای مردم مبدل شد.

: توییت ۵۲

غصب جنگل های ملی توسط محمد رضا پهلوی ، گرایش به قماربازی ، صرف هزینه های سنگین برای عیش و نوش و خوشگذرانی های شاه و نزدیکان او ، آن هم در شرایطی که بخش عظیمی از مردم در فقر زندگی می کردند از مصادیق مفاسد اقتصادی آن دوران بود .

: توییت ۵۱

اگر امروز شاهد تشکیل و گشوده شدن پرونده ای قضاییِ بسیاری در ارتباط با مفاسد اقتصادی هستیم ، در دوران طاغوت، پرونده ای تشکیل نمی شد که عزم رژیم را در برخورد با مفاسد اقتصادی به اثبات رساند.

: توییت ۵۳

مقایسه میان نظامی که تاروپود آن با فساد و وابستگی تنیده شده بود با نظامی که در مسیر اسلامی شدن و استقلال گام برداشته شده به استناد وجود برخی مشکلات و ضعف ها به هیچ وجه منطقی و منصفانه نیست .

: توییت ۵۴

میلسپو مستشار نظامیِ آمریکا : رضاشاه، روی هم رفته ، مملکت را پاک دوشید ، روستائیان، عشایر و زحمتکشان را بیچاره کرد و از زمین داران باج هنگفت گرفت و در عین آنکه اقداماتش طبقه جدید انحصارگران، پیمانکاران و مقربین سیاسی را غنی ساخت ، تورم ، مالیات های سنگین و ... سطح زندگی مردم را کاهش داد.

: توییت ۵۵

قدرت نظامی و توان دفاعی امروز کشور ما محصول تلاش و مجاهدت نیروهای انقلابی و ارزشی خودمان بوده و با تکیه بر توان و ظرفیت های بومی کشور صورت گرفته است که موجب افتخار هر ایرانی و ایران دوستی است .

: توییت ۵۶

اگر دوره شاه بود ، آمریکایی ها با ما کاری نداشتند اما به قیمت اینکه ما وابسته و سرسپرده آنان باشیم و آنان صاحب اختیار تمام مقدرات ما ، آیا این افتخار و پیشرفت است ؟ آیا این چیزی جز تن دادن به ذلت و فرومایگی است که بر خلاف فطرت انسانی و آموزه های دینی ماست ؟!

: توییت ۵۷

تفاوت نظام جمهوری اسلامی با رژیم شاه ، تفاوت نظامی است که به دنبال حاکمیت ارزش ها و تحقق استقلال و عدالت و مقابله با سلطه جویی و دفاع از مظلومان است با نظامی است که وابسته به قدرتهای بزرگ بوده و جایگاهی برای ارزشهای دینی و استقلال و عزت و کرامت کشور و مردم قائل نبوده و همه را به پایِ نوکری آمریکا نهاده بود .

: توییت ۵۸

تفاوت نظام جمهوری اسلامی با رژیم شاه ، تفاوت نظامی است که به دنبال حاکمیت ارزش ها و تحقق استقلال و عدالت و مقابله با سلطه جویی و دفاع از مظلومان است با نظامی است که وابسته به قدرتهای بزرگ بوده و جایگاهی برای ارزشهای دینی و استقلال و عزت و کرامت کشور و مردم قائل نبوده و همه را به پایِ نوکری آمریکا نهاده بود .

: توییت ۵۹

اگر در زمان پهلوی ایران به عنوان حافظ منافع قدرتهای بزرگ مورد اعتنا و احترام ظاهری قرار می گرفت ، امروز جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مستقل ، تاثیرگذار در منطقه و جهان شناخته می شود.

: توییت ۶۱

استاد شهید مطهری ، عدالت اجتماعی ، استقلال ، آزادی و معنویت اسلامی را به عنوان ارکان تداوم انقلاب اسلامی نام می برد و رخنه فرصت طلبان ، عدم اخلاص و معنویت، ابهام طرح های آینده ، نفوذ اندیشه های بیگانه و تجددگرایی افراطی را از آفات انقلاب میداند .

: توییت ۶۰

اگر روزگاری گرد محرومیت و عقب ماندگی بر چهره رژیم پهلوی گسترده شده بود امروز جمهوری اسلامی با تکیه بر توان جوانان و نخبگان این مرز و بوم که در رژیم پهلوی به آنان توجه نمی شد و دمیدن روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در آنان، در عرصه های مختلف علمی ، پزشکی،  هوا و فضا، هسته ای و نظامی به دستاوردها و پیشرفت های خیره کننده ای دست یافته است که به هیچ وجه قابل مقایسه با آن دوران نیست .

: توییت ۶۳

انقلاب اسلامی صرفا در صدد ایجاد یک امپراتوری قوی یا سیستم رفاهی کم نظیر یا ساختار فرهنگی و سیاسی مبتنی بر نظریات علمی نبود بلکه این حرکت عظیم با حدوث و تداومش در صدد بود که جامعه را از حضیض ذلت به اوج عزت برساند و محرومان صالح را به مقام خلافت الهی در زمین نائل نماید .

: توییت ۶۲

ولایت عاشورایی امام خمینی سر منشا و علت محدثه انقلاب اسلامی بوده است یعنی پیروزی این قیام را جز اعجاز ولایت امام حسین که از آستین ولایت امام خمینی بیرون آمد، نمی توان دانست .

: توییت ۶۴

حضرت امام به عنوان یک انسان حسینی و عاشورایی،  دنیای کفر و الحاد را به مبارزه طلبید و همه شاهد بودند که در عمل چه کرد و امروز همه ما باید عاشورایی باشیم تا حرکت دنیا به سمت صلاح برود و تسریع و زمینه ظهور ولی مطلق نیز فراهم گردد .

: توییت ۶۵

حضرت امام به عنوان یک انسان حسینی و عاشورایی،  دنیای کفر و الحاد را به مبارزه طلبید و همه شاهد بودند که در عمل چه کرد و امروز همه ما باید عاشورایی باشیم تا حرکت دنیا به سمت صلاح برود و تسریع و زمینه ظهور ولی مطلق نیز فراهم گردد .

: توییت ۶۸

بی توجهی سران رژیم پهلوی به فرهنگ مذهبی و باورهای اعتقادی مردم و تلاش آنها برای حذف ظواهر دین از سطح جامعه ، عامل مهمی بود که به تزلزل و سرنگونی دودمان پهلوی انجامید.هر گامی که رژیم پهلوی در ستیز با دین بر می داشت، موجب تشدید روحیه انقلابی دینداران می شد .

: توییت ۶۶

هدف و انگیزه مردم ایران از انقلاب اسلامی ، نابودی ظلم، استبداد و استکبار و برپایی حکومت عدل الهی و اجرای احکام اسلامی به عنوان معروف و جلوگیری از وابستگی به اجانب و بیگانگان به عنوان منکر بود ، اینها همان انگیزه و هدف امام حسین از قیام عاشورا بود.

: توییت ۶۷

در نهضت انقلابی که امام خمینی آغازگر آن بود ، سوگ و مرثیه سرایی برای امام حسین (ع) جای خود را به مبارزه جویی و مقاومت داد و مجاهد انقلابی دریافت که در جهاد با ظالم باید قمه را بر سر دشمن فرود آورد نه خود .

: توییت ۶۹

امام خمینی با روشن کردن انگیزه های نهضت امام حسین (ع) ، عاشورا را به یک برنامه کاملا سیاسی تبدیل کرد و از آن به بهترین وجه برای پیشبرد نهضت بهره برد ، ایشان انقلاب اسلامی را ادامه و تابع حماسه کربلا تلقی کرد .

: توییت ۷۰

شهادت هنر مردان خداست و هیچ کار خوبی به اندازه شهادت نیست و شهدای گرانقدر با نثار خون و جان شیرین خود درخت انقلاب را آبیاری و پایه های نظام را مستحکم کردند .امروزه ثمرات و برکات خون شهدا سبب شده تا این نظام الهی و اسلامی سرافرازانه در زمینه های مختلف خوش بدرخشد.

: توییت ۷۱

متکی نبودن به پشتیبانی هیچ قدرت خارجی و اتکای صرف به پشتیبانی الهی و قدرت لایزال مردم مسلمان ایران و سازش ناپذیری در برابر انواع پیشنهادهای مصالحه و تقسیم قدرت با رژیم در حال احتضار شاه ، خصائص بی نظیر امام خمینی بود که نقش رهبری ایشان را بر یک انقلاب بزرگ در اواخر قرن بیستم جاودانه ساخت .

: توییت ۷۲

انقلاب اسلامی همان طور که به یکباره تمام معادلات اجتماعی و سیاسی کارشناسان جهان را بر هم زد ، در داخل نیز تغییراتی ایجاد کرد که بارزترین آنها حق تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی و همچنین ایجاد عدالت در پهنه جامعه بود که فقیر و غنی را در کنار یکدیگر زیر چتر قانون محافظت کرد .

: توییت ۷۳

توانمندی ایران در حدی است که اگر در دوران پهلوی مجبور بودیم تا برای تامین کوچکترین نیاز مانند سیم خاردار جلوی بیگانگان دست دراز کنیم، امروز توانایی تولید تجهیزاتی چون انواع پهبادها ، هواپیماهای جنگنده و آموزشی ، انواع ناوها و ناوشکن ها ، انواع موشک ها ، انواع بالگردها و بسیاری از تجهیزات از گلوله گرفته تا انواع هواپیماهای روز دنیا را در اختیار داریم.

: توییت ۷۴

ارتش ایران که در زمان پهلوی افسران آمریکایی برای آن تعیین تکلیف می کردند ، پس از پیوند خوردن با انقلاب اسلامی ، اکنون به مرحله ای از پیشرفت رسیده که تمامی نیازهای خود را در عرصه های زمینی ،هوایی و دریایی با استفاده از ظرفیت جوانان تامین می کند و چشم به بیگانه ندارد .

: توییت ۷۶

جانبازان، روز و شب، از روی شیدایی حق و شیفتگی به مکتب، به سنگر سازی، درگیری، شعار و تظاهرات پرداختند و در برابر حکومت طاغوت، حتی یک لحظه هم سرخم نکردند و آری نگفتند.

بالاخره زنجیرها گسسته شد، ساعت فرا رسید و یکی از ایام الله تحقق یافت و وعده راست الهی به وقوع پیوست و خورشید تابید.

: توییت ۷۵

ارتش جمهوری اسلامی که رهبر معظم انقلاب آن را ارتش حزب الله نامیده اند، طی سالهای گذشته، پیوندی مستحکم تر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برقرار کرده است تا به همراه خیل عظیم رزمندگان جبهه مقاومت، منادی اخراج شیاطین آمریکایی و متحدان آن ها از منطقه باشد .

: توییت ۷۷

ما باید مسئولانی را انتخاب کنیم که در راستای رساندنِ این انقلاب به انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) تلاش کنند که اگر اینگونه شد ، مسائل اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی کشور اصلاح می شود .

: توییت ۷۸

کسی که میخواهد در این انقلاب مهدوی زندگی کند ، باید هنگام رای دادن توجهش به امام زمان (عج) باشد که آیا رای من تایید حرکت امام زمان است یا نه ؟ و آیا کسی که میخواهد بر سر کار بیاید مرا به سمت ظهور می رساند یا ما را به سوی قهقرا می برد .

: توییت ۷۹

در انقلاب مهدوی ، یاران امام زمان فقط اهل تقوا نیستند بلکه در اوج تخصص ، قدرت و تعقل هستند ، یعنی یاران آن حضرت کسانی هستند که محور قرار می گیرند و در جهان اثرگذار می شوند و جوانان را به سمت دین می کشانند .

: توییت ۸۰

انقلاب اسلامی ، جوامع بشری را به سمت این امید در آینده سوق داد که با بهره گیری از کارکردهای مثبت انتظار ، زمینه برای پذیرشِ مصلح جهانی و برقراری عدالت جهانی تحقق خواهد یافت .

: توییت ۸۱

انقلاب اسلامی ایران با برداشت صحیح از مفهوم انتظار، موجب گسترش حاکمیت دین اسلام بالخصوص شیعه در دنیای سکولار شده و ضمن بستر سازی حکومت جهانی موعود (عج) و نحوه آمادگی برای حکومت مصلح جهانی در فرهنگ شیعه، سایر نسل ها را به تلاش و پویایی در تهیه مقدمات ظهور و فراگیر شدن حکومت اسلامی در جهان فرا خواند.

: توییت ۸۳

نهضتی که امام خمینی پرچمدار و پایه گذار آن بود، توانست در روز ۲۲ بهمن غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از ۱۴ قرن به جهان تشنه عدالت بنمایاند. به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام خمینی» شناخته شده است

: توییت ۸۲

پس از گذشت سه دهه مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوریسین ها و سیاستمداران اروپائی و آمریکائی بر ضرورت پذیرش و تحمل واقعیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی تاکید می کنند.

نهضتی که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، امروزه برای بسیاری از ملل جهان چراغ راه زندگی است.

: توییت ۸۵

روحانیون هر چند فاقد رسانه های جدید بودند اما به دلیل در اختیار داشتن کرسی وعظ و خطابه ، نسبت به دیگر مخالفان رژیم پهلوی در آگاه سازی مردم و بیداری آن ها موفق تر بودند .

: توییت ۸۶

رواج فساد و فحشا در دربار و دولت و فسادِ شخص شاه، رواج فرهنگ برهنگی و مخالفت علنی با ارزش های اسلامی در رادیو ، تلویزیون و نشریات کشور، فقر، شکاف های بزرگ اجتماعی، واقعیت جامعه آن روز کشور بودند که جامعه روحانیون ، آن را افشا می کرد .

: توییت ۸۴

«۲۲بهمن» تنها نباید به عنوان روز پایانی یک رژیم سیاسی و آغازی بر حیات رژیم دیگر تلقی گردد. بلکه باید از آن به عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و نقطه ای عطف در روند مبارزات ملت ایران یاد کرد.

: توییت ۸۷

بی شک یکی از ارکان ضروری هر انقلابی ، کادرسازی و تربیت نیرو برای آینده است . روحانیون شیعه با تاسیس حوزه علمیه و حفظ آن در شرایط بسیار سخت دوره رضا شاه پهلوی، پشتوانه عظیمی برای انقلاب اسلامی بودند .

: توییت ۸۸

امام خمینی با تاکید بر وحدت دین و سیاست در اسلام ، وضعیت حوزه های علمیه و روحانیون و اجتماع مومنان و مسلمانان را به گونه ای متحول ساخت که نه تنها خوب سیاست نداشتند بلکه ورود به سیاست ، تکلیف محسوب می شد .

: توییت ۹۰

مکتب انقلاب نقشه راه مبارزه ، مسیر حرکت ، اهداف انقلاب و روش سرنگونی نظام ظالم حاکم را به انقلابیون نشان داد و موجب تشویق و تحریک مردم در مبارزه حتی تا پای ایثار جان است .

توییت ۸۹

شهید مرتضی مطهری : امام خمینی به هدفش ایمان دارد ، به راهی که برای هدف خویش انتخاب کرده ایمان دارد ، من دیدم در همه رفقا و دوستانی که من سراغ دارم ، احدی به اندازه این مرد به روحیه مردم ایران ایمان ندارد .

: توییت ۹۳

امام خمینی به عنوان یک انسان حل شده در اسلام و یک انسان دل داده به معارف الهی مطرح بود که از بن و دندان و از صمیم قلب این معارف را پذیرفته و جزء جان او شده بود . فریادی که او سر داد ، فریاد اسلام و فریاد خدا بود و به برکت نام و راه خدا ، با دلها رابطه برقرار کرد و دلها را در قبضه گرفت .

: توییت ۹۱

در جریان انقلاب اسلامی مهم ترین عامل قدرتمندی که نه تنها ابزارهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ، بلکه اساسی ترین ابزار نظامی رژیم پهلوی را بی اثر کرد ، مرجعیت تقلید امام خمینی (ره) بود .

: توییت ۹۲

عمق تاثیر عامل مرجعیت در بین نیروهای مسلح رژیم پهلوی تا بدان حد بود که بسیاری از پرسنل آن، به طور شفاهی ، کتبی و در عمل بر اساس دستور امام خمینی (ره) اقدام می کردند .

: توییت ۹۵

امام خمینی همه نیازهای فکری و نظری انقلاب را درست در زمان لازم مطرح کرد و با نظریه وحدت دین و سیاست ، تحریم تقیه ، عمل به تکلیف و پیروزی خون بر شمشیر، ضربات سهمگین خود را بر پیکر رژیم پهلوی وارد کرد.امام خمینی با طرح و تبیین نظریه ولایت فقیه ، الگوی حکومتی آینده را برای مردم مطرح کرد و ضربه نهایی را بر نظام سیاسی شاهنشاهی وارد نمود .

: توییت ۹۴

مکتب انقلاب جامعه مطلوب و آرمانی آینده را برای همگان تصویر می کند تا جایی که اکثریت جامعه به آن گرایش پیدا کرده و با انسجام فکری، رژیم حاکم را بر می اندازند .طرح حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) توده های مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان را مشتاقانه برای پیوستن به صفوف انقلابیون تشویق کرد .

: توییت ۹۶

بهره برداری سیاسی روحانیون از مساجد و تبدیل آن ها به سنگری برای مبارزه علیه رژیم پهلوی نشانگر نقش محوری و موثر آن در انقلاب است .با وجود اینکه در عصر انقلاب رسانه های مدرن نظیر رادیو ، تلویزیون،  سینما ، مطبوعات و ... تحت سلطه رژیم بود ، اما انقلابیون از رسانه های سنتی مانند منبر و محراب ، مسجد و حسینیه و تکایا برای رساندن پیام انقلاب استفاده کردند .

: توییت ۹۷

بزرگترین هنر انقلاب که امام آن را فتح الفتوح انقلاب دانستند ، نورانی کردن جوانان بود ، انقلاب به ما آموخت که یک ملت می تواند در اساسی ترین مسائل جهانی ، سخن و موضعی داشته باشد و آن را با صراحت و بدون توجه به اینکه قدرتمندان و قلدرهای عالم چه می خواهند، ابراز کند و پای آن بایستد .

: توییت ۱۰۰

انقلاب اسلامی در تا سر جهان اسلام با عنوان حرکتی سیاسی جهت تحقق آرمان ها و ارزش های شیعی شناخته می شود و پاش داشت مراسم و شعائرمذهبی درمرزهای نظام برآمده ازاین انقلاب واستقبال مردم تحت حکومت آن،به منزله موفقیت انقلاب اسلامی ایران دراذهان عمومی جهان اسلام بوده ومنجربه تثبیت جایگاه بین المللی الگوی انقلاب اسلامی درجهان اسلام ودرنهایت پیش برد سیاست صدور انقلاب می گردد.

: توییت ۹۹

نظام اسلامی ایران یک نظام مذهبی است که دیانت وسیاست رایکی می داندازاین روست که دشمنان آن نیزحملات خودرا درعرصه جنگ نرم علیه مسائل مذهبی وشرعی متمرکزکرده اند،ازاین رو پاس داشتن این ایام در  شان خود باعث تقویت موضع نظام درجنگ نرم می شود.

: توییت ۹۸

محرم وصفربالاخص ایام تاسوعا وعاشورای حسینی یک نقطه عطف تحولات اجتماعی_خیابانی است.درحقیقت رخ دادهای مذهبی این ایام به واسطه به خیابان آمدن مردم برای عزاداری، این فرصت را برای نظام ایجاد می کندکه هدایت هدفمند آنان بتواندسیل مردم درخیابان هارا علیه جریان های داخلی ویاتهدیدات خارجی رهبری نماید.

: توییت ۱۰۱

انقلاب اسلامی باگذشت ۳۵سال ازعمرش همواره درمعرض بزرگترین هجوم نرم دشمنان درسطح جهان بوده که توسط قدرت های غربی واسرائلی هدایت می شود.در آماج شبیخون فرهنگی ونرم یکی ازاهداف دشمن زدن زیرساخت های ایدئولوژیک یک انقلاب اسلامی است،ازاین رو حمایت مردمی واستقبال عمومی ازشعائرمذهبی بالاخص مراسمات مخرن وصفرنوعی پاتک فرهنگی است ومنجربه خنثی سازی این حملات نرم می گردد.

: توییت ۱۰۲

انقلاب اسلامی ایران با هدف حفظ ارزش هاوتحقق آرمان های اسلامی شکل گرفت ازاین رو استقبال یاعدم استقبال مردمی ازشعار مذهبی محرم وصفرنقش عمده درحفاظت وصیانت ازانقلاب اسلامی ایران داردودر حقیقت نوعی آزمون درسطح ملی وفراملی است که موفقیت انقلاب اسلامی درمسیر نیل به اهدافش رابه رخ جهانیان وخودملت ایران می کشاند.

: توییت ۱۰۳

محرم و صفر نقش کلیدی در اتصال علائق ملی ایرانیان به فرهنگ مذهبی دارند،تاریخ ایرانیان ومذهب تشیع به لحاظ تقدم حداقل ۱۱۰۰ ساله تاریخ ایران به این مذهب دارای یک فاصله ذاتی هستند اما محرم و صفر بالاخص محرم و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نقش عمده در پیوند علائق ملی و فرهنگ مذهبی ایران دارند.

: توییت ۱۰۴

‌فارغ از مسائل مبنایی و مقدماتی،ساختار سیاسی رسمی نظام ایران نیز به گونه ای دارای نمایه مذهبی است ، راس الخیمه سیاست رسمی ایران مقام دینی ولایت فقیه است که باید از بین علمای دیار توسط خبرگان رهبری که مجتهدین و روحانیون شیعه تشکیل دهنده آن هستند انتخاب شود.

: توییت ۱۰۵

ظهور انقلاب اسلامی در کشوری که مستعمره فکری وسیاسی آمریکا بود،بدون تکیه برآرمان های عاشورا وتوسل به سیدالشهدا امکان پذیرنبود.بدون حضورعلمای شیعه،مساجدوحسینیه هاوبدون راهپیمایی های میلیونی عاشورایی جنبش اجتماعی مردم ایران به پیروزی نمی رسید.

: توییت ۱۰۷

انقلاب اسلامی ایران مانندانقلاب چین یک حرکت مقطعی نیست بلکه امورسیاسی _عقیدتی ریشه درماهیت وچرایی این نظام سیاسی داردوازاین رومهم است که تصویری ازعوامل وابستگی دوام وحیاط انقلاب اسلامی به نقش آفرینی محرم وصفربه دست آوردیم.

: توییت ۱۰۶

نوجوانان وجوانان ایران اسلامی درمیان تمام تهاجمات نرم دشمنان انقلاب ودر غیاب ساختارها وسازمان های انقلابی نظیر تعلیم وتربیت،سینما ودستگاه رسانه ای قوی ومدیریت صحیح ورشددهنده فرهنگی تنها دردوماه محرم وصفر دین ودنیای خود را بیمه نموده وبه استقبال یکسال مسمومیت فکری وروانی می روند.

: توییت ۱۰۸

انقلاب اسلامی برپایه یک مبارزه عقیدتی باسبکی ازنظام سیاسی که ریشه ۲۵۰۰ساله درتاریخ ایران داشت شکل گرفت.انقلاب وحرکت انقلابیون دریک ایدوئولوژی غنی ریشه داشت راهی که پیش ازانقلاب اسلامی،جریان های سیاسی مختلفی هم چون حزب توده،جبهه ملی،نهضت آزادی پیش گرفتنداماعدم توفیق ایشان گویای این امربودکه این جماعات نتوانستندازنظر ایدئولوژیک آنچنان به اقناع مردم حاضرشوندبه اعتراض علیه ارتش شاه دست بزنند.

: توییت ۱۰۹

ارادت مردم ایران به خاندان عصمت وطهارت بودکه باعث شد بدترین فتنه سی سال گذشته باسربلندبیرون آمدن ایشان به انتها برسد؛اتفاقات عاشورا و دهه اول محرم سال ۱۳۸۸ سنگ محکمی بود که نقاب چهره فتنه گران رافروانداخت ومعیار قصاوت نهایی مردم شد،آنچنان که مردم باحضور درراهپیمایی ۹دی به دشمنان داخلی وخارجی نشان دادندکه اسلام،تشیع وحرمت خون شهیدان کربلا خط قرمز ایران اسلامی است.

: توییت ۱۱۱

امام خمینی فرمودند: شهید بهشتی مثل یک ملت بود برای ملت ما. واقعیت این است که این تعریف یک جمله ای امام خمینی از شهید بهشتی جامع ترین و رساترین تعریف از شهید مظلوم آیت الله بهشتی است و اگر بخواهیم تمام فعالیت های شهید بهشتی و همه نقش های ایشان در جریان انقلاب و در جریان تثبیت پایه های نظام اسلامی را با یک جمله بیان کنیم کامل تر و بهتر از همین تعریف یک جمله ای امام خمینی جمله دیگری پیدا نخواهیم کرد

: توییت ۱۱۰

تاریخ نشان می دهد که هرگاه مسئولان جمهوری اسلامی با پیروی ازمقام ولایت،رفتاروگفتار خود را ازمدل عزت حسینی استخراج کرده اند ،دشمن مجبور به عقب نشینی شده وهرگاه خلاف این اتفاق افتاده دشمنان اسلام شادومسرور گشته اند.

: توییت ۱۱۲

پس از گذشت سه دهه مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوریسین ها و سیاستمداران اروپائی و آمریکائی بر ضرورت پذیرش و تحمل واقعیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی تاکید می کنند.

نهضتی که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، امروزه برای بسیاری از ملل جهان چراغ راه زندگی است.

: توییت ۱۱۳

نهضتی که امام خمینی پرچمدار و پایه گذار آن بود، توانست در روز 22 بهمن غبار از چهره اسلام زدوده و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنمایاند. به همین دلیل است که انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام خمینی» شناخته شده است

: توییت ۱۱۴

واقعه کربلا،جهاد و مبارزه علیه ظلم و قیام مظلوم علیه ظالم جز فرهنگ ایرانی است و در آثار ملی ایرانیان چون شاهنامه فردوسی مثال های فراوانی در این باره به چشم  می خورد .

: بسم الله الرحمن الرحیم

نقش حضرت امام(رحمت الله علیه)در پیدایش انقلاب عظیم اسلامی

حُسن بزرگ امام این بود که خودش را به عنوان یک شخص، مطرح نکرد و برای خودش هم در مسائل مربوط به اسلام و مسلمین، به عنوان یک شخص ، مطرح نبود. امام به عنوان یک انسان حل شده در اسلام و یک انسان دل داده به معارف الهی مطرح بود؛ که از بن و دندان واز صمیم قلب، این معارف را پذیرفته بود و جزو جان او شده بود. او حاکمیت خدا را بر زندگی انسان قبول کرده بود؛ کما این که درا ین زندگی شخصی خودش حاکمیت خدا را حقیقتاً ‍‍‍پذیرفته بود، عبد و مطیع خدا بود. حاکمیت الهی از این جا شروع می شود؛ اول دلمان را بندۀ خدا بکنیم ‌، خدا را بر دلمان و بر وجودمان حاکم بکنیم و بعد در سمت ایجاد حاکمیت «الله» بر کل فضای زندگی جامعه و کشور، حرکت کنیم، تا بعد به دنیا برسیم. یک چنین انسان هایى می توانند کار بکنند و پیش بروند و امام ،‌حقیقتاًً در این میدان ، امام و رهبر الهی بود؛ لذا فریادی که او سرداد ، فریاد اسلام و فریاد خدا بود و به برکت نام و راه خدا ، با دل ها رابطه برقرارکرد و دل ها را در قبضه گرفت. همیشه همین جور است که وقتی پای یک امر الهی به میان آمد، یافته های طاغوتی به خودی خود کنار زده می شوند. مهم این است که آن امر الهی ،‌آن عزم و آن اقدام الهی ، قدم به میدان بگذارد؛« َفاِذا دَخَلتُموهُ فَاِنکُمْ غالِِبُونْ». کنار که بنشیند، هیچ اثری ندارد. بزرگترین انسانها ،بالاترین تقدسها و دانش ها، وقتی وارد میدان نشود و کنار بنشیند ، همه امواج از روی سر او رد خواهد شد و عقب می ماند

اما وقتی که آنچنان ایمان و عزمی ،آن چنان دانش و دل پر نور و با صفایِی وارد میدان شد، آن وقت «سحر با معجزه پهلو نزند ، دل خوش دار» هر سحری با آمدن معجزه، باطل میشود. وقتی عصای موسی وسط آمد،«اما جئتم به السحر»، آن چیزی که شما به میدان آورده اید ، جادو و فریب است؛ حقیقت نیست . حقیقت، عصای موسی است ؛ وقتی وارد شد، همه آن سحرها مثل سایه ای که در مقابل فروزش یک چراغ از بین میرود، از بین میروند. امام این کار را کرد؛ لذا دل ها جذب شد.

بزرگترین هنر انقلاب که امام، آن را فتح الفتوح انقلاب دانستند، نورانی کردن جوان ها بودانقلاب، ما را زنده کرد و به ما شخصیت و احساس هویت داد

جامعه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احساس هویت کرد؛ یعنی شخصیت خودش را باز یافت. ما به عنوان جزء نود و نهم در امواج جهانی غرق و گم بودیم؛ انقلاب ما را زنده کرد و به ما شخصیت داد. انقلاب به ما آموخت که یک ملت می تواند در اساسی ترین مسائل جهانی، سخن و موضعی داشته باشد و آن را با صراحت و بدون توجه به این که قدرتمندان و قلدرهای عالم چه می خواهند، ابراز کند و پی آن بایستد. ارزش یک ملت در جامعه بین الملل به این چیزهاست، نه به دنباله روی کورکورانه؛ آن هم نه از چیزهای خوب، بلکه از نقاط منفی. برای یک ملت، بله قربان گوی دولت های گردن کلفت تر و قوی تر و تروتمند تر بودن ارزش نیست؛ این را انقلاب به ما داد؛ این به برکت اسلام به ما رسید. الان هم با تمام قدرت ، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران در صحنه جهانی به عنوان یک ملت شجاع که در زمینه مسائل گوناگون صاحب ایده اید، مطرحند.

اسلام و انقلاب به ما جرأت و قدرت تحرک و جوشش علمی بخشید

ما از لحاظ علمی، عقب مانده و عقب نگه داشته شده بودیم.

: توییت ۱۱۵

«۲۲بهمن» تنها نباید به عنوان روز پایانی یک رژیم سیاسی و آغازی بر حیات رژیم دیگر تلقی گردد. بلکه باید از آن به عنوان سرفصلی برجسته در تاریخ سیاسی ایران و نقطه ای عطف در روند مبارزات ملت ایران یاد کرد.

 

آگاهی بخشی، بیدارگری و افشاگری نسبت به شرایط نابسامان عینی جامعه: توصیف، تبیین وتحلیل اوضاع اسفناک کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی، بهداشت و درمان و مانندآن، از جمله نقش های مهمی بود که روحانیت از آن برای متزلزل کردن پایه های رژیم پهلوی بهره می گرفت. آنان هرچند فاقد رسانه های جدید بودند، اما به دلیل در اختیار داشتن کرسی وعظ و خطابه، نسبت به دیگر مخالفان رژیم، در آگاه سازی مردم و بیداری آن ها موفق تر بودند. استبداد، خفقان، استعمار آمریکایی، مقابله با اسلام، بی احترامی به رأی مردم، از دست رفتن استقلال سیاسی و نظامی کشور، سرکوبی آزادی خواهان و روشن فکران، رعب و وحشت سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)، غارت منابع کشور به ویژه نفت، رواج فساد و فحشا در دربار و دولت و فساد شخص شاه، رواج فرهنگ برهنگی و مخالفت علنی با ارزش های اسلامی در رادیو، تلویزیون و نشریات کشور، فقر، شکاف های بزرگ اجتماعی و مانند آن ها، واقعیت جامعۀ آن روز کشور بودند که جامعۀ روحانیان آن را افشا می کرد و مردم را به مقابله با رژیم فرا می خواند.

 

کادر سازی، تربیت نیروهای انقلابی و گسترش روحیۀ انقلابی: بی شک، یکی از ارکان ضروری هر انقلابی کادرسازی و تربیت نیرو برای آینده است. دراین زمینه نیز روحانیان شیعه پس از تأسیس حوزۀ علمیۀ قم و حفظ آن در شرایط بسیار سخت دورۀ رضاشاه پهلوی، پشتوانۀ عظیمی برای انقلاب اسلامی بود. هرچند انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۱ آغاز شد، ولی زمینه های رشد و بالندگی آن از سال ها پیش فراهم شده بود. بنابراین، نقش آیت اللّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزۀ علمیۀ قم و آیت اللّه العظمی بروجردی در حفظ حوزه به عنوان زمینه سازان انقلاب اسلامی نباید از نظرها پنهان بماند. در همین حوزه بود که صدها نفر از روحانیان مبارز و در رأس آنان امام خمینی(ره)، پرورش یافتند و رهبری و کادر اصلی انقلاب اسلامی را تشکیل دادند. به تعبیر مرحوم آیت اللّه العظمی اراکی( «آقای خمینی از قم مبعوث شد، در اثر حوزۀ علمیه ای که آقای حائری منعقد کرده بود و این یکی از نتایج آن حوزه بود(فصلنامۀ یاد، ۱۳۶۵: ۲۳-۳۰). پس ازرحلت آیت اللّه حائری، نقش مرجعیت آیت اللّه بروجردی در حفظ حوزه از خطرها و بسترسازی برای تربیت شاگردانی مخلص و فداکار، که در انقلاب اسلامی نقش اول را داشتند، بسیار حائز اهمیت است. یکی از نویسندگان خارجی در رابطه با نقش آیت اللّه بروجردی می نویسد: «وی میراث مهمی از خود به جای گذاشت. سازمان دهی جدید مدرسۀ علوم دینی در قم، تأسیس یک شبکه برای اشاعۀ معارف مذهبی در سراسر ایران و بالاخره متمرکز کردن امر جمع آوری خمس و زکات که باعث ثبات مالی و استقلال روحانیان شد، همچنین، ایجاد مرکز سازمان دهی و شبکۀ ملی که برای بسیج کردن توده ها در ۱۹۷۹  ۱۹۷۷ بسیار حیاتی بود. در نیمۀ دهۀ ۱۹۷۰ این مرکز شامل مجموعه ای از ۱۰۰ هزار روحانی و واعظ و ۱۵ هزار طلبۀ علوم دینی بود. دستاورد امام خمینی(ره) این بود که به این شبکه، روحی سیاسی دمید (لوئیس، ۱۳۷۵: ۶).

 

هدایت و رهبری انقلاب: در انقلاب پیروز شده در سال ۱۳۵۷ با وجود مدعیان رهبری از صاحبان افکار مارکسیستی، ملی گرایان لیبرال، روشن فکران دینی و نیز صاحبان اندیشه های التقاطی، بار رهبری انقلاب بر دوش روحانیان مبارز سنگینی می کرد. در رأس روحانیان مبارز، آیت الله العظمی امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع مسلّم تقلید  بدون اینکه ادعایی برای رهبری داشته باشد و برای قرار گرفتن در رأس نهضت کوچک ترین گامی برداشته باشد  توسط مردم به رهبری پذیرفته شد. ظهور آیت الله خمینی(ره) و روحانیان مبارز در وضعیتی تحقق یافته بود که پیش تر رضا شاه همۀ تلاش خود را برای نابودی آنان به کار گرفته بود. مشابه همین سیاست در عصر محمدرضا پهلوی تداوم یافت و سکولاریزمْ، یعنی جدایی دین از سیاست، با کمک روشن فکران غرب گرا بر جامعه حاکم شد. در چنین شرایطی امام خمینی(ره) با تأکید بر وحدت دین و سیاست در اسلام، وضعیت حوزه های علمیه و روحانیان و اجتماع مؤمنان و مسلمانان را به گونه ای متحول ساخت که نه تنها خوف ورود به سیاست در برخی از روحانیان و مقدسان ریخته شد، بلکه ورود به سیاست «تکلیف» محسوب شد. امام خمینی(ره) به عنوان نظریه پرداز انقلاب اسلامی، همۀ نیازهای فکری و نظری انقلاب را درست در زمان لازم مطرح کرد. نظریه هایی همچون: نظریۀ وحدت دین وسیاست، نظریۀ تحریم تقیه، نظریۀ عمل به تکلیف و نظریۀ پیروزی خون بر شمشیر، که هرکدام ضربات سهمگین خود را بر پیکر رژیم پهلوی وارد می کردند و بهانه را از دست عافیت طلبان می گرفتند و در نهایت، ایشان با طرح و تبیین «نظریۀ ولایت فقیه» الگوی حکومتی آینده را برای مردم مطرح کرد و ضربۀ نهایی را، به لحاظ نظری، بر نظام سیاسی شاهنشاهی وارد نمود. بدین سان امام خمینی(ره) بخش عظیمی از روحانیان و دیگر قشرهای ملت را وارد حوزۀ انقلاب کرد. البته، ایشان در مسیر عمل به وظایف شرعی، ابتدا به نصیحت رژیم پرداخت و با امربه معروف و نهی از منکر شخص شاه را از عواقب مبارزه با دین اسلام بر حذر داشت (امام خمینی(ره)، ۱۳۷۸: ج۱: ۲۱۴؛ همان: ۷۸)، اما هنگامی که شاه مغرور و دولت و درباریان او به این نصایح وقعی ننهادند، با تبیین اقدام های ضدّ دینی و ضدّ انسانی و ضدّ ملی شاه، قیام علیه حکومت ظالم و براندازی حاکمیت جور را وظیفه و تکلیف برشمردند (امام خمینی(ره)، ۱۳۷۸: ج۱: ۲۱-۲۳؛ همان: ۱۵۹و ۱۶۲). هرچند هدایت و رهبری انقلاب هزینه های سختی نیز برای روحانیان مبارز به همراه داشت، اما چون تکلیف شرعی محسوب می شد، یاران صمیمی امام دستگیری، زندان، شکنجه، آزار و اذیت و در نهایت، شهادت را به جان می خریدند. با وجود چنین شرایط وحشتناکی، امام خمینی(ره) هیچ گاه دچار تزلزل نشد و این روحیۀ بالای وی ناشی از ایمان خالص و باور تزلزل ناپذیرش به نصرت الهی بود. استاد مطهری (که خود از نظریه پردازان انقلاب اسلامی بود)، پس از ملاقات با امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو ی پاریس، در سال ۱۳۵۷ از روحیۀ خلل ناپذیر ایشان چنین سخن گفت:

... در سفری که به پاریس رفتم، چیزهایی از روحیۀ این مرد کشف کردم که نه تنها بر ایمان من، بلکه بر حیرت من افزود. وقتی برگشتم رفقا پرسیدند: «چه دیدی؟ » گفتم: «چهارتا اَمَنَ دیدم: اَمَنَ بهدفه، به هدفش ایمان دارد. اَمَنَ بسبیله، به راهی که برای هدف خودش انتخاب کرده، ایمان دارد. اَمَنَ بقومه، من دیدم در همۀ رفقا و دوستانی که من سراغ دارم احدی به اندازۀ این مرد به روحیۀ مردم ایران ایمان ندارد. و از همه بالاتر، اَمَنَ بِرَبّه»(مطهری، ۱۳۸۷: ۱۵).

بنابراین، حوزه های علمیۀ تشیع و روحانیان شیعه با پرورش شخصیتی کم نظیر مانندامام خمینی(ره) و پذیرش رهبری انقلاب مردم، تأثیر انکارناپذیری در جلب اعتماد همۀ قشرهای مردم و پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

 

طرح، تبیین و ترویج مکتب انقلاب: مکتب انقلاب نقشۀ راه مبارزه، مسیر حرکت، اهداف انقلاب و روش سرنگونی نظام ظالم حاکم را به انقلابیون نشان می دهد و موجب تشویق و تحریک مردم در مبارزه، حتی تا پای ایثار جان، است. مکتب انقلاب جامعۀ مطلوب و آرمانی آینده را برای همگان تصویر می کند. بنابراین، از ضروریات هر انقلابی طرح مکتب انقلاب و پس از آن تبیین و ترویج و گسترش آن، تا آنجاست که اکثریت جامعه به آن گرایش پیدا کنند و با انسجام فکری، رژیم حاکم را براندازند. در جریان انقلاب اسلامی ایران نیز مارکسیسم، ناسیونالیسم و لیبرالیسم از جمله ایدئولوژی ها یا مکتب هایی بودند که توسط برخی در این دوران ترویج می شدند. در این میان اما روحانیان شیعه، مکتب اسلام و تشیع را به عنوان ایدئولوژی انقلاب و جایگزین برای ایدئولوژی شاهنشاهی معرفی کرد و با کمک آن به بسیج سیاسی توده ها پرداخت. امام خمینی(ره) به عنوان ایدئولوگ اصلی انقلاب اسلامی از توحید و اخلاص و قیام لله سخن می گفت و اسلام امامت، اسلام عدالت و اسلام محمدی و علوی و حسینی و اسلام مبارزه با طاغوتیان و مستکبران و اسلام حمایت از مستضعفان را ترویج می کرد و بر بهره گیری از مکتب عاشورا و کربلا در مبارزه با ظلم و ظالم تأکید می ورزید. ایشان ضمن تربیت کادر انقلاب، بیشترین تلاش را برای آگاهی بخشی به توده ها انجام داد و مهم ترین فعالیت ایشان دراین زمینه، تدریس و تألیف کتاب «ولایت فقیه» در بهمن ۱۳۴۸ بود. در این کتاب جامعۀ مطلوب و آرمانی مورد نظر رهبر انقلاب بیان شد و بسیاری از عالمان و روحانیان مبارز در قم، تهران، مشهد، نجف و مراکز استان ها و شهرستان های بزرگ و کوچک و حتی در روستاها به تبیین و توضیح ایدئولوژی انقلاب پرداختند. مکتب انقلاب، که به طور مستمر توسط روحانیان ترویج می شد، انگیزه و محرک لازم را برای مبارزه کردن، جانبازی و فداکاری و در صورت لزوم جنگ و جهاد در اختیار مردم می گذاشت. عدالت خواهی روحانیان باعث می شد تا توده ها و اقشار زیر ستم، در زیر پرچم آنان گرد آیند. همچنین، طرح حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) نیز توده های مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان را مشتاقانه برای پیوستن به صفوف انقلابیون تشویق می کرد و این در شرایطی بود که برخی از روحانیان مخالف حرکت امام خمینی(ره) و روحانیان مبارز در این دوران (معروف به «انجمن حجتیه»)، هرگونه حکومتی قبل از ظهور امام زمان (را طاغوتی معرفی می کردند.

روحانیان در سخنرانی های خود با تفسیر روزآمد آیات و روایات، همچنین استفاده از نمادهای اسلامی نظیر شهادت امام حسین (کربلا، عاشورا، پیامبر، امام، عدالت و مفاهیم مقابل آن مانند ظلم، فساد، یزید و... و نیز بیان قول، فعل و تقریر معصومان، بر افکار عمومی جامعه تأثیر می گذاشتند. تأکید بر عوامل معنوی و الهی در سرنوشت افراد و جوامع، که از درون مکتب انقلاب استخراج می شد، به مردم بیشترین انگیزه را برای مبارزه با رژیم پهلوی می داد و استفاده از عنصر شهادت طلبی و الگوی کربلا در ایام محرم، خشم انقلابی مردم را پیوسته زنده نگه می داشت و از خاموش شدن آتش انقلاب جلوگیری می کرد و درنتیجه، قوی ترین نیروی مذهبی و بسیج اجتماعی را در اختیار روحانیان قرار می داد.

همچنین، باید از دیگر اقدام های فرهنگی روحانیان مبارز، مانند انتشار نشریات و کتاب ها برای ترویج مکتب انقلاب، یاد کرد. تلاش روحانیان برای تبیین مکتب انقلاب، در نهایت، ایدئولوژی های رقیب را از صحنه خارج کرد و فروپاشی ایدئولوژیک رژیم را، قبل از فروپاشی سیاسی آن، به ارمغان آورد.

 

حمایت و پشتیبانی از رهبر انقلاب: بی گمان در یک انقلاب، به هر میزان، رهبری از حمایت و پشتیبانی بیشتری برخوردار باشد، امکان پیروزی سریع تر فراهم می شود. همچنین، از ضروریات هر انقلابی داشتن سازمان و تشکیلاتی است که افزون بر حمایت از رهبر به بسیج توده ها اقدام کند. باتوجه به این دو اصل، روحانیت شیعه با کمک مراجع عظام تقلید، آیات و حجج اسلام و طلاب حوزه های علمیۀ دینی در حمایت از رهبر انقلاب، مهم ترین نقش را در انقلاب اسلامی داشته است.

روحانیان در مقایسه با دیگر گروه های سیاسی در ایران مناسب ترین سازمان، یعنی تشکیلات روحانیت را، در اختیار داشتند که در رأس آن نهاد مرجعیت قرار داشت. همچنین، استقلال مالی روحانیت شیعه و برخورداری از کمک های مالی مردمی و بازار اسلامی و نیز اوقاف، نذورات، خمس و زکات، آنان را از وابستگی به دولت نجات می داد.

ازآنجا که طبق قانون اساسی مشروطه علمای طراز اول مصونیت داشتند، پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ رژیم پهلوی تلاش کرد ابتدا امام را از مرجعیت بیندازد و سپس، او را محاکمه کند.

در این برهۀ حساس نیز خواص روحانیت، به ویژه مراجع و علما، با حمایت از امام خمینی(ره)، رژیم را شکست دادند. پس از دستگیری امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ عده ای از علما برای رهایی امام و دیگر زندانیان به تهران مهاجرت کرده، تلگراف های زیادی به تهران، زندان قصر، خدمت امام خمینی(ره) و به مجامع دولتی برای آزادی معظم له از سوی مردم و علمای شهرها ارسال کردند. ازآنجا که بی شک، بخش عظیمی از موفقیت امام خمینی(ره) مرهون مرجعیت اوست، باید گفت آن زمان اقدام روحانیت انقلابی در تثبیت موقعیت امام خمینی(ره) کاری بس مهم در تحولات معاصر ایران و جهان محسوب می شد.

در جریان انقلاب اسلامی مهم ترین عامل قدرتمندی که نه تنها ابزارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بلکه اساسی ترین ابزار قدرت رژیم پهلوی، یعنی ابزار نظامی آن را بی اثر کرد، مرجعیت تقلید امام خمینی(ره) بود. عمق تأثیر عامل مرجعیت در بین نیروهای مسلح رژیم پهلوی تا بدان حد بود که بسیاری از پرسنل آن، به طور شفاهی، کتبی و در عمل براساس دستور امام خمینی(ره) اقدام می کردند. آنان اعلام می کردند که مقلد آیت الله خمینی(ره) بوده و نمی توانند برخلاف دستورِ مرجع تقلید خود عمل کنند. سرپیچی از دستور فرماندهان مافوق و فرار از خدمت نظامی، تحت تأثیر قدرت مرجعیت شیعه، در گزارشات فرماندهان و مسئولان رده بالای رژیم پهلوی، در جلسات محرمانه، آمده است (قره باغی، ۱۳۶۸: ۷۱ و ۱۰۳-۱۱۳ و ۲۰۳).

 

مبارزه با خطوط انحرافی و جلوگیری از انحراف در مسیر اصلی مبارزه و ایجاد هم بستگی در میان نیروهای مخالف رژیم پهلوی: از دیگر نقش های مهم و تأثیرگذار امام خمینی(ره) و روحانیت مبارز در انقلاب اسلامی از یک سو، مبارزه با خطوط انحرافی مانند خط انجمن حجتیه، خط التقاطی مجاهدین خلق (منافقین)، مارکسیست ها و ملی گرایان و از سوی دیگر، جلوگیری از انحراف در مسیر اصلی مبارزه بود.

 

تأکید بر قیام لله و خلوص مبارزه و زمینه سازی برای کسب نصرت و امدادهای الهی: روحانیت مبارز با تأکیداتی که امام خمینی(ره) در جریان مبارزه داشت، بر اخلاص در مبارزه پافشاری می ورزید و می کوشید تا هرگونه عوامل غیر الهی، ریاکاری، منفعت طلبی های شخصی و قدرت پرستی از ساحت مبارزه پاک شود.

 

تبیین راهبرد صحیح مبارزه برای براندازی رژیم: در حالی که برخی از مخالفان رژیم پهلوی، مانند سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی خلق، راهبرد جنگ مسلحانه را در پیش گرفته بودند و گروهی دیگر مانند ملی گرایان و ملی  مذهبی ها بر مبارزۀ پارلمانی تأکید داشتند. روحانیت شیعه، با هدایت امام خمینی(ره) بر « مبارزات مردمی» برای براندازی حکومت پای می فشردند. امتیاز این راهبرد، وارد کردن قشرهای گوناگون مردم در مبارزه و فراگیر کردن آن بود. در نهایت نیز همین روش بیشترین نقش و بهترین نتیجه را برای انقلاب حاصل کرد و انقلاب اسلامی ایران از جمله مردمی ترین انقلاب ها محسوب شد.

 

بهره گیری از پایگاه های مذهبی برای مبارزه و بسیج مردم مانند مساجد، اماکن متبرکه، امامزاده ها و هیئت های مذهبی: در این میان باید از نقش ویژه و حیاتی مساجد در انقلاب اسلامی ایران سخن گفت. بهره برداری سیاسی روحانیان از مساجد و تبدیل آن ها به سنگری برای مبارزه علیه رژیم پهلوی نشانگر نقش محوری و مؤثر آن در انقلاب است. امام خمینی(ره) معتقد بود که این مساجد سنگرهای اسلام است (امام خمینی(ره)، ۱۳۷۸، ج ۱۵: ۱۵) و گویندگان در مساجد وظیفه دارند مصایب رژیم را در طول پنجاه سال سلطنت پهلوی به آگاهی مردم برسانند و آن ها را آگاه کنند(همان، ج ۳: ۴۳۵).

بهره گیری از زمان های مذهبی برای آگاهی بخشی و مبارزه با رژیم، مانند محرم و صفر، دهۀ فاطمیه و مناسبت های مذهبی: از جمله موقع شناسی های روحانیت در پیشبرد انقلاب اسلامی، استفاده از مناسبت های دینی، اعیاد، وفیات، ماه های محرم و صفر، دهۀ فاطمیه و موقعیت ها و فرصت های دیگر مانند عید نوروز بود. دراین میان باید از نقش بی بدیل محرم و صفر در افشای جنایات رژیم نام برد. روحانیان در این ایام با تشبیه محمد رضا شاه پهلوی به یزید، آتش انقلاب را شعله ورتر می کردند. همچنین، عکس العمل مناسب روحانیان مبارز به شهادت آیت اللّه مصطفی خمینی(ره)   ۱ آبان ۱۳۵۶  نمونه ای از این زمان شناسی است.

 

استفادۀ مطلوب از رسانه های سنتی: از اقدام های مهم روحانیان برای پیشبرد انقلاب اسلامی، استفادۀ بجا و خوب از رسانه های سنتی بود. با وجود اینکه در عصر انقلابْ رسانه های مدرن نظیر رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات و... تحت سلطۀ رژیم پهلوی بود، اما آنان از سلطۀ دشمن بر این ابزار کارساز ناامید نشدند و حتی المقدور از رسانه های سنتی مانند منبر و محراب، مسجد، حسینیه، تکایا و اندکی از رسانه های مدرن اولیه نظیر ضبط صوت، دستگاه تکثیر و... برای رساندن پیام انقلاب استفاده کردند. محققی خارجی، که به واکاوی نقش روحانیان در به کارگیری کانال های سنتی و تأثیر آن در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است، می نویسد: شاه ایران... سرمایه گذاری سنگینی روی وسایل ارتباط جمعی انجام داده بود، به طوری که صددرصد از جمعیت کشور در مناطق کوهستانی به رادیو گوش فرا می دادند و هفتاد درصد آنان تلویزیون تماشا می کردند... مخالفت با شاه به وسیلۀ شبکه های غیر رسمی توسط ۲۰۰ هزار رهبر مذهبی و ۹۰ هزار مسجد سازمان دهی شد. در حالی که آیت اللّه خمینی(ره) و دیگر رهبران مذهبی به خارج تبعید شده بودند؛ اما پیام های آیت اللّه به شکل کاست، به دست پیروانش ارسال می شد. پیام های او پس از پخش از ضبط صوت، چاپ و زیراکس می شد. در انقلاب اسلامی ایران درحقیقت، مردم با هم برخورد نداشتند؛ بلکه برخورد بین رسانه های بزرگ در برابر رسانه های کوچک تر بود که سرانجام، رسانه های کوچک پیروز شدند

 

: نقش روحانیت در انقلاب اسلامی

این مسئله باعث ادعای پیشگامی انقلاب توسط برخی از گروه های رقیب روحانیان، مانند گروه های التقاطی یا مارکسیستی یا روشن فکران ملی گرا و لیبرال، شده است. و سبب شده نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی در نظر برخی افراد دچار ابهام شود و از سویی نیز القائات و شبهه های مخالفان انقلاب و نیز عملکرد سوءِ برخی از دولتمردان به آن دامن زند.  بنابراین، پرسش اصلی مقاله ازاین قرار است: نقش روحانیان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران چیست؟

الف) عوامل انسانی   بی شک، انسان به دلیل اختیار و اراده اش، یعنی فرد انسانی یا گروه ها، قشرها و طبقات گوناگون بشری از مهم ترین عوامل تحولات اجتماعی به شمار می روند.

ب) عوامل الهی: همان عوامل فرا انسانی و معنوی است. در اندیشۀ سیاسی اسلام، حاکمیت مطلق از آن خداست و هیچ تحولی در جهان بدون اذن او صورت نمی گیرد. به تعبیر قرآن کریم: «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیئًا أَنْ یقُولَ لَه کن فَیکونُ (یس: ۸۲)؛ فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می گوید: موجود باش. آن نیز بی درنگ موجود می شود. » البته، خداوند حکیم اراده اش را براساس سنت ها و قوانین الهی به اجرا در می آورد: «أَبَی اللَّه أَنْ یجْرِی الْأَشْیاءَ (الامور) إِلَّا بِأَسْبَاب» (کلینی، ج ۱: ۱۸۳). این اسباب نیز به مادی و معنوی تقسیم می شوند که از مهم ترین وسایل معنوی همانا «امدادهای الهی» است. برخی از آن ها درقرآن کریم عبارت اند از: ارسال سپاه نامرئی در جنگ، نزول باران، ایجاد آرامش در قلب مؤمنان، ایجاد ترس در قلب دشمنان، فرستادن بادهای ویرانگر، برهم زدن کیدهای دشمنان، الهام حقایق به قلب ها ومانند آن ها (ناصحی، ۱۳۸۷ و آهنچی، ۱۳۹۱: ۱۷ -۳۴).

جریان شناسی روحانیت شیعه در رابطه با رژیم پهلوی

یاد آور می شویم که روحانیت شیعه نهادی مذهبی  سیاسی است و در رأس آن مراجع عظام تقلید قرار دارند که با بهره گیری از نظام اجتهادی و فقاهت پاسخ گوی نیازهای دینی مقلدان هستند و پس از آن ها آیات عظام، حجج اسلام و طلاب علوم دینی قرار دارند که ضمن تحصیل در حوزه های علمیه به تبیین، ترویج وتبلیغ اسلام در اقصی نقاط کشور می پردازند. آنان به عنوان «کارمندان اسلام»، حفظ اسلام در همۀ ابعادش را وظیفۀ خود می دانند (امام خمینی(ره)، بی تا: ۵ و ۳۵). با نگاهی به مواضع روحانیت شیعه از آغاز انقلاب اسلامی، یعنی اعتراض امام خمینی(ره) به لایحۀ انجمن های ایالتی  ولایتی در سال ۱۳۴۱ تا پیروزی آن درسال ۱۳۵۷، در درون تشکیلات روحانیان چهار گروه تشخیص پذیر است:

الف) روحانیان انقلابی: این گروه را آیت الله العظمی روح الله موسوی خمینی(ره) رهبری می کرد. آنان ضدّ سلطنت و شاه و خواستار ایجاد حکومت اسلامی بودند. آنان با توجه به مبانی اندیشۀ سیاسی اسلام، مانند وحدت دین وسیاست، دخالت در امور سیاسی  اجتماعی را برای خود تکلیفی دینی می دانستند. در اندیشۀ آنان اسلام دینی جامع و کامل است، ازاین رو، بر اساس اصل حفظ بیضۀ (کیان) اسلام در برابر سیاست های ضدّ اسلامی رژیم پهلوی ایستادگی می کردند و مهم تر اینکه مبتنی بر اصل نفی سبیل متخذ از آیۀ شریفۀ: «وَلَن یجعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» (نساء: ۱۴۱ و بقره: ۱۹۵)، نمی توانستند سلطۀ دشمنان آمریکایی و صهیونیستی را بر ایران تحمل کنند و آن گاه که سیاست های نصیحت و امربه معروف و نهی از منکر علما در شاه و دربار پهلوی مؤثر واقع نشد، براندازی رژیم را پی گرفتند. درمجموع، ویژگی مشترک اعضای این گروه، که عمدتاً در زندان و تبعید به سر می بردند، آزادی خواهی، انقلابی بودن، استقلال طلبی و تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی بود (آبراهامیان، ۱۳۵۹: ۴۳۶  ۴۳۹).

ب) روحانیان غیرسیاسی: در رأس این گروه آیت الله العظمی خویی، مرجع بزرگ در نجف اشرف، قرار داشت. آنان هرچند به لحاظ نظری دین را از سیاست جدا نمی دانستند، اما در عمل ضمن گوشه گیری از سیاست، به تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه، مسائل معنوی و اخلاقی و تربیت طلاب می پرداختند.

ج) روحانیان مخالف میانه رو: سران این گروه را آیات عظام: گلپایگانی، مرعشی و شریعتمداری، تشکیل می دادند. آنان ضمن مخالف بودن با اقدام های استبدادی دولت، خواستار اجرای قانون اساسی بودند، اما در پی براندازی سلطنت نبودند، ازاین رو، میانه رو محسوب می شدند. در جریان پیشرفت انقلاب، آیات عظام: گلپایگانی و مرعشی نجفی به جریان انقلابی پیوستند، اما شریعتمداری ارتباطات خود را با شاه و دربار بیشتر کرد.

د) روحانیان درباری: این گروه حامی شاه وسلطنت، از محمدرضا پهلوی با عنوان شاه شیعه طرف داری می کردند و به شدت با روحانیان انقلابی سر ستیز داشتند. برخی از آنان در خدمت سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) قرار داشتند. امام خمینی(ره) و روحانیان انقلابی به شدت در مقابل روحانیان ساواکی، درباری و یا وعاظ السلاطین موضع می گرفتند(مظفری، ۱۳۸۵: ۷۵ -۸۰).

۱-آگاهی بخشی، بیدارگری و افشاگری نسبت به شرایط نابسامان عینی جامعه

۲-کادر سازی، تربیت نیروهای انقلابی و گسترش روحیۀ انقلابی

۳-هدایت و رهبری انقلاب

۴- طرح، تبیین و ترویج مکتب انقلاب

۵- حمایت و پشتیبانی از رهبر انقلاب

۶- مبارزه با خطوط انحرافی و جلوگیری از انحراف در مسیر اصلی مبارزه و ایجاد هم بستگی در میان نیروهای مخالف رژیم پهلوی

۷- تأکید بر قیام لله و خلوص مبارزه و زمینه سازی برای کسب نصرت و امدادهای الهی

۸- تبیین راهبرد صحیح مبارزه برای براندازی رژیم

۹- بهره گیری از پایگاه های مذهبی برای مبارزه و بسیج مردم مانند مساجد، اماکن متبرکه، امامزاده ها و هیئت های مذهبی

۱۰- بهره گیری از زمان های مذهبی برای آگاهی بخشی و مبارزه با رژیم، مانند محرم و صفر، دهۀ فاطمیه و مناسبت های مذهبی

۱۱- استفادۀ مطلوب از رسانه های سنتی

نتیجه گیری

انقلاب اسلامی ایران با اراده و خواست روحانیان مبارز شیعه، به رهبری امام خمینی(ره) که نقش پیش گامی، هدایت گری و بسیج کنندگی توده ها را برعهده داشته است و با نصرت الهی به پیروزی رسید. آنان با عزمی راسخ تحولی بنیادین در دولت و جامعه را طلب کردند و با مبارزه ای قاطع علیه رژیم طاغوتی پهلوی برای تحقق ارزش های اسلامی، زندان، شکنجه، شهادت، تبعید و انواع محرومیت ها را به جان خریدند؛ یعنی اگر ارادۀ روحانیت انقلابی و مبارز شیعه، به رهبری امام خمینی(ره) برای ایجاد انقلاب نبود، انقلابی در این برهه از تاریخ ایران تحقق نمی یافت.

 


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 21 بهمن 1399 ساعت: 20:26

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش