تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 17
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 6

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 22
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 59
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 10
    آي پي امروز آي پي امروز : 9
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 21
    بازدید هفته بازدید هفته : 171
    بازدید ماه بازدید ماه : 334
    بازدید سال بازدید سال : 1,193
    بازدید کلی بازدید کلی : 6,557

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.139.80.15
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

محتوای مهدویت

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مورد1:مهدویت یعنی امیدواری به آینده ای روشن و پیامی رهایی بخش به بشر سرخورده و ستم دیده و اینکه روزی یک مرد الهی خواهد آمد و آنچه مردم بدان امید دارند ، تحقق خواهد بخشید .

مورد2:یک مسلمان ، باور قطعی دارد که تنها نظام اجتماعی که می تواند به خواسته های مشروع او به طور کامل پاسخ دهد و نظامی را بر اساس حق و عدالت شکل دهد ، نظام زیبای حکومت اسلامی است که شکل کامل آن در عصر ظهور ولی عصر (عج) تحقق خواهد یافت .

مورد 3:اگر مهدویت به خوبی تبیین شود ، حرکت های اصلاحی در سراسر جهان جان می گیرد ، چنان که انقلاب اسلامی ایران به عنوان زمینه و بستری مناسب برای انقلاب بزرگ امام مهدی (عج) شکل گرفت .

مورد 4:استراتژی انتظار ؛ یعنی کلان نگری و به کارگیری همه نیروها و توانایی ها برای تحقق ظهور حضرت مهدی (عج) ، این امر تحقق نمی یابد مگر اینکه در این عرصه از هر گونه برنامه منفعلانه دوری کرده و خود را به یک برنامه فعال و پرتحرک واداریم .

مورد 5: انتظار ، چشم به راه بودن است و این چشم به راهی به تناسب بستر و زمینه آن ارزش پیدا می کند و آثار و پیامدهایی دارد ، انتظار یک حالت روحی و درونی نیست بلکه از درون به بیرون سرایت می کند و حرکت و اقدام را می آفریند .

مورد 6: انتظار مهدی (عج) انتظاری است که از ابتدای عالم آغاز شده است ، یعنی از زمان های بسیار دور ، انبیاء و اولیا نوید ظهور او را داده اند و در زمان های نزدیک تر همه امامان ما آرزوی روزگار دولت او را داشته اند .

مورد 7: انتظار با نشستن و دست روی دست گذاشتن نمی سازد ، انتظار با چشم به در دوختن و حسرت خوردن تمام نمی شود بلکه در حقیقت انتظار ، حرکت و نشاط و شورآفرین نهفته است ، جریان مبارکی است که در تمام مویرگ های حیات فرد و اجتماع منتظر جاری است و در عرصه های زندگی ، رنگ الهی به انسان و حیات او می بخشد و چه رنگی از رنگ الهی بهتر و ماندگارتر !

مورد 8: اگر معرفت امام زمان (عج) برای منتظر حاصل شود او از هم اکنون خود را در جبهه امام می بیند و احساس می کند که در خیمه امام و کنار او قرار گرفته است بنابراین لحظه ای از تلاش برای تقویت جبهه امام خویش کوتاهی نمی کند .

مورد 9: کسی که بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد ، جلو افتادن یا تاخیر امر ظهور به او زیان نمی رساند و کسی که بمیرد و حال آنکه امام خود را شناخته است مانند کسی است که در خیمه امام و همراه او بوده است .

مورد 10: آنچه منتظران را در کسب معرفت امام و پیروی از آن بزرگوار یاری می دهد و پایداری در راه انتظار را به دنبال دارد ؛ پیوستگی و ارتباط مداوم با آن طبیب جان ها است . منتظر حقیقی در هنگام صدقه دادن ، ابتدا سلامتی وجود شریف امام خود را در نظر می گیرد و به بهانه دست توسل به دامن پرمهر او می زند و به اشتیاق ظهور مبارک او و دیدن جمال بی مثالش ناله سر می دهد .

مورد 11: اگر کسی پیوسته دعای عهد را بخواند و از عمق جان به مضامین آن پای بند باشد هرگز به سستی گرفتار نمی شود و در تحقق آرمان های امام خود و زمینه سازی برای ظهور آن بزرگوار لحظه ای از پای نمی نشیند و به راستی که شایسته حضور در میدان یاری آن ذخیره الهی خواهد بود .

مورد 12: از آنجا که هدف از آفرینش مجموعه بزرگ هستی ، کمال و نزدیکی هر چه بیشتر انسان به منبع همه کمالات یعنی حضرت حق تعالی می باشد و برای نیل به این آرمان بزرگ ، باید ابزار و وسایل آن فراهم گردد ، حکومت جهانی امام عصر (ع) در پی فراهم آوردن اسباب تقرب الی الله و برداشتن موانع از این مسیر است .

مورد 13: امام صادق (ع) : هیچ چیز نزد خدا محبوبتر از اختصاص دادن درهم به امام زمان نیست و به درستی که خداوند درهم را برای پرداخت کننده آن در بهشت همچون کوه احد قرار می دهد .

مورد 14: در حکومت حضرت مهدی (عج) با برنامه ریزی دقیقی که انجام می شود ، در مدت کوتاهی امنیت در همه زمینه ها به جامعه باز می گردد و مردم در محیطی پر از امنیت به زندگی خود ادامه می دهند ؛ امنیتی که بشر در هیچ روزگاری مانند آن را ندیده است .

مورد 15: انتظار فرج در اسلام ، در واقع نوعی آمادگی است ؛ آمادگی برای پاک شدن ، پاک زیستن ، آمادگی برای حرکتی مستمر و دائم ، توام با خودسازی و دگرسازی و زمینه سازی و سرانجام آمادگی برای تهیه قوا برای شرکت در نهضت عظیم حضرت مهدی (عج) که آغاز آن ظهور حضرت و پایان آن شکست تاریکی ها و ظلم ها و نتیجه آن برپایی حکومت عدل الهی و نهضت سبز مهدوی است .

مورد 16: از ویژگی های دوران حکومت حضرت مهدی (عج) رواج برکت است خداوند برکت را از آسمان فرو میفرستد ، چشمه سارها می جوشد و زمین چند برابر محصول می دهد ، یک دانه انار چندین نفر را سیر می کند و یک خوشه انگور را چندین نفر می خورند و سیر می گردند .

مورد 17: مردم در سایه فرمانروایی حضرت مهدی (عج) عمری دراز خواهند داشت به گونه ای که برای هر شخص ، هزار فرزند متولد می شود ، توان و نیروی هر یک از شیعیان حضرت ، برابر با نیروی چهل مرد می گردد و مومنان مانند پاره های آهن می گردند .

مورد 18: اولین گام برای تحقق دهکده جهانی و جامعه واحد بشری ، ایمان آوردن تمام ادیان و پیروان آن ها به حضرت مهدی (عج) و جمع شدن آنها زیر پرچمش است ؛ چرا که دعوت به اتحاد جهان و جهانیان امری تازه نیست و در تمام ادیان آسمانی و قدیمی می توان مساله ای مرتبط با آن را یافت و ریشه تفکر اتحاد بشریت را باید در دین ادیان جستجو کرد .

مورد 19: مهدی را به این دلیل مهدی نامیده اند که به امری مخفی هدایت می کند و تورات و انجیل را از زمینی که به آن انطاکیه گویند در می آورد . حضرت مهدی در خلال ارتباطات جهانی و توانایی و قدرتش بر یکی کردن روش ها و منش ها در تمام نقاط جهان ، جهانی کردن خویش را به ظهور می رساند .

مورد 20: خداوند در دوران حضرت مهدی (عج) به چرخ گردون فرمان می دهد که آرام تر بگردد که مقدار یک روز در روزگار او معادل ده روز از روزهای ماست و هر ماهی به مقدار ده ماه و هر سالی به مقدار ده سال از سالهای ماست .

مورد 21: انقلاب حضرت مهدی (عج) همچون دیگر انقلاب ها بدون مقدمه و زمینه سازی بوجود نمی آید بلکه در آستانه ظهور ، حرکت هایی پا می گیرد و زمینه را برای ظهور آن حضرت فراهم می آورد . بخش عمده ای از روایاتی که درباره رویدادهای پیش از ظهور و یاران حضرت مهدی آمده است ، درباره ایران و ایرانیان است که با تعبیرات گوناگونی مانند : اهل فارس ، عجم ، اهل خراسان ، اهل قم ، اهل طالقان و ... بیان شده است .

مورد 22: همه روایات بر این نکته اتفاق دارند که پیش از ظهور مهدی (عج) حکومتی به رهبری یکی از صالحان ، که گمان می رود از فرزندان پیامبر هم باشد در ناحیه مشرق تشکیل می گردد و زمینه ظهور را مهیا می سازد و این حکومت تا ظاهر شدن حضرت مهدی و تسلیم آن به ایشان ادامه می یابد .

مورد 23: زیارت آل یاسین از مشهورترین زیارت نامه هایی است که در توقیع شریف حضرت ولی عصر (عج) به جناب محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری صادر گردیده . هرگاه خواستید به وسیله ما به سوی خداوند توجه کنید و به ما روی آورید ، پس همان گونه که خداوند فرموده است بگویید : سلام علی آل یاسین.

مورد 24: سلام دادن به حضرت ولی عصر (عج) در هر هفته و هر روز و هر مکان و زمان که ممکن باشد به ویژه در ایام و اوقات و مکان هایی که خصوصیت ویژه ای با آن دارند ، مثل روز و شب جمعه ، شب های قدر ، نیمه شعبان و مکان هایی همچون مسجد سهله ، مسجد کوفه و مسجد جمکران ، از وظایف مومنان منتظر است .

مورد 25: از روایات فهمیده می شود که قیام حضرت مهدی (عج) موجب خرسندی اهل زمین و آسمان و حتی مردگان می شود . رسول خدا (ص) می فرمایند : همه اهل آسمان و زمین ، پرندگان ، حیوانات درنده و ماهیان دریا از ظهور حضرت شاد و خرسند می شوند .

مورد 26: امام علی (ع) : هنگامی که حضرت مهدی ظهور می کند نام مبارکش بر سر زبان ها خواهد بود و وجود مردم سرشار از عشق به مهدی است به گونه ای که جز نام او هیچ نامی در یاد و زبان آنان نیست و با دوستی او روح خود را سیراب می کنند .

مورد 27: امام جواد (ع) : مهدی را غیبتی است طولانی که در آن زمان مخلصین ، انتظار ظهور او را دارند ، اهل شک و شبهه ، منکر وجود حضرت می شوند ، بی دینان نام و یاد او را به استهزاء و مسخره می کیرند ، گروهی به دروغ برای ظهور وقت تعیین می کنند ، کسانی که عجله کنند هلاک می شوند و اهل تسلیم نجات پیدا می کنند .

مورد 28: انتظار فرج را انتظار قدرت اسلام می دانیم ، چنین انتظاری است که بالاترین عبادت هاست چرا که به انسان حرارت و شوق ، تحرک و جوشش ، مسئولیت و تعهد ، عشق و امید و عزت و سرافرازی می دهد .

مورد 29: در زمانه ای که دشمنان علیه فرهنگ مهدویت و شخصیت امام زمان پول خرج می کنند ، دفاع علمی ، دفاع ابرویی ، دفاع جانی ، دفاع مالی و ... از امام زمان جلوه های متعددی هستند که هر کسی طبق ظزفیت خود باید نسبت به آن اقدام کند .

مورد 30: امام حسین (ع) : اگر مهدی (عج) قیام کند مردم او را انکار می کنند و نمی شناسند ؛ زیرا آن حضرت در اوج جوانی ظهور می کند و حا ل آنکه آنها می پندارند که او پیر و کهنسال است .

مورد 31: امام صادق (ع) : غیبت قائم (عج) به طول می انجامد تا حق روشن گردد و ایمان محض از تیرگی پاک شود و از شیعیان هر کس سرشت ناپاک دارد و بیم آن است که اگر از امکانات وسیع و امن و امان گسترده در عهد قائم آگاه شود ، منافقانه رفتار کند ، با ارتداد آنها خالص و ناخالص از یکدیگر جدا شود.

مورد 32: یکی از حکمت های غیبت ، آمادگی فکری بشر برای ظهور آن حضرت است ؛ زیرا روش و سیره آن حضرت ، رعایت امور ظاهری و حکم به ظواهر نیست ، بلکه او براساس واقعیات و بدون تقیه و مسامحه ، به احقاق حقوق ، رد مظالم ، برقراری عدالت واقعی و اجرای تمام احکام اسلامی می پردازد .

مورد 33: مسلم است اگر همه شیعیان با همدلی و همراهی ، دست بیعت و یاری به سوی مولا و سرور خود دراز کنند و بر یاری او همداستان شوند ، دیری نخواهد پائید که فرج مولایشان را درک خواهند کرد و برای همیشه از ستم ها و ذلت ها رهایی خواهند یافت .

مورد 34: امام خمینی (ره) با وسعت دیدی که داشت معتقد بود که باید از هم اکنون برای گسترش قدرت اسلام در جهان تلاش کنیم تا زمینه ظهور چنانکه باید ، فراهم شود . ایشان می فرمود : همه ما انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم ، انتظار فرج قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه شود .

مورد 35: گاهی برخی فکر می کنند دولت مهدوی دولتی است که سخن از امام زمان (عج) در آن زیاد باشد و جلسات مهدوی افزایش یابد در حالی که اعتقاد بر این است باید اندیشه و برنامه امام عصر تجلی پیدا کند و شاخص این برنامه ها ، به گفته رهبر انقلاب باید حرکت بر مبنای ادبیات عدالت جویی ، ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار باشد .

مورد 36: عاشورا مهم ترین سند و تجلی این موضوع است که امام دلسوز و هدایتگر مردم ، به راحتی به قتل رسانده شدند ؛ به این ترتیب امام زمان (عج) به پرده غیبت رفتند تا واقعه عاشورا دوباره اتفاق نیفتد و از عهد ظالمان رهایی پیدا کنند و شرایطی ایجاد شود که دیگر حکومت طاغوتی وجود نداشته باشد .

مورد 37: حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر (عج) و تجدید دائمی عهد و پیمان با آن حضرت ، وظیفه هر شیعه منتظر است بدین معنا که یک منتظر ئاقعی با وجود غیبت ظاهری آن حجت الهی هرگز نباید احساس کند که در جامعه ، رها و بی مسئولیت رها شده است و هیچ تکلیفی نسبت به امام و مقتدای خود ندارد .

مورد 38: انتظار در مکتب تشیع حالت انسانی است که با پیراستن وجود خویش از بدی ها و آراستن آن به خوبی ها ، در ارتباطی مستمر با امام و حجت زمان خویش ، همه همت خود را صرف زمینه سازی ظهور مصلح آخرالزمان می سازد و برای تحقق وعده الهی نسبت به برپایی دولت کریمه اهل بیت (ع) با تمام وجود تلاش می کند .

مورد 39: انتظار یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر . ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند ، فاصله هست اما بلاشک آن دوران وجود دارد ، لذا تبریک این عید ، که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است ، درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمن می خواهد به وجود بیاورد .

چمورد 40: انتظار به معنای این سات که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم ، سربازی منجی بزرگی که می خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین المللی مبارزه کند ، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن بینی دارد . امروز اگر می بینیم در هر نقطه دنیا ظلم و بی عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد ، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها می آید . اگر ما سرباز امام زمانیم ، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم .
مورد 41 :کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است ، آماده دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است ، می تواند ادعا کند که اگر امام زمان باید ، پشت سر آن حضرت در میدان های خطر قدم خواهد گذاشت .

مورد 42: کسانی که در مقابل خطر ، انحراف و چرب و شیرین دنیا ، خود را می بازند و زانوانشان سست می شود ؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر میاندازد انجام دهند ؛ اینها چطور می توانند منتظر امام زمان به حساب آیند ؟ کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است باید در خود زمینه های صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد .

مورد 43: کسانی که در پی خشنود کردن امام زمان (عج) هستند باید علاوه بر ترک گناه ، اعمال حسنه و صالحات خود را زیاد نموده و با تعمیق ایمان ، دل ایشان را شاد کنند ، در واقع هیچ فرقی بین رضایت الهی و خشنودی دا صاحب الزمان (عج) نیست .

مورد 44: برخی می گویند ما گنهکاریم ، چه فایده که برای ظهور دعا کنیم ، دعای ما که مستجاب نمی شود . اگر بنا بود دعای گنهکاران مستجاب نشود و از درگاه رحمت الهی مایوس شویم ، خداوند باب توبه را پیش روی بندگان خویش نمی گشود . مگر قرآن نمی فرماید که حسنات ، سیئات را از بین می برد ؟ آیا حسنه ای بالاتر از دعا برای فرج که افضل اعمال در دوران غیبت شمرده شده سراغ دارید ؟

مورد 45: انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن ، آماده بودن ، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان (عج) برای آن هدف قیام خواهد کرد ، آماده کردن . آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت و او عبارت است از ایجاد عدل و داد ، زندگی انسانی ، زندگی الهی ، عبودیت خدا ؛ این معنای انتظار فرج است .

مورد 46: آدمی باید از رهبر و مقتدای خود الگو گرفته و منش و رفتار خود را شبیه او قرار دهد تا بتواند او را همراهی کند ، پیامبر (ص) : خوشا به حال آنان که قائم خاندان مرا درک کنند در حالی که پیش از دوران قیام ، به او و امامان پیش از او اقتدا کرده و از دشمنان ایشان ، اعلام بیزاری کرده باشند . آنان ، دوستان و همراهان من و گرامی ترین امت نزد من هستند .

مورد 47: اگر کسی به حقیقت ، منتظر محبوب خود باشد ، پیوسته در اندیشه او خواهد بود ، منتظر واقعی سعی می کند در همه حال ، به یاد آن بزرگوار باشد و با یاد حضرت ، دل و جان خود را زنده نگه دارد و اعمال خود را از انحراف و کجی ها حفظ کند . یاد آن حضرت با خواندن دعاهای آن بزرگوار ، توسل به آن عزیز ، صدقه دادن برای سلامتی ایشان ، انجام خیرات به نیابت حضرت ، دعا کردن برای تعجیل فرجش ، ندبه کردن در فراق این امام همام و تجدید پیمان در یاری حضرت مهدی (عج) تحقق می یابد .

مورد 48: از آنجا که در زمان غیبت ، خطرات فراوانی برای ایمان و عمل پیش می آید و فکرها و مذاهب انحرافی در مسیر انسان پیدا می شود و دوست نمایان شیطانی سعی در گمزاهی انسان دارند ، انسان منتظر ، پیوسته در حفظ ایمان و عمل خود می کوشد . در این زمینه او پیرو مجتهد جامع الشرایط مورد سفارش و توجه امامان معصوم (ع) است زیرا او کسی است که از نظر علمی و عملی ، مورد تایید آن حضرت قرار گرفته است .

مورد 49: منتظر واقعی با درک صحیح معنای انتظار ، می کوشد زمینه ظهور امام زمان (عج) را تقویت کند ؛ بنابراین هم به اصلاح نفس و خودسازی می پردازد و هم با امر به معروف و نهی از منکر سعی در ساختن جامعه دارد ، پس او فردی متعهد برابر خود و جامعه خویش است .

مورد 50: حضرت مهدی (عج) : ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و شما را فراموش نمی کنیم ، اگر جز این بود گرفتاری ها بر شما فرود می آمد و دشمنان ، شما را ریشه کن می کردند ، پس تقوای خدای بزرگ را پیشه خود سازید .

مورد 51: نباید مهدویت را بومی سازی کنیم چون مهدویت فقط مربوط به ایران نیست و نمی توانیم بگوییم اختصاص به ایران دارد چون معتقدیم مهدویت یک جریان جهانی است لذا وقتی می خواهیم موضوع مهدویت را ببینیم باید اتفاق های جهانی را تحلیل کنیم .

مورد 52: در نگاه کلان باید بگوییم انقلاب اسلامی ایران در جریان زمینه سازی در جغرافیای سیاسی جهان موثر بوده است ولی درون خودمان به اندازه ای که بتوانیم در رفتارها و نظام سازی های خود یک رویکرد زمینه سازی ظهور باشد ، باید قبول کنیم نسبت به مسائل فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی درون کشور غفلت شده است .

مورد 53: رهبر معظم انقلاب : یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت ، کارهای عامیانه ، جاهلانه ، غیر مستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینه ساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد ، اینگونه مطالب غلط و انحرافی باعث می شوند حقیقت اصلی مهدویت و انتظار مهجور بماند .

مورد 54: یکی از حوزه هایی که در زمینه مهدویت مورد غفلت قرار گرفته است ، عدم استفاده از ظرفیت بالای مستند است ، در حوزه تولید آثار سینمایی و سریالی برخلاف غرب ، هیچ تولید فاخری نداشته ایم ، غرب با وجود اینکه فاقد نگاه صحیح و الهی است اما بسیار در زمینه آخرالزمان و منجی ، کار کرده است ، ما در واقع در فقر آثار امام زمانی در سینما و تلویزیون به سر می بریم .

مورد 55: موعود باوری به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد . پیامبر (ص) : مهدی مردی از اولاد من است ، رنگ بدن او رنگ نژاد عرب و اندامش مانند اندام بنی اسرائیل است ، در گونه راست وی خالی است که چون ستاره تابناکی بدرخشد ، زمین را پر از عدل کند چنان که پر از ظلم شده باشد .

مورد 56: باور به مهدویت و مهدی موعود (عج) ، روحیه امیدواری با آینده ای روشن را در انسان زنده می کند ، باور مهدویت به انسان سرخورده امید می بخشد . البته این امید گاهی در بعد ذهنی یعنی مجموعه تفکرات ، تمایلات ، انگیزه ها ، عادات و گاهی در بعد عینی یعنی مجموعه اعمال ، رفتارها ، کنش ها و واکنش ها می تواند قرار بگیرد .

مورد 57: قرآن کریم قاطعانه پیروزی نهایی ایمان اسلامی ، غلبه صالحان و پرهیزکاران بر مستکبران و زورمداران ، کوتاه شدن دست جباران و ستمکاران از دامان محرومان و مستضعفان و آینده درخشان فرزندان انسان را در پرتو حکومت حق و عدل الهی به همه مسلمانان و پیوان ادیان وعده داده است .

مورد 58: مسئله مهدویت خاص شیعیان نیست بلکه مسلمانان اهل سنت نیز با این باور عجین بوده و چشم به راهی در ضمیر آنان موج می زند ، تا جایی که برخی از آنان بر امید ظهور مهدی و این که منجی آخر الزمان فرزندشان باشد ، فرزند خود را مهدی می نامند .

مورد 59: مهدویت یکی از چالش هایی است که وهابیت با جامعه اهل سنت و هم شیعه دارد ، اصل وجود حضرت مهدی (عج) را حتی بن باز و برخی علمای وهابی مانند آلبانی تایید می کنند و در فتواهای خودشان دارند که اگر کسی اعتقاد به مهدی نداشته باشد ، کافر است و ضروری دین را منکر شده است .

مورد 60: اگر بحث مهدویت کمرنگ شود کوچکترین چیزی که ما از دست می دهیم انقلاب اسلامی است زیرا انقلاب اسلامی و همچنین ولایت فقیه نشات گرفته از مهدویت است ؛ مهدویت در دنیا عامل بسیار محرکی است ، خود مسئله منجی گرایی بعث تشکیل اسرائیل شد .

مورد 61: ظهور حضرت مهدی (عج) نیز زمانی تحقق می یابد که مردم مشتاق عدالت شوند و با تلاش خود مقدمات آن را فراهم کنند ، در این میان فقط مومنان واقعی هستند که فقدان وجود آن حضرت را احساس می کنند و تشنه وصال اویند همچنان که امام رضا (ع) می فرماید : چه بسیارند مومنان اندوهگین و بسیار تشنه که هنگام فقدان آن آب روان غمناک هستند .

مورد 62: از تکالیف منتظران در عصر غیبت ، محبوب کردن حضرت مهدی (عج) در میان مردم است ، به دلایل عقل هر کس محبتش واجب و نیکو است ، سزاوار است او را محبوب کنیم . در روایتی آمده است : خداوند رحمت کند بنده ای که ما را نزد مردم محبوب نماید و ما را در معرض دشمنی و کینه توزی آنان قرار ندهد .

مورد 63: در حکومت حضرت مهدی (عج) مردم به گونه ای بی سابقه به معنویت روی می آورند و در همه جا آوای اسلام طنین انداز است و آثار مذهب تجلی می کند ، به تعبیر برخی از روایات اسلام ، در هر خانه ، کاخ و چادری رخنه می کند ؛ چنان که سرما و گرما در آن نفوذ می نماید .

مورد 64: از وظایف منتظران ، نصرت و یاری کردن امام عصر (عج) می باشد که نصرت خداوند متعال است ، یاری کردن ایشان این است که منتظر نسبت به آن چه خواست آن حضرت است اقدام نماید ، نصرت در زمان غیبت به آن است که مومن خودسازی کند و در حق آن حضرت و شیعیان او دعا نموده و مناقب و فضایل آن حضرت را بیان نماید .

مورد 65: کسانی که امام زمان (عج) را نمی شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند ، در حال جاهلیت از دنیا رفته اند چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمود : هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است .

مورد 66: شرط انتظار ، ایجاد معرفت در مورد امام زمان (عج) است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد ، انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت ، هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند .

مورد 67: انتظار حضرت مهدی (عج) از ما این است که در همه امور رضای حق تعالی را در نظر بگیریم و کوچکترین قدمی بر خلاف فرامین قرآن و اسلام بر نداریم و خود را همواره سرباز فداکار آن حضرت بدانیم و در همه جا برای حفظ دین و آرمان مقدس آن حضرت تلاش و جانفشانی کنیم و کشور درون نفس و جامعه برون را مرکز حاکمیت تقوا قرار دهیم .

مورد 68 :اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان بدهد در راه انجام پیمانی که بر دوش دارند با یکدیگر همدل می شدند ، مبارکی و سعادت ملاقات ما با آنها به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب شان می شد .

مورد 69: نیمه شعبان فقط برای این نیست که جشنی گرفته شود ، باید از این سرمایه در زندگی خود استفاده کنیم . اگر ما به صورت عمیق و نه سطحی به حقیقت مهدویت نگاه کنیم حقیقتی سرشار از منبع انرژی است که اگر شیعه به درستی از این اعتقاد تبعیت کند همیشه در حرکت به سمت وضعیت ایده آل است .

مورد 70: امروز دشمنان اسلام و قرآن با تحریم های چندین ساله برای کنترل شیعه تلاش زیادی کرده اند زیرا می دانند تنها جامعه پویا و فعالی که می تواند مثل سد پولادین در برابر تفکرات اومانیستی و مادی گرایی ایستادگی کند و فرهنگ مهدویت را در جهانی سازد مکتب شیعه است .

مورد 71: حضرت مهدی(عج) وحی رسول خدا و خاتم ائمه طاهرين(ع) است؛ امامان همه از او و حكومت جهانی‌اش ياد كرده‌اند و در احاديث تاكيد بسيار بر شناخت امام و خط امام شده است. ظهور زمانی محقق می‌شود که زمینه آن در جامعه مهیا باشد و یکی از زمینه‌های تحقق ظهور بیداری اسلامی منتظران است . اگر حقيقت مهدويت براي مردم خصوصا جوانان تبيين شود، بدون شک بر تعداد منتظران واقعي آن حضرت افزوده شده و در جامعه شاهد انحرافات و کج‌روي‌ها در خصوص اين موضوع مهم نخواهيم بود.

مورد 72: اعتقاد به مهدویت، نه تنها يك باور اسلامي است، بلکه عنواني براي خواسته‌ها و آرزوهاي همه انسان‌هاي دردمند و ستمديده است بنابراين مسئله مهدويت با سليقه‌اي ديرينه، ريشه در مذهب دارد ، انتظاری مثبت، انسان ‌ساز، پویا و تحول ‌گراست که افزون بر ایجاد آمادگی در فرد، زمینه ساز پیدایش تحول در جامعه برای همسو شدن با نهضت جهانی آن حضرت را نیز فراهم سازد .

مورد 73: تمامی پیامبران بزرگ الهی در دوران ماموریت خود به عنوان بخشی از رسالت خود به مردم وعده داده اند كه در آخرالزمان و در پایان روزگار، یك مصلح بزرگ جهانی ظهور خواهد كرد و مردمان جهان را از ظلم و ستم ستمگران نجات خواهد داد و فساد، بی دینی و بی عدالتی را در تمام جهان ریشه كن می كند. همه اقوام مختلف جهان با آن همه اختلاف آراء عقاید و اندیشه های متضادی كه با یكدیگر دارند، در انتظار مصلح موعود جهانی به سر می برند .

مورد 74: مسأله اعتقاد به ظهور موعودی جهانی در پایان کار دنیا و آخرالزمان، اختصاص به قوم ملتی خاص ندارد. باعث این عقیده، میل باطنی، خواست درونی و نویدهای پر رمز و راز پیامبران الهی است. تمامی پیامبران الهی، بعنوان جزئی از رسالت جهانی خویش به ملت و قوم خود وعده آمدن مصلح کل و نهایی را در پایان روزگار داده اند .

مورد 75: قیام و ظهور امام زمان (عج)، باید در عصر و دورانی باشد که امکان عملی شدن یک حکومت فراگیر جهانی فراهم و یا حداقل زمینه های آن از لحاظ ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد جهانی، فرهنگ گسترش یابنده و . . . به وجود آمده باشد . به نظر می رسد در موقعیت فعلی جهان، این زمینه ها و موقعیت تا حدودی فراهم آمده و بستری مناسب برای تحقق آرمان های جهانی، ایجاد شده است . روشن است که عصر ظهور ، دوران علم و اندیشه، پیشرفت و رشد، ارتباطات سریع و همگانی و اطلاعات دقیق و روزآمد است و عصر حاضر می تواند پیش زمینه و نمایی از آن «زمان موعود» باشد .

مورد 76: امام راحل فرموده است: من امیدوارم که ان شاء الله برسد آن روزی که وعده مسلم خدا تحقق پیدا کند و مستضعفان مالک ارض بشوند . این مطلب وعده خدا است و تخلف ندارد ; منتها آیا ما درک کنیم یا نکنیم، آن به دست خدا است . ممکن است در یک برهه ای کمی وسایل فراهم شود و چشم ما روشن بشود به جمال ایشان . این چیزی که ما در این وقت، در این عصر وظیفه داریم، این مهم است .

مورد 77: اعتقاد به مهدویت ، اعتقاد به فراگیری نیکی ها و مکارم انسانی، عدل و قسط گستری، پایان خوب تاریخ، استقرار حکومت و دین واحد جهانی است . اندیشه مهدویت ، همان خواسته اصیل مسلمانان و امید و آرزوی یکتاپرستان، در دستیابی به حکومت جهانی عدل و از بین رفتن ظلم، ستم، بی دینی و فساد است . اندیشه مهدویت ، اندیشه شورآفرین و تعالی بخش انسان های آزاده ای است که منتظر پایان خوش تاریخ با پیروزی صالحان و نیکان هستند و به کرامت و عزت انسان ها اعتقاد دارند .

مورد 78: نقطه اوج و حساس اندیشه مهدویت ، پایان یافتن حکومت های زر و زور دنیایی و تاسیس «حکومت واحد جهانی مهدوی » است . حکومتی که با امدادهای معنوی، یاری صالحان و خواست قلبی مردم، تاسیس خواهد شد و با ظهور منجی بشریت، قیامی فراگیر علیه ظالمان و ستمگران روی خواهد داد.

مورد 79: وضعیت و نمای کلی جهان، نشانگر این است که خطر جنگ، فقر، نابرابری، پرخاشگری، سود جویی، ظلم و فساد و انحراف فراگیر، به شدت آن را تهدید می کند و واحدهای مستقل سیاسی و بازیگران اصلی عرصه بین الملل، هر یک اقدامات خطر آفرین و بحران زا از خود بروز می دهند . این اضطراب و التهاب و نیاز انسان ها به صلح و امنیت به خصوص در جوامع اسلامی زیربنای تشکیل حکومت جهانی اسلام، به رهبری مهدی موعود (عج) است .

مورد 80: در آرا و افکار همه انسان ها به خصوص دانشمندان و متفکران ، عدالت و قسط، جایگاه مهم و اساسی دارد و آنان همواره درصدد یافتن راه کارهایی برای دست یافتن به این نیاز و آرزوی اصیل آدمی بوده اند ; اما تا کنون این امر، به وقوع نپیوسته این مبنا، بایستگی حکومت عدل جهانی را به خوبی اثبات و روشن می کند و بر درستی و صحت مدعای شیعیان، صحه می گذارد . پس بر این مبنا با تشکیل دولت کریمه مهدوی، تمامی چیزها، برای همه انسان ها خواهد بود .

مورد 81: اگر ما دین و آیین درست الهی را اساس و ریشه اعمال و افکار خود بدانیم; به این نتیجه خواهیم رسید که تنها راه برتری یکتا پرستی و دین داری در جهان، تشکیل یک حکومت واحد جهانی دینی است که عمده ترین برنامه و راهبرد آن، فراگیر ساختن آیین الهی بر روی زمین و از بین بردن ادیان و مکاتب ساختگی و منحرف شده بشر است . در این صورت انسان، فعالیت ها و استراتژی های خود را بر اساس دین محوری تنظیم خواهد کرد .

مورد 81 تشکیل حکومت عدل جهانی ، از ویژگی های امام زمان است و چنین کاری را هیچ پیامبر و یا امام دیگری انجام نداده است . از برخی آیات قرآن و روایات استفاده می شود که بالاخره زمانی خواهد رسید که یک حکومت عدل الهی ، بر جهان گسترده می شود که در روایات صاحب این حکومت ، مهدی موعود (عج) است .

مورد 82: حکومت و دولت حضرت مهدی (عج)، فراگیر و جهانی خواهد بود و قدرت و سلطه او از شرق تا غرب دنیا را فرا خواهد گرفت چنان که محدث نوری می نویسد: از صفات و ویژگی های مهدی (عج)، فرا گرفتن سلطنت آن حضرت ، از شرق تا غرب، بر و بحر، معموره و خراب و کوه و دشت است . نماند جایی که حکمش جاری و امرش نافذ شود و اخبار در این معنا متواتر است . مورد 83 مهم ترین ویژگی حکومت جهانی حضرت مهدی، قرار گرفتن جهان تحت یک مدیریت واحد و کارآمد است; به طوری که خود رایی ها، مقام پرستی ها و خود محوری ها از بین خواهد رفت و همه بر اطاعت از یک حاکم مقتدر جهانی، اتفاق خواهند داشت .

مورد 84: در حکومت جهانی واحد، دین برتر و آیین پذیرفته شده مردم، اسلام خواهد بود و این نشان می دهد که برنامه حضرت مهدی (عج )جهان شمول و فراگیر بوده و مردم با رغبت و علاقه دین اسلام را اختیار خواهند کرد و نجات و سعادت خود را در پیروی از آن خواهند دانست . در نتیجه فضایل اخلاقی و مکارم انسانی، در جوامع حاکم شده و فساد، الحاد و بی دینی از بین خواهد رفت .

مورد 85: امام حسن مجتبی (علیه السلام)، درباره از بین رفتن کفر و بی دینی از جهان و پذیرش آیین واحد از سوی مردمان می فرماید : خداوند در آخر الزمان و دوران شدت روزگار و عصر جهل مردم، مردی را برانگیزد و او را با فرشتگان خود، یاری دهد و او را بر تمام زمین چیره فرماید تا این که [مردم] از روی میل و یا از روی اکراه، دین را بپذیرند . او زمین را از عدل و داد و نور و برهان پر کند . شرق و غرب زمین از آیین او پیروی کنند . تا آن که کافری نماند، مگر این که ایمان آورد و گناه کار و فاسدی نماند، مگر این که نیکو کار شود .

مورد 86: عدالت ، عدالت اقتصادی، قضایی، اخلاقی و سیاسی یکی از آرمان ها، خواست ها و آرزوهایی است که بنی آدم در طول تاریخ، به آن توجه داشته ودرتمامی عرصه های زندگی اجتماعی خود، به آن نیازمند بوده است . این نیاز دائمی انسان تنها در حکومت جهانی مهدوی (عج) برآورده خواهد شد و «عدالت » تنها با آمدن «منجی موعود» ، تحقق خواهد یافت و عدل و قسط و مساوات، نماد اصلی حکومت او خواهد بود .

مورد 87: امنیت و صلح واقعی و آرامش که گوهر نایاب زندگی انسان ها است از ویژگی های جهانی و فراگیر امام زمان (عج) است . در آن عصر، خوف ها زایل می شود و جان و مال و آبروی اشخاص در امان قرار می گیرد و در سراسر جهان امنیت عمومی حاکم می شود و اختناق، استبداد، استکبار و استضعاف که همه از آثار حکومت های غیر الهی است از جهان ریشه کن می گردد و حکومت های طاغوتیان به هر شکل و هر عنوان برچیده می شود .

مورد 88: امیر مؤمنان درباره رفع کینه ها و دشمنی ها از جهان می فرماید: «اگر قائم ما قیام کند، آسمان باران خود را فرو می ریزد و زمین نباتات خود را بیرون می افکند و کینه ها و ناراحتی ها، از دل بندگان خدا، زایل می گردد .

مورد 89: ایجاد همبستگی و یکپارچگی در میان انسان ها و نزدیک کردن دیدگاه ها، افکار و آمال آنها به یکدیگر، خواسته و آرزوی دست نیافتنی در وضعیت کنونی جهان است . اما با ظهور مصلح کل و بالا رفتن بینش و آگاهی مردم و از بین رفتن منیت ها و خودخواهی ها، همبستگی و اتحاد شگرفی در میان انسان ها به وجود خواهد آمد . وقتی که امت واحد جهانی، شکل بگیرد، تمامی اختلاف ها، کینه ها، ستیزه جویی ها، تجاوزها و . . . از بین خواهد رفت و همگان یکدل و یکرنگ، اطاعت از آن حضرت را پیشه خود خواهند ساخت .

مورد 90: در دولت کریمه مهدی موعود (عج)، وضع اقتصاد و معیشت عمومی، خیلی خوب خواهد شد و اوضاع اقتصادی و مالی مردم، سامان خواهد یافت . در آن عصر، نعمت های الهی افزون، آب ها مهار، زمین ها حاصل خیز و معادن ظاهر خواهد شد . هیچ فقیری باقی نخواهد ماند تا از بیت المال، کمک مالی دریافت کند . رونق و شکوفایی اقتصادی، باعث خواهد شد که همگان از برکات و آثار دولت او، برخوردار شوند و چهره کریه فقر، نابرابری، فساد مالی و . . . از جهان رخت برخواهد بست .

مورد 91: امام صادق (علیه السلام) : «علم و دانش 27 حرف است . تمام آنچه پیامبران الهی آوردند، دو حرف بیش نبود و مردم تا کنون جز دو حرف را نشناخته اند . اما هنگامی که قائم ما قیام کند، 25 حرف دیگر را آشکار می سازد و در میان مردم منتشر می کند و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می کند تا 27 حرف کامل و منتشر شود .

مورد 92: امام صادق (علیه السلام) درپاسخ یکی از یارانش در باره سیره مهدی (عج) می فرماید: همان کاری که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) انجام داد، انجام می دهد . برنامه های [نادرست] پیشین را از بین می برد; همان گونه که رسول خدا، امر جاهلیت را از بین برد و اسلام را نوسازی می کند .

مورد 93: از ویژگی های مهم حکومت مهدوی، تامین خشنودی و رضایت همه ساکنان زمین و آسمان است . از آن جایی که دولت او، دولت عدالت گستر، فقیر ستیز، دانش گستر، رفاه آور، ظلم ستیز و مردم دوست است، همگان از آن راضی خواهند بود و در آرامش و شادی زندگی خواهند کرد .

مورد 94: در حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)، مجال و امکانی برای بروز مشکلات نخواهد بود . افراد فاسد و تباهگر از بین خواهند رفت و افراد صالح، جانشین آنان بر روی زمین خواهند شد . زمینه های فکری و اعتقادی مردم تغییر خواهد یافت و رذایل اخلاقی و آلودگی های جنسی، ریشه کن خواهد شد . مردم به نحو شایسته و به اندازه نیاز از طبیعت بهره خواهند برد و امنیت روانی بر جامعه حاکم خواهد شد .

مورد 95: در مدینه فاضله مهدوی، همه جا سخن از عدالت و قسط است و مردم شاهد لبریز شدن زمین از عدل و داد خواهند بود . دامنه عدالت او، تا اقصا نقاط منازل و زوایای ناپیدای جامعه گسترده خواهد شد; حتی عدالت و دادگری، همچون گرما و سرما در درون خانه های مردمان نفوذ کرده و مامن و مسکن وجود آنان را سامان خواهد بخشید .

مورد 96: انتظار فرج هرگز به معنای دست روی دست نهادن و اقدام نکردن نیست. این انتظار دارای ویژگی ممتاز پویایی و ایستادگی است و انسان‌ها را به مبارزه علیه ظالمان تشویق می‌کند. این انتظار یعنی ایمان به مقاومت، تواضع در برابر حق و تکبر در برابر باطل؛ یعنی نفی ارزش‌های واهی و تحقیر شوکت‌های پوچ دنیوی .

مورد 97: اعتقاد به ظهور منجی عالم بشریت در فکر عموم انسان‌های بیدار و عدالتـ‌جو وجود دارد امروزه تمام ادیان با عقاید و مذاهب کوناگون براساس مبانی اعتقادی خود به خوبی دریافته‌اند که برای حفظ انسانیت باید در انتظار روز موعودی به ‌سر برند که با فرارسیدن آن، هدف نهایی و مقصد بزرگ رسالت انبیای الهی تحقق می‌یابد .

مورد 98: تمایل روزافزون بشر به ستوه‌ آمده از رنج و محنت ظلم‌ها و بیدادگری‌ها، خشونتها، بلایا، اشغالگری و ناامنی در جهان معاصر، احساس نیاز شدید به برپایی حکومت عدل جهانی توحیدی را تقویت نموده و این خود عامل وحدتی است که جوامع بشری امروزه می‌تواند با تمسک به آن زمینه تحقق آن را فراهم سازند حکومتی که از استقلا‌ل، آزادی و شرف و عزت ملت مسلمان جهان پاسداری کند .

مورد 99: جهانی‌شدن اقتصادی برای جوامع بشری این آگاهی را به وجود آورده که دیگر قوانین اقتصادی موجود نمی‌توانند آنها را به آنچه که وعده‌اش را داده‌اند، برسانند و نیازهای به حقشان را برآورده کنند. بنابر این به دنبال راه نجاتی از این منجلاب می‌گردند. به بیانی دیگر، آنان وضعیت موجود خویش را برنمی‌تابند و در پی رقم زدن وضعی مطلوب هستند، و این وضعیت مطلوب همان گمشده‌ای است که جامعه بشری همواره دنبال آن است، و سرانجام توسط امام زمان (عج) به بشریت هدیه خواهد شد.

مورد 100: با شروع انقلاب جهانی امام زمان و تشکیل حکومت مهدوی مرزها هویت خود را از دست می‌دهند و تمامی دنیا در زیر یک پرچم و یک قانون و یک دین به سر می‌برند و تمامی پهنه زمین تبدیل به یک کشور پهناور می‌شود. امام باقرمی‌فرمایند: دولت او [قائم] به شرق و غرب جهان می‏رسد بنا بر این در زمان حکومت امام زمان تمامی سرزمین‌ها در سایه یک حکومت اداره می‌شوند و همه کشورهای کوچک و بزرگ به یک کشور اسلامی به مرکزیت شهر کوفه تبدیل می‌شوند، و تمامی مرزهای قراردادی ماهیت خود را از دست می‌دهند .

 

***************************

زندگینامه حضرت مهدی (عج) #ماجرای تولدامام زمان به نقل از شیخ صدوق (ره) با سند خود از حکیمه خاتون، (دخت حضرت جواد ـ علیه‌السّلام ـ خواهر امام هادی ـ علیه‌السّلام ـ و عمّه امام حسن عسکری ـ علیه‌السّلام) چنین آورده است که حکیمه خاتون می‌‌گوید: ابو محمد حسن بن علی ـ علیه‌السّلام ـ (امام عسکری علیه‌السّلام ) مرا نزد خود خواند و فرمود: عمّه جان امشب نزد ما افطار نما. چرا که امشب نیمه شعبان است و خداوند تبارک و تعالی در امشب حجت را آشکار خواهد فرمود، او حجت خدا در زمین خواهد بود.

حکیمه می‌گوید، عرض کردم: مادر او کیست؟ حضرت عسکری ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: نرجس. عرض کردم: فدایت شوم در او نشانی نیست، (آثار حمل در او دیده نمی‌شود) حضرت فرمودند: مطلب همان است که به شما گفتم. حکیمه می‌گوید به آن‌‌جا رفتم، سلام دادم، نرجس خاتون آمد، در حالی که کفشم را از پایم بیرون می‌آورد، اینگونه از من احوال پرسی کرد که ای بانوی من و بانوی خانواده، حالتان چطور است؟ من به وی گفتم: تو بانوی من و بانوی خانواده هستی، از این سخن شگفت زده شد و گفت عمّه جان این چه سخنی بود که فرمودی؟ حکیمه خاتون گوید: به وی گفتم: دختر جانم، خدای تعالی به تو امشب پسری عنایت خواهد فرمود، که در دنیا و آخرت سیّد و سرور خواهد بود. نرجس خاتون شرمگین نشست.

وقتی از نماز عشا فارغ شدم، افطار نمودم و بستر خوابم را آماده کرده خوابیدم. نیمه شب برای نماز شب برخواستم، وقتی از نماز شب فارغ شدم، دیدم نرجس خاتون هنوز خواب است، و هیچ اثری در او نیست. دراز کشیدم و خوابیدم، سپس او برخاست نماز شب گذارد، در این حال به شک و تردید افتادم که حضرت عسکری ـ علیه‌السّلام ـ از اطاقش صدا فرمودند: عمّه جان عجله مکن که امر نزدیک است. بعد از آن، نرجس خاتون، نماز شب را تمام کرده و در نماز «وِتر» بود که نمازش را قطع کرد، و با ناله از اطاق بیرون رفت. چون برگشت به وی گفتم: آیا آنچه به تو گفتم، چیزی احساس می‌کنی؟ فرمود: آری عمّه جان امر بزرگی را می‌یابم و احساس می‌کنم. به وی گفتم: با توکل به خدا مطمئن و آرام باش. شبهه‌ای به خود راه مده، انشاء الله هیچ بیمی نیست. همانند یک قابله در کنار او نشستم. آنگاه دستم را گرفت و فشرد و ناله کرد و یک کلمه شهادت را بر زبان جاری ساخت. در آن هنگام حضرت عسکری ـ علیه‌السّلام ـ صدا زد که بر وی «انا انزلناه فی لیلة القدر» بخوان به امر حضرت عمل کردم. در این هنگام لحظه‌ای بین من و نرجس خاتون همانند اینکه پرده‌ای افتاد او را ندیدم، حالتی به من دست داد، فریاد زنان به اطاق حضرت عسکری ـ علیه‌السّلام ـ رفتم. حضرت فرمود: عمّه جان بر گرد که او را در جای خودش می‌یابی، برگشتم، طولی نکشید که پرده بین من و او برداشته شد، دیدم که آن چنان نورانیتی در او هویدا است که چشمان مرا خیره ساخت.

آن گاه ولی خدا را دیدم که بر بازوی راست او نوشته شده «جاء الحق و زهق الباطل انّ الباطل کان زهوقا». آنرا در دامنم گذاشتم در حالی که پاک و پاکیزه بود. حضرت عسکری ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: ای عمّه فرزندم را نزد من بیاور، من ایشان را نزد حضرت عسکری ـ علیه‌السّلام ـ بردم، حضرت دست بر تمام بدن او کشید، حضرت فرمود: ای فرزندم به اذن خدا سخن بگو ای حجت خدا ای بازمانده انبیا و خاتم اوصیا، آن فرزند نورانی لب به سخن گشود ابتدا شهادتین بر زبان جاری نمود و سپس اسامی تمام ائمه اطهار ـ علیهم‌السّلام ـ را تا پدرش گفت و درود فرستاد.

#کسانیکهازرازتولدامامزمانباخبرشدند اما کسانی که از این راز با خبر بودند تا وجود مبارک آن حضرت را به عنوان امام و حجت الهی به دیگران معرفی کنند، علاوه بر حکیمه خاتون، عثمان بن سعید، یکی از اصحاب خاص امام عسکری ـ علیه‌السّلام ـ و نایب آن حضرت است که بعد از آن حضرت، نایب اول امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشریف ـ شد. فردای آن شب، که ولادت امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشریف ـ مخفیانه واقع شد، امام عسکری ـ علیه‌السّلام ـ برای فرزندش عقیقه می‌کند و تنها کسی که اول بار از آن آگاهی پیدا می‌کند عثمان بن سعید است. او به دستور امام عسکری ـ علیه‌السّلام ـ مأمور به خرید نان و ده هزار رطل گوشت می‌شود و آن را در میان بنی هاشم تقسیم می‌کند. و هم چنین، امام عسکری ـ علیه‌السّلام ـ در جمعی از اصحاب خاص‌‌شان که از جمله، احمد بن اسحاق بود، فرزندش را به عنوان حجت الهی معرفی می‌کند. بنابراین، ولادت امام زمان ـ عجّل الله تعالی فرجه الشریف ـ که در یک فضای ظلمانی، به حکمت الهی، مخفیانه در شب نیمه شعبان 255 در خانه امام حسن عسکری ـ علیه‌السّلام ـ در شهر سامّرا به وقوع پیوست. پژوهش برخی محققان بزرگ، محدثان اهل سنت احادیث مربوط به حضرت مهدی (عج) را از ۳۳ نفر از صحابه ی پیامبر اسلام (ص) در کتب خود نقل کرده اند، تعداد ۱۰۶نفر از مشاهیر علمای بز مسند احمد بن حنبل (متوفای ۲۴۱) و صحیح بخاری (متوفای ۲۵۶) از جمله کتب مشهور اهل سنت است که قبل از تولد امام زمان(عج) نوشته شده و احادیث مربوط به آن حضرت در آنها نقل شده است از جمله احادیثی که احمد بن حنبل نقل کرده این حدیث است: پیامبر اسلام (ص) فرمود: اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نماند خداوند حتماً در آن روز شخصی از ما _ خاندان _ را بر می انگیزد و او جهان را پر از عدل و داد می کند. همچنان که پر از ظلم شده باشد. ابن ابی الحدید یکی از متتبع ترین علمای اهل سنت در این زمینه می نویسد: تمامی فرق اسلامی اتفاق نظر دارند که عمر دنیا و تکلیف پایان نمی پذیرد مگر پس از ظهور مهدی (عج). شیخ سلیمان قندوزی عالم معروف اهل سنت در کتاب «ینابیع المودة» چنین نقل می کند: «مردی یهودی به نام نعثل خدمت پیامبر(ص) رسید و در ضمن سؤالاتش، از اوصیا و جانشینان بعد از او سراغ گرفت. پیامبر (ص) آنها را چنین معرفی فرمود: وصی من علی بن ابی طالب است و بعد از او دو سبطم حسن و حسین اند و بعد از حسین(ع)، 9 امام از نسل او خواهد بود. مرد یهودی گفت نامشان را ببر. پیامبر فرمودند: هنگامی که حسین از دنیا برود فرزندش علی است و هنگامی که فرزندش علی از جهان چشم بر بنند فرزندش … و هنگامی که حسن از جهان برود و فرزندش حجت محمد المهدی است اینها امامان دوازده گانه اند».

البته تندروترین گروه ها در ضدیت با شیعه؛ یعنی وهابیان نیز این موضوع (مهدویت) را پذیرفته اند به گونه ای که یکی از مراکز مهم دینی عربستان به نام مرکز «رابطة العالم الاسلامی»، بیانیه ای را در این خصوص منتشر کرده است که در آن آمده است: «او آخرین خلفای راشد دوازده گانه است که پیامبر (ص) در احادیث صحاح از آنها خبر داده است و احادیث مهدی (عج) از بسیاری از صحابه از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است …

جمعی از حفاظ و محدثین صریحاً گفته اند که احادیث مهدی هم از نوع حدیث صحیح است و هم از نوع حدیث حسن و مجموع آن قطعاً متواتر است و اعتقاد به قیام مهدی واجب می باشد و این از عقاید مسلم اهل سنت و جماعت است و هیچ کس جز افراد جاهل و بدعت گذار آن را انکار نمی کند». نهایت اینکه بعضی از پژوهندگان مسائل اسلامی تعداد روایاتی را که از طرق اهل تسنن در این زمینه وارد شده به ۲۰۰ حدیث تخمین زده اند، در حالی که روایات وارده از طریق شیعه در این موضوع شاید بالغ بر یک هزار حدیث می شود. لازم به ذکر است که یکی از علت های کمتر بودن احادیث اهل تسنن در این خصوص این است که شیعه برخلاف اهل تسنن روایات ائمه اطهار(ع) را مانند سخن حضرت رسول(ص) حجت می داند، لکن اهل سنت فقط روایات حضرت رسول(ص) را معتبر می دانند. و همه روایات اهل سنت در این خصوص از پیامبر اکرم(ص) می باشد.

 

**************************

 

مسأله مهدویت و وجود منجی عالم بشریت در آخر الزمان مورد اتفاق همه ادیان الهی است. در دین اسلام نیز بر این مسأله تاکید بسیاری شده است. مزیت این مقاله در این است که مسأله مهدویت را در آیات قرآن جستجو کرده و شواهد قرآنی آن را بیان می‌نماید. در کنار آن روایات وارد شده در این موضوع را نیز دسته‌بندی می‌کند. به عنوان نمونه به برخی از نکات قابل توجه در این مقاله اشاره می‌کنیم: • آیات بسیاری در قرآن کریم به مهدویت و اهداف آن اشاره دارد. • آیا وجود امام زمان را باید در تاریخ جستجو کرد؟ • بنابر تحقیق بیشتر از چهار هزار حدیث دربارهٔ امام عصر (ع) ذکر شده است.

در هیچ موضوعی این مقدار حدیث نیامده است. • در منابع اهل تسنن هم روایات بسیاری در این رابطه وجود دارد. • تشکیل دولت اهل بیت (ع) در آخر الزمان. • عاقبت جهان چه می‌شود؟ برای سهولت دسترسی به مطالب ابتدا خلاصه‌ای از مبحث ارائه می‌شود: احادیث مربوط به امام زمان (ع) از زبان خود رسول اکرم (ص) بسیار نقل شده است و به همین خاطر در اصل مسأله مهدویت بین شیعیان و بین اهل سنت اختلافی نیست. دستهٔ اول آیات مربوط به مهدویت بیانگر وعدهٔ اتمام نور الهی است. نور الهی که به دست انبیاء آمد حتماً به دست رسول الله (ص) به اتمام میرسد.

یعنی دین رسول خدا حتماً همهٔ عالم را فرا میگیرد. دستهٔ دوم آیاتی است که از اصلاح جهان خبر میدهند که عاقبت زندگی زمینی به خیر و سلامت و پاکی منتهی خواهد شد. دستهٔ سوم آیاتی هستند که در خصوص امام زمان (ع) و اصحاب او و برنامه‌های او هستند. از پیامبر اکرم (ص) و ائمهٔ هدی در زمینه‌های مختلف احادیث متعددی رسیده است که در یک جا در منتخب الأثر جمع‌آوری کرده‌اند و 2951 حدیث شده است. علامات حتمی ظهور سه علامت است: خروج سفیانی از شام، فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمینی به نام بیداء و علامت سوم هم یک صیحهٔ آسمانی است.

مهدویت در اسلام : در این مقاله موضوع مهدویت یا همان دولت اهل بیت (ع) که بحث مهمی است را بررسی می‌کنیم. تعبیر دولت اهل بیت از احادیث پیامبر اکرم (ص) اخذ شده که فرمودند: مردی از اهل بیت من قیام میکند و دنیا را اصلاح میکند. همچنین روایات اهل بیت (ع) این عنوان را مطرح کردند و امروزه در مباحث معرفتی و اعتقادی با عنوان مهدویت مطرح شده است. درباره دولت اهل بیت (ع) در برخی روایات فرموده‌اند: ﴿لِکُلِّ أُنَاسٍ دَوْلَهٌ یَرْقُبُونَهَا وَ دَوْلَتُنَا فِی آخِرِ الدَّهْرِ تَظْهَر﴾ 1 برای هر دسته از مردم دولتی است که در انتظار آن هستند و دولت ما در آخر الزمان به ظهور میرسد. همهٔ این عناوین به یک مسئله ختم میشوند. مردی از اهل بیت پیامبر اکرم (ص) قیام میکند عالم را پر از عدل و داد میکند بعد از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد. احادیث مربوط به امام زمان (ع) از زبان خود رسول اکرم (ص) بسیار نقل شده است و به همین خاطر در اصل مسئلهٔ مهدویت بین شیعیان و بین اهل سنت اختلافی نیست.

اختلاف در مصداق این مسئله است. نمودار مهدویت ما در این مقاله مسئلهٔ مهدویت را در دو حوزه مورد دقت قرار میدهیم. یکی در حوزهٔ قرآن کریم و دوم در حوزهٔ روایات اهل بیت و رسول اکرم (ص). البته مباحثی که در قرآن کریم و روایات در این باره مطرح شده است با یکدیگر هماهنگ هستند:

1. مهدویت در قرآن : سه دسته آیات در قرآن کریم در زمینهٔ مهدویت و امام زمان (ع) وجود دارد. دستهٔ اول که بخش مهمی است آیاتی است که به طور کلی اتمام نور خدا و جریان نور خدا در عالم را بیان میفرماید. دستهٔ دوم آیاتی است که از عاقبت خوش دنیا و پایان زیبای زمین خبر میدهد. و دستهٔ سوم آیاتی است که از برنامهٔ امام زمان (ع) و اصحاب و یاران او و برنامه‌هایی که انجام میدهند سخن میگویند. نمودار مهدویت در قرآن وعده اتمام نور الهی : اما در دسته اول از آیات مهدویت که دربارهٔ اتمام نور الهی است چند آیه می‌باشد که از جمله این آیهٔ شریفه است که میفرماید: ﴿یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ﴾ 2 مى‏‌خواهند نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، ولی خدا ابا دارد جز اینکه نور خود را به نهایت و به اتمام برساند هر چند کافران را خوش نیاید. همین عبارت را با کمی تفاوت در سورهٔ صف بیان میفرماید: ﴿یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ﴾ 3 میخواهند نور خدا را به دهانهای خود خاموش کنند ولی خدا نور خود را به اتمام میرساند اگرچه کافران نخواهند و دوست نداشته باشند. توضیح این که خدای رحمان با ارسال پیامبران نور خود و نور الهی را به بشریت ارزانی داشت. قرآن نور است.

در تورات و انجیل میفرماید «فِیهِ نُورٌ». پیامبر اکرم (ص) نور است. ائمهٔ هدی (ع) و اولیاء خدا نورها و یا مثلهای نور الهی هستند. اولین شریعتی را که قرآن تصریح میکند حضرت نوح (ع) است. ﴿شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصىٰ‏ بِهِ نُوحًا وَ الَّذِى أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَ مَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَ مُوسىٰ وَ عِیسىٰ‏﴾ 4 براى شما (جامعه بشرى) از دین (آسمانى) همان را تشریع کرد که به نوح (اولین پیامبر صاحب شریعت) توصیه کرده بود و آنچه را که بر تو (آخرین صاحب شریعت) وحى کردیم و آنچه را که به ابراهیم و موسى و عیسى (صاحبان شرایع فیما بین) توصیه نمودیم‏. گویا از زمان حضرت نوح (ع) رسمیتی در دین الهی پیدا شده است. در این آیه میفرماید که خداوند دین را برای شما تشریع کرد آن دینی را که به نوح سفارش کردیم و این قرآن و دینی را که به تو نازل کردیم و آنچه را که به ابراهیم و موسی و عیسی (ع) ‏سفارش کردیم. اینها انوار الهی را به بشریت ارائه کردند.

حضرت نوح (ع) نهصد و پنجاه سال پیامبری کردند جز عدهٔ کمی به او ایمان نیاوردند. ﴿وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فیهِمْ أَلْفَ سَنَهٍ إِلاَّ خَمْسینَ عاماً﴾ 5 و همانا نوح را به سوى قومش فرستادیم، پس در میان آنها نهصد و پنجاه سال درنگ نمود. در جای دیگری میفرماید که جز اندکی به او ایمان نیاوردند: «ما آمَنَ مَعَهُ إِلا قَلیلٌ» 6 که در تاریخ هفتاد تا هشتاد نفر نوشتند. نتیجه هم این شد که بعد از این همه زحمات و مرارتها این جمع مؤمن جدا شدند و در کشتی نجات قرار گرفتند و بقیه غرق شدند.

یعنی کلاس درس تعطیل شد. در زمان حضرت ابراهیم خلیل (ع) دین خدا پیشرفت بیشتری کرد. حضرت ابراهیم (ع) همزمان مأمور بودند در دو منطقه دین الهی را پیش برند. در حجاز خانهٔ کعبه را بنا کردند و در نسل حضرت اسماعیل (ع) اسلام کنونی ما را پایه‌گذاری کردند که در حقیقت ما پیرو آیین حضرت ابراهیم (ع) هستیم که به دست پیامبر اکرم (ص) کامل شد و جهانی شد. در فلسطین در نسل حضرت اسحاق (ع) نیز دین الهی را رایج کردند که شریعت حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) در آن جا ظهور کرد. توفیقاتی که انبیاء الهی داشتند محدود بود. گرچه حضرت ابراهیم (ع) پیشرفت بیشتری داشت اما مقاومت سران قبائل، مقاومت مستکبرین، دنیامداران مانع پیشرفت انبیاء میشد.

حضرت موسی (ع) قوم بنی اسرائیل را از فرعونیان نجات داد ولی خود آنها بلایی بودند بر جان حضرت موسی (ع) که خطاب به بنی اسرائیل میفرماید: ﴿یا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنی‏ وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ﴾ 7 شما برای چه مرا میآزارید، شما که میدانید من پیغمبر خدا به سوی شما هستم؟ حضرت عیسی (ع) نیز به همین صورت. بیشترین توفیق را در بین پیامبران در زمان خودشان پیامبر اکرم (ص) داشتند و نزدیک بود که با برنامه‌ریزی‌های رسول خدا (ص) اسلام جهانی شود. ولی هواها و هوسها راه را عوض کرد.

قرآن کریم در سورهٔ مریم بعد از ذکر بعضی از انبیاء الهی و فعالیتهای ایشان نتیجه را این طور بیان میفرماید: ﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا﴾ 8 سپس در پى آنها جانشینانى آمدند که نماز را ضایع کردند و از شهوت‏هاى (نفس) پیروى کردند، پس به زودى (سزا و کیفر) گمراهى خود را خواهند دید. یعنی این روالی بوده که در انبیاء گذشته هم بوده است. بعد از پیامبر اکرم (ص) نیز مسیر عوض شد. برادر رسول خدا (ص)، وزیر، وصی و خلیفهٔ به حق او خانه‌نشین شد و راه دیگری پیش گرفته شد و نتیجهٔ آن این شد که جهانی شدن اسلام را که پیامبر اکرم (ص) طراحی کرده بودند به تعویق افتاد. علت توقف پیشرفت اسلام در مقاله «توقف گسترش اسلام بعد از پیامبر (ص)» بررسی شده است.

بنابراین معنای دو آیه‌ مهدویت که دربارهٔ اتمام نور الهی بیان شد به این صورت است که خداوند مدام نور خود را ارسال میکند ولی شهوت پرستان و مستکبرین مانع میشوند و جلوی نور را میگیرند. نمیخواهند بگذارند به نتیجه برسد. در این آیات وعده میدهند که خدا حتماً این نور خود را کامل میکند. یعنی نوری که به دست نوح (ع) آمد، به دست ابراهیم، به دست موسی و عیسی (ع) و نوری که به دست رسول خدا (ص) کامل شد را خداوند به اتمام میرساند هرچند که باجدیت تمام مانع شوند. تمام جدیت و همت آنها چون دم دهانی که بخواهد خورشید را خاموش کند نیست.

در هر دو آیه میگوید حتماً خدا این کار را میکند. «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» 9 یا «وَ یأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» 10 اگرچه کافران نگذارند. در حال حاضر نیز تفکر شرک‌آلود اومانیستی دنیای غرب را میبینیم که نمیخواهند نور الهی و فرهنگ انبیاء (ع) منتشر بشود. این هیئتهای حاکمه، سردمداران و زمامداران دنیای غرب، در برابر انبیاء موضع میگیرند و واقعاً نمیخواهند بگذارند. ولکن خداوند حتماً این کار را خواهد کرد «وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». مشرکان زمان ما که امام زمان (ع) با آنها مقابله خواهند کرد با مشرکان زمان رسول خدا (ص) متفاوت هستند. آنها خدا را قبول داشتند و میپرستیدند و در کنار آن آلههٔ دیگری را هم میپرستیدند. لکن مشرکان امروز دنیا 11 متأسفانه اصلاً با خدا بیگانه هستند و انسان را به جای خدا، محورِ ارزش قلمداد کردند. یعنی بتی تراشیدند که به نظر میآید پلیدترین بت تاریخ است و در عین حال زیباترین بت است. به هر انسانی بگویند تو محور ارزش هستی لذت میبرد اما در تفکر توحیدی این شرک است. امام زمان (ع) میآیند این شرک را بر میاندازند. 12 «وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» معلوم است. مشرکان امروز دنیا نمیخواهند امام زمان (ع) بیاید، این معلوم است. ولی خدا این کار را خواهد کرد. حتماً توحید میآید و جای شرک را میگیرد.

خدا محور ارزش میشود. در تفکر توحیدی انسانی دارای ارزش است که خدایی باشد. اگر انسانی ضد خدا شد بدون شک ضد ارزش خواهد بود. با این توضیح معلوم میشود که قرآن کریم چقدر زیبا این مسأله را بیان کرده است. در هر دو آیه‌ای که در سورهٔ توبه و سورهٔ صف فرمودند خدا نور خود را تمام میکند بلافاصله این آیه با عین عبارات تکرار میشود: ﴿هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ﴾ 13 اوست که رسول خود را با (وسایل) هدایت و دین حق و درست فرستاد تا آن را بر هر دینى پیروز گرداند هر چند مشرکان خوش ندارند.

یعنی بعد از این که فرمود خداوند نور خود را به اتمام میرساند بلافاصله چگونگی آن را بیان میفرماید که به دست رسول خدا (ص) این کار انجام میشود هرچند که مشرکین را خوش نیاید. خدا پیامبر اکرم (ص) را با هدایت و نور حق فرستاد که دین او را بر همهٔ ادیان غالب کند. این دین نورانی را خدا بر همهٔ ادیان غالب میکند. پیامبر اکرم (ص) را بر اجرای این دین به تمام و کمال به ظهور میرساند که البته امام زمان این کار را انجام میدهند. این یک پیوند خاصی است که در قرآن بین رسول خدا (ص) و امام زمان (ع) است و مجالی برای توضیح آن نیست. در هر دو آیه بلافاصله با یک عبارت میگویند که این اتمام نور به دست رسول الله (ص) خواهد بود. با کمی دقت مساله مهدویت در قرآن واضح و روشن فهمیده میشود. این نور الهی که به دست انبیاء آمد حتماً به اتمام میرسد. به دست چه کسی؟ رسول الله. با دین رسول خدا (ص).

یعنی دین رسول خدا حتماً همهٔ عالم را میگیرد. نور عالم را إنشاءالله فرا میگیرد. در ادامه بررسی آیات مهدویت می‌بینیم که همین عبارت بار سومی در قرآن آمده است. در سورهٔ فتح میفرماید: ﴿ هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ‏ لِیُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِیدًا﴾ 14 اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز کند و خداوند برای اجرای این امر کفایت میکند. خداوند برای اجرای این امر و به سامان رساندن این امر کفایت میکند. نظارت خدا کافی است. او خود نظارت و مدیریت میکند تا این امر به ظهور برسد. چنانچه ملاحظه میفرمایید وعده‌‌های قرآن بسیار روشن است. این پنج آیه مربوط به مهدویت در سه سورهٔ توبه،

سورهٔ صف و سورهٔ فتح بحث بسیار روشنی را در مورد آیندهٔ جهان مطرح میکنند که نور خدا به اتمام برسد. این نور الهی حتماً به دست رسول خدا (ص) و فرزند او امام زمان (ع) است و خداوند این کار را به آخر میرساند. اگر چه کفار و مشرکین همهٔ نیروی خود را به کار بگیرند که این کار به سرانجام نرسد، خدا این کار را انجام میدهد. توصیف اصحاب امام زمان در قرآن جالب است که قرآن در سورهٔ فتح بعد از بیان این نکته بلافاصله به توصیف اصحاب امام زمان (ع) میپردازد.

یعنی ابتدا اعلام میکند که این دین به دست رسول خدا (ص) به کمال میرسد و به طور کامل در همهٔ دنیا به ظهور خواهد رسید. بعد در ادامه در توصیف اصحاب امام زمان (ع) که در این کار یاور رسول خدا (ص) هستند میفرماید: ﴿محمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلىَ الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنهمْ تَرَیٰهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فىِ وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَالِکَ مَثَلُهُمْ فىِ التَّورَیٰهِ وَ مَثَلُهُمْ فىِ الْانجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْئهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى‏ عَلىَ‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بهِمُ الْکُفَّار﴾ [این پیامبری که فرستادیم که نور خدا را به اتمام برساند] محمد، فرستاده خداست و کسانى که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره ایشان را در رکوع و سجود مى‏‌بینى که پیوسته فضل و خشنودى خدا را مى‏‌طلبند؛ نشانه ایشان در چهره‌‏شان از اثر سجود پیداست، این است توصیف آنها در تورات، و اما توصیفشان در انجیل این است که وجودشان چون زراعتى است که جوانه‏‌هاى خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقه‏‌هایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طورى که دهقانان را [از رشد و انبوهى خود] به تعجب مى‌‏آورد تا خدا به وسیله [انبوهى و نیرومندى‏] مؤمنان، کافران را به خشم آورد. این پیامبری که فرستادیم که نور خدا را به اتمام برساند رسول خدا است.

منظور از پیامبر (ص) در این آیه امام زمان (ع) است. لکن در این مجال فرصت توضیح آن نیست. کاری را که مربوط به امام زمان (ع) است به پیامبر اکرم (ص) نسبت میدهد. چرا که این کار در اصل کار پیامبر اکرم (ص) است که به دست امام عصر (ع) که امام امت او است انجام میشود. پس اصحاب رسول الله (ص) در این آیه در حقیقت اصحاب امام زمان (ع) هستند که میخواهند این برنامه را انجام بدهند. توصیفی هم که میکنند با اصحاب امام زمان (ع) همخوان است. البته اصحاب امام زمان هم «مَعَ رَسُولِ اللهِ» هستند بدون شک «وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ» 15 اینها در برابر کفار جدی هستند، نسبت به یکدیگر مهربان هستند. آنها را در رکوع و سجود میبینی. چهره‌های آنان، در صورت آنان آثار سجده را نشان میدهد.

این شرح حال آنها در تورات است. و در انجیل شرح حال دیگری دارند. مثل دانه‌ای است که کشت شود، جوانه بزند، آرام آرام ساقه‌ای بر آرد و ستبر و مستحکم شود تا بر ساقهٔ خود بایستد. در این صورت کشاورز خوشحال میشود. اصحاب امام زمان (ع) موجب خوشحالی ایشان خواهند شد. و در نهایت میفرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظیماً» که وعدهٔ اجر عظیم به اینها داده میشود. در موضوع مهدویت روایاتی در ذیل این آیات موجود است که به دلیل اختصار بیان نشد. مشتاقان این مبحث به کتابهای مربوطه رجوع کنند و از مباحث آن بهره‌مند شوند.


تاریخ ارسال پست: شنبه 07 فروردین 1400 ساعت: 23:47
برچسب ها : ,,,,,,,,

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش