تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 17
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 6

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 19
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 59
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 10
    آي پي امروز آي پي امروز : 8
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 21
    بازدید هفته بازدید هفته : 168
    بازدید ماه بازدید ماه : 331
    بازدید سال بازدید سال : 1,190
    بازدید کلی بازدید کلی : 6,554

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.191.158.202
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

حضرت علی علیه السلام

💠امام علی (ع) : ای مردم! پیش از آنکه مرا نیابید ، آنچه می خواهید بپرسید زیرا من به راههای آسمان از راههای زمین آشناترم! همه مردم اتفاق دارند که هیچ کدام از صحابه پیامبر و هم چنین از دانشمندان چنین ادعایی نکردند غیر از علی بن ابی طالب !
💠امام علی شخصیتی است که در کعبه زاده شد و در مسجد به شهادت رسید ، شخصیتی که بعد از پیامبر اکرم، همتا و همانندی نداشت ، دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی بود و وجود مبارکش مجموعه ای از اضداد می نمود 
💠علی بن ابیطالب بر گوینده و نویسنده محنتی گران و باری سنگین است که اگر بخواهد حقش ادا کند ، به کفر و گزافه گویی دچار گردد و اگر کوتاه آید خیانت نموده باشد و حد وسط در فضائل او آنقدر دقیق و باریک است که جز یک اندیشمند ماهر و حاذق از عهده نیاید .

💠چه بگویم درباره مردی که دشمنانش به فضائلش معترف بوده و در عین دشمنی نتوانستند آن را پنهان دارند ، کسی که سررشته هر فضیلت و منبع هر امتیاز انسانی است و هر فرقه و گروهی خود را به وی منتهی داند و به انساب به او مباهات کند که او سرچشمه همه امتیازات بوده و در این میدان او گوی سبقت را از همگان ربوده و پیشتاز این معرکه است .

💠علی (ع) سردار زاهدان بوده و هر که می خواست در این میدان گام نهد او را مد نظر داشت، وی هرگز شکم خود را از غذا سیر ننمود ، غذایش خشن ترین غذا و پوشاکش دون ارزشترین لباس ‌‌، او کسی بود که دنیا را سه طلاق کرده و هرگز بدان رجعت ننمود .
💠مواقف علی (ع) در جنگها آنچنان شهره تاریخ است که تا قیامت بدان مثل زنند ، دلیر مردی که هرگز فرار ننمود و از انبوه سپاهی مرعوب نگشت و با کسی در نیاویخت که او را به دیار عدم نفرستاد و هیچگاه ضربتی نزد که به دومین ضربت نیاز داشته باشد .

💠علی (ع) روشنفکر ترین و آگاه ترین شخص در تاریخ سیاست بود ، وی هرگز به هدف پیشبرد مقاصدش به سیاستهای شیطانی که خلاف رضای خدا بود متوسل نگشت و به کارهای ضد انسانی دست نزد و هدف را موجه وسیله ندانست ، کمتر کسی را تاریخ به یاد دارد که در عین فقر و تهیدستی مقام سروری داشته باشد.

💠حضرت علی تنها امیر تاریخ است که در طول ریاستش بدست خویش آسیاب می چرخانند و کفش خود را وصله می زد ، وی یگانه عادلی است که همیشه بر پایه حق عمل می کرد ، حتی اگر تمامی مردم روی زمین علیه او هم پیمان می شدند و دشمنان ، دشت و بیابان را پر می ساختند ، هیچ گاه هراسی به دل راه نمی داد .

💠جرج جرداق مسیحی در مورد علی (ع) می گوید : آیا از فرمانروایی خبر داری که خود نان سیر نخورد زیرا که در کشور او کسانی یافت می شدند که با شکم سیر نمی خوابیدند و جامه نرم نمی پوشید زیرا در میان ملت ، کسانی بودند که لباس خشن و درشت می پوشیدند و درهمی را اندوخته خود نساخت و به فرزندان و یارانِ خود هم وصیت کرد که غیر از این راه و روش نپیمایند.

💠در حوزه اسلام جز پیامبر ، هیچ کس از نظر فضیلت ، تقوا ، بینش ، جهاد و کوشش در راه خدا و سایر صفات عالی انسانی به پایِ علی (ع) نمی رسید ، وی بشر بود ولی خصوصیات وجود او در هیچ بشری دیده نشده است او مظهر العجایب و الغرایب بود که تمام افراد بشر را در گذشته و آینده مبهوت نموده و 
تاریخ و حقیقت گواهی می دهند که او وجدان بیدار و قهار ، شهید نامی ، پدر و بزرگ شهیدان ، علی بن ابی طالب ، صوت عدالت انسانی ، شخصیت جاودان شرق است . چه می شد بر تو ای دنیا اگر نیروهای خود را جمع می کردی و در هر زمانی یک علی می آوردی با عقلش و قلبش و با زبان و ذوالفقاری!

💠محمد مالکی : علی در داخل خانه خدا در مکه بدنیا آمد ، قبل از او کسی در داخل خانه خدا بدنیا نیامده بود و این ولادت فضیلتی است که خدای بلند مرتبه ، علی علیه السلام را به آن اختصاص داده است ، برای تجلیل او و بالا بردن مرتبه او و آشکار نمودن کرامت و بزرگواری او .

💠امشب کودکی خواهد خندید که عدالت را تفسیری عاشقانه خواهد کرد و کسی سکوت کعبه را خواهد شکست که روزی بر بلندای شانه های خورشید ، با تبرِ معرفت ، بت های زمانه را خواهد شکست .

💠صفت امیرالمؤمنین فقط و فقط مخصوص حضرت علی (ع) است و هیچ کس در این دنیا موصوف به چنین صفتی نیست و نخواهد بود زیرا تنها کسی که می تواند مومنان را به مقام ایمان برساند و آنها را به علم خود تربیت کند فقط حضرت علی (ع) است .

💠علی علیه السلام بخشنده تر از ابرهای پرباران بهاری بود و در این میدان ، هماوردی برای او نمی توان سراغ کرد . با آنکه بر همه امپراطوری اسلامی ، به جز شام ، فرمانروایی داشت از خود میراثی بر جای نگذاشت ، از دسترنج خود هزار بنده را آزاد کرد و هرگز به نیازمندی پاسخ رد نگفت .

💠مهمترین ویژگی امام علی (ع)،کلام معروف آن حضرت است که فرمود : من بنده ای از بندگانِ حضرت محمد(ص) هستم و این بدان معنا نیست که ایشان در مقابل پیامبر سجده می کردند بلکه نشان دهنده ولایت مداری امیر المومنان نسبت به پیامبر است ، یعنی اگر علی ، علی شد به خاطر ولایتمداری او بود .

💠خداوند اطاعت از ولی و امام را هم ردیف اطاعت از خود قرار داده است، امام علی (ع) نخستین شخصِ ولایتمدار در دنیاست ، اگر مومن در امر ولایتمداری او را الگوی خود قرار دهد ، تمام عالم هم دشمن ولایت شوند، هرگز در دلِ آن مومن شک و شبهه ای نسبت به ولایت پیش نمی آید .

💠ابوبکر خلیفه اول : هر کس دوست دارد به مردی بنگرد که نزد پیامبر(ص) عظیم ترین منزلت را داشت و قرابتش نیز با آن جناب نزدیکتر و دخالتش در رفع حوائج آن جناب و بی نیازی خودش از دیگران بیشتر بود به علی(ع) نگاه کند .

💠سیره عدل علوی ، مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد ؛ در مکتب علی باید مدافع مظلوم بود .در زمان حکومت امیر المومنین خبر رسید که سربازان معاویه وارد شهری شده و ضمن غارت ، به پیروان ادیان الهی نیز رحم نکرده و خلخال از پایِ زن یهودی بیرون کشیدند ؛ امام فرمود : اگر بعد از این حادثه، مسلمان از غصه بمیرد جای ملامت نیست .

💠عمر بن خطاب : علی (ع) مولای من است زیرا پیامبر شرف را در ولایت علی می دید ، مانند علی کسی حق دارد که تکبر ورزد و به خود ببالد ، به خدا سوگند اگر شمشیر او نبود اساسِ اسلام استوار نمی شد و علاوه بر آن، او داناترین فرد این امت در امر قضاست و با سابقه ترین و شریف ترینِ آنان است .

💠حسن بصری : به خدا سوگند که علی (ع) برای دشمنانش همچون تیری صائب و به هدف خورده از جمله تیرهای الهی بود و از همه داناتر و از همه به پیامبر نزدیک تر و درویش این امت بود چنانچه به مال دنیا رغبتی نداشت و در فرمان پذیری امر الهی نیز سستی به خرج نداد و از ملامت نکوهشگران باک نداشت .

💠پیامبر (ص) : ای علی اگر کسی خدا را به اندازه نوح عبادت کند و همسنگ کوه احد در راه خدا طلا انفاق کند و آن مقدار عمر کند که هزار بار با پای پیاده حج به جا آورد و سپس در میان صفا و مروه مظلومانه کشته شود ، اگر ولایت تو را نپذیرد بوی بهشت به مشامش نمی رسد و داخل بهشت نمی شود 💠امام علی علیه السلام در ایمان ، پرهیزکاری ، زهد .

💠اساسا سربازان اگر چه نامدار باشند ، در این جهان گمنام اند . نامدارترین سرباز فداکار در اسلام ، امیرالمومنین است و او گمنامترین سرباز است با کدام تفکر عرفانی ، فلسفی ، سیاسی و کدام قلم و زبان و بیان ، بشر این سرباز گمنام را معرفی کند و بشناسد و بشناساند.
💠امام خمینی (ره) : ظل الله کسی است که تمام حرکاتش به امر خدا باشد، مثل سایه باشد. خودش هیچ ، سایه خودش هیچ حرکتی ندارد ، ذی ظل هر حرکتی کرد سایه هم همان طور حرکت کند . امیر المؤمنین ظل الله است که هیچ حرکتی از خودش ندارد ، هر چه هست از خداست .

💠امیر المومنین از مقیاسهای ما خارج است ، او را با ذرع و پیمانه ای که برای سنجیدن انسانها و فضیلت ها و محسّنات و زیبایی ها در اختیار ماست نمی شود سنجید و اندازه گرفت ، آنچه به چشم می آید درخشش آن بزرگوار است که به چشم هر انسانی حتی دشمنان و مخالفان می آید چه برسد به دوستان و یا شیعیان ...

💠ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا موسس آن به امر خداوند تعالی بوده و امیرالمومنین علی بن ابیطالب این بنده خدا شده از تمام قیود ، مامور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیهاست. آن چیزی که موجب تاسف است این است که نگذاشتند حضرت امیر آن طور که باید و دلخواهِ اسلام است جلوه پیدا کند .

💠وظیفه اول مرد عجین کردن محبت با قدرت است تا آن قدرت جاذبه درست کند نه دافعه ؛ وقتی زن و فرزندان ببینند پدر خانواده هم قوی و هم مهربان است ، به او پناه می برند و این مرد می شود پناهگاه . وظیفه دوم این است که خداوند حکومت خانه را به او داده است و این حکومت وظیفه ای دارد که آن عدالت است ، یعنی هر چیزی جای خودش باشد و حق رعایت شود . اگر مرد حاکم خانه ، عادل هم باشد همه به او اقتدا می کنند .

💠بزرگِ خانه ، آقای خانه ، صولت خانه برای مرد است ، که مرد در این جایگاه باید اهل گذشت و سخاوت باشد.  آقاییِ مرد به اضافه گذشت و سخاوتی که برای او درست می کند مرد را حلال مشکلات می کند و پناهگاه همسر و فرزندان می شود .

💠ایمنی از آتش جهنم و رهایی از ناله و فریاد در دوزخ، مژده ای است که به شیعیان امام علی علیه السلام داده شده و باید با رعایت تقوا و پیروی از راه و روش آن بزرگوار خود را از چنین توفیقی محروم نسازند . رسول خدا و علی علیه السلام و شیعیان ایشان در روز قیامت بر تلی از مشک ناب و بر فراز منبرهایی از نور خواهند بود .

💠پیامبر (ص) : قسم به خدای کعبه که تنها علی و شیعیانش در روز قیامت از رستگاران هستند ؛ زیرا او پیش از همه شما به خدا ایمان آورد و قیام او به فرمان خدا بیش از همه شماست ، وفایش به عهد الهی از همه بیشتر و قضاوتش به حکم الله فزونتر و مساواتش در تقسیم از همه زیادتر است .

💠علی علیه السلام تنها کسی است که از دوران طفولیت در محضر رسول خدا (ص) و در دامن پرمهرش رشد و تکامل یافت و در تمام دوران عبادت و خلوت انس پیامبر در حرا همراه او بود و در لحظه ارتحال نیز سر مبارک آن حضرت بر سینه او قرار داشت.

💠رهبر فرزانه انقلاب : وجود امیرالمومنین از جهات متعدد و در شرایط گوناگون برای همه نسل های بشر ، یک درس جادوانه و فراموش نشدنی است ؛ چه در عمل فردی و شخصی خود ، چه در محراب عبادتش، چه در مناجاتش، چه در زهدش، چه در محو و غرق شدنش در یاد خدا و چه در مبارزه اش با نفس و شیطان و انگیزه های نفسانی و مادی .

💠امیرالمومنین (ع) در زهد ، عبادت و تهجد کم نظیر بودند و در عین حال حضوری شجاعانه و سراسر شهامت در میدان های نبرد به ویژه در غزوات داشتند، آنچنان که در برخی جنگها حضرت به تنهایی رسول الله را از خطرات نجات میداد ، بی شک تعابیری مانند لا سیف الا ذوالفقار و ضربت الی فی خندق موید همین واقعیت است .

💠نامه امیرالمومنین به مالک اشتر و یا نامه هایی که به دیگر کارگزاران حکومت اسلامی صادر فرمودند در نکوهش از سوءاستفاده از بیت المال و یا لزوم برخورد قاطع با خیانتکاران و نکوهش کارگزاران خیانتکار و یا ضرورت ساده زیستی کارگزاران در نظام اسلامی ، موضوعاتی هستند که نیاز مبرم امروز جوامع اسلامی است .

💠امروز کلید حل همه مشکلات در دنیای اسلام و در جامعه خودِ ما ، درس ایثار و از خودگذشتگی است که امیرالمؤمنین این درس را در طول ۵۰ سال زندگی اسلامی خودش به ما داد و در این راه جان خود را فدا نمود .

💠امام علی به فرزندش امام مجتبی فرمودند : در منبر به مردم بگو والدین و پدر این امت، ما و رسول خدا هستیم . کسی که حق پدر افضل خود را بشناسد و از آنها اطاعت کند ، در روز قیامت به او گفته می شود هر جای بهشت که دوست داری وارد شو . این حدیث نشان می دهد ادای حق امام علی تا چه اندازه بر ما واجب است .

💠یکی از مشکلات در جامعه کنونی اشرافی گری است ، اشرافی گری باعث اختلاف طبقه میان افراد جامعه شده که باید برچیده شود ، امیرالمؤمنین در دوران حکومت خود به شدت با والیانی که روی به اشرافیت می آوردند برخورد و یا آنها را از مسئولیت عزل می کردند . خطبه ها و نامه های حضرت در مذمت اشرافیتِ مسئولین ، یکی از پرکاربردترین روایات موضوعیِ نهج البلاغه است .

💠امام علی (ع) در اندیشه و رفتار اجتماعی خویش به حفظ حقوق همنوعان بسیار توجه می کردند ، حکومت و سیاست در نظر ایشان ، ابزاری است برای خدمت به خلق خدا و احقاق حق مظلومان و نه دستیابی به اهداف شخصی و مالی ؛ بنابراین سیاستمداران باید از سیاست علوی الگو بگیرند .

💠افتخار حکومت ما این است که مسئولان نظام و در راس آنان مقام معظم رهبری ، امیرالمؤمنین را الگوی حکومتشان می دانند و صادقانه میخواهند همان راه را بروند، حکومت امیرالمؤمنین دارای اصول اساسی بوده و این اصول قابل تطبیق با حکومت دینی ماست که امام راحل عظیم الشأن آن را بنیان نهاد .

💠فرهنگ مقاومت ، فرهنگ علوی است ، کسانی که به مذاکرات خوش بین بودند و فکر میکردند همه مشکلات کشور در سایه برجام حل و فصل می شود ، عملا دیدند که مذاکره با دشمن جواب نمی دهد لذا مقاومت تنها نسخه ای است که در برابر زیاده خواهی های استکبار جواب داده ، جواب می دهد و جواب خواهد داد .

💠امیرالمؤمنین خواهان حکومت نبود و حکومت را بر ایشان تحمیل کردند لذا ایشان در بیاناتی می فرماید : ما نه دنبال قدرتیم و نه دنبال ثروت ، بلکه میخواهیم دین را به صحنه بیاوریم و حدود الهی را پیاده کنیم . امام خمینی می خواست تا جایی که امکان دارد دینِ منزوی و اسیر در چنگال طاغوت را به صحنه بیاورد و امروز مقام معظم رهبری همین خط را دنبال می کنند .
💠مولوی نذیر احمد از علمای اهل سنت : عبادات حضرت علی بسیار برجسته بود ؛ شجاعتش برجسته بود ؛ تقوایش برجسته بود ؛ شخصیتش برجسته بود ، من درباره ایشان جز خوبی چیزی ندارم که بگویم؛ زیرا آن حضرت غیر از خوبی چیزی ندارد .

💠من چه بگویم درباره مردی که اهل همه مذاهب غیر اسلامی که در جوامع اسلامی زندگی می کنند ، به او محبت می ورزند و حتی فلاسفه ای که از ملت اسلامی نیستند ، او را تعظیم می نمایند. من چه بگویم درباره مردی که همه فضیلت ها به او منتهی می شود و هر مکتب و هر گروهی خود را به او منسوب می نماید، آری اوست رئیس همه فضیلتها .

💠عبدالله بن عباس مفسر بزرگ اهل سنت : آیه ای در قرآن نیست مگر آنکه علی مصداق بارز آن است ، خداوند یاران پیامبر را در جاهای بسیاری مورد سرزنش قرار داده است ولی درباره علی (ع) جز به خیر و نیکی یاد نکرده است.

💠خوارزمی خطیب مشهور اهل سنت : آیا چون ابوتراب جوانمردی هست ؟ آیا چون او پیشوای پاک سرشتی روی زمین وجود دارد ؟ چشم مرا هرگاه درد فراگیرد ، توتیایش خاکی است که پای او بدان رسیده باشد ، علی همان است که شبانگاه در محراب از دل می خروشید و می گریست و روز با چهره ای خندان در گرد و غبار میدان جنگ فرو می رفت .

💠بیهقی، دانشمند نامی اهل سنت : هر کس دوست دارد به علم و دانش حضرت آدم بنگرد و مقام تقوا و خود نگهداری حضرت نوح را مشاهده نماید و بردباری حضرت ابراهیم را نظاره کند و به عبادت حضرت موسی پی ببرد ، باید به علی بن ابیطالب نظر بیندازد .

💠با مراجعه و مطالعه در منابع اصیل شیعه و سنی درمی یابیم که حتی دشمنان درجه یک آن امام همام در مواضع متعدد در مورد عظمت، شخصیت ، کمال و فضائل امام علی (ع) سخنها گفته اند و گاه و بیگاه مجبور می شدند لب به اعتراف گشوده و فضائل مولی الموحدین را بازگو کنند ؛ زیرا حقیقت سرانجام پیروز است .

امام علی (ع) برترین مردی است که مادرِ روزگار تا پایان عمر خود چون او نزاید و اوست که هرگاه هدایت طلبان به جستجوی اخبار و گفتارش برآیند ، از هر خبری برای آنها شعاعی می درخشد.  آری او مجسمه ای از کمال است که در قالب بشریت ریخته است . نمود .


💠امام علی شخصیتی است که در کعبه زاده شد و در مسجد به شهادت رسید ، شخصیتی که بعد از پیامبر اکرم، همتا و همانندی نداشت ، دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی بود و وجود مبارکش مجموعه ای از اضداد می نمود .

💠امام علی (ع) : ای مردم! پیش از آنکه مرا نیابید ، آنچه می خواهید بپرسید زیرا من به راههای آسمان از راههای زمین آشناترم! همه مردم اتفاق دارند که هیچ کدام از صحابه پیامبر و هم چنین از دانشمندان چنین ادعایی نکردند غیر از علی بن ابی طالب !

💠علی بن ابیطالب بر گوینده و نویسنده محنتی گران و باری سنگین است که اگر بخواهد حقش ادا کند ، به کفر و گزافه گویی دچار گردد و اگر کوتاه آید خیانت نموده باشد و حد وسط در فضائل او آنقدر دقیق و باریک است که جز یک اندیشمند ماهر و حاذق از عهده نیاید .

💠چه بگویم درباره مردی که دشمنانش به فضائلش معترف بوده و در عین دشمنی نتوانستند آن را پنهان دارند ، کسی که سررشته هر فضیلت و منبع هر امتیاز انسانی است و هر فرقه و گروهی خود را به وی منتهی داند و به انساب به او مباهات کند که او سرچشمه همه امتیازات بوده و در این میدان او گوی سبقت را از همگان ربوده و پیشتاز این معرکه است .

💠مواقف علی (ع) در جنگها آنچنان شهره تاریخ است که تا قیامت بدان مثل زنند ، دلیر مردی که هرگز فرار ننمود و از انبوه سپاهی مرعوب نگشت و با کسی در نیاویخت که او را به دیار عدم نفرستاد و هیچگاه ضربتی نزد که به دومین ضربت نیاز داشته باشد .

💠علی (ع) سردار زاهدان بوده و هر که می خواست در این میدان گام نهد او را مد نظر داشت، وی هرگز شکم خود را از غذا سیر ننمود ، غذایش خشن ترین غذا و پوشاکش دون ارزشترین لباس ‌‌، او کسی بود که دنیا را سه طلاق کرده و هرگز بدان رجعت ننمود
 
💠علی (ع) روشنفکر ترین و آگاه ترین شخص در تاریخ سیاست بود ، وی هرگز به هدف پیشبرد مقاصدش به سیاستهای شیطانی که خلاف رضای خدا بود متوسل نگشت و به کارهای ضد انسانی دست نزد و هدف را موجه وسیله ندانست ، کمتر کسی را تاریخ به یاد دارد که در عین فقر و تهیدستی مقام سروری داشته باشد.

💠حضرت علی تنها امیر تاریخ است که در طول ریاستش بدست خویش آسیاب می چرخانند و کفش خود را وصله می زد ، وی یگانه عادلی است که همیشه بر پایه حق عمل می کرد ، حتی اگر تمامی مردم روی زمین علیه او هم پیمان می شدند و دشمنان ، دشت و بیابان را پر می ساختند ، هیچ گاه هراسی به دل راه نمی داد .

💠جرج جرداق مسیحی در مورد علی (ع) می گوید : آیا از فرمانروایی خبر داری که خود نان سیر نخورد زیرا که در کشور او کسانی یافت می شدند که با شکم سیر نمی خوابیدند و جامه نرم نمی پوشید زیرا در میان ملت ، کسانی بودند که لباس خشن و درشت می پوشیدند و درهمی را اندوخته خود نساخت و به فرزندان و یارانِ خود هم وصیت کرد که غیر از این راه و روش نپیمایند.

💠در حوزه اسلام جز پیامبر ، هیچ کس از نظر فضیلت ، تقوا ، بینش ، جهاد و کوشش در راه خدا و سایر صفات عالی انسانی به پایِ علی (ع) نمی رسید ، وی بشر بود ولی خصوصیات وجود او در هیچ بشری دیده نشده است او مظهر العجایب و الغرایب بود که تمام افراد بشر را در گذشته و آینده مبهوت نموده و خواهد نمود .

💠تاریخ و حقیقت گواهی می دهند که او وجدان بیدار و قهار ، شهید نامی ، پدر و بزرگ شهیدان ، علی بن ابی طالب ، صوت عدالت انسانی ، شخصیت جاودان شرق است . چه می شد بر تو ای دنیا اگر نیروهای خود را جمع می کردی و در هر زمانی یک علی می آوردی با عقلش و قلبش و با زبان و ذوالفقاری!

💠امشب کودکی خواهد خندید که عدالت را تفسیری عاشقانه خواهد کرد و کسی سکوت کعبه را خواهد شکست که روزی بر بلندای شانه های خورشید ، با تبرِ معرفت ، بت های زمانه را خواهد شکست .

💠صفت امیرالمؤمنین فقط و فقط مخصوص حضرت علی (ع) است و هیچ کس در این دنیا موصوف به چنین صفتی نیست و نخواهد بود زیرا تنها کسی که می تواند مومنان را به مقام ایمان برساند و آنها را به علم خود تربیت کند فقط حضرت علی (ع) است .

💠علی علیه السلام بخشنده تر از ابرهای پرباران بهاری بود و در این میدان ، هماوردی برای او نمی توان سراغ کرد . با آنکه بر همه امپراطوری اسلامی ، به جز شام ، فرمانروایی داشت از خود میراثی بر جای نگذاشت ، از دسترنج خود هزار بنده را آزاد کرد و هرگز به نیازمندی پاسخ رد نگفت .
💠مهمترین ویژگی امام علی (ع)،کلام معروف آن حضرت است که فرمود : من بنده ای از بندگانِ حضرت محمد(ص) هستم و این بدان معنا نیست که ایشان در مقابل پیامبر سجده می کردند بلکه نشان دهنده ولایت مداری امیر المومنان نسبت به پیامبر است ، یعنی اگر علی ، علی شد به خاطر ولایتمداری او بود .

💠خداوند اطاعت از ولی و امام را هم ردیف اطاعت از خود قرار داده است، امام علی (ع) نخستین شخصِ ولایتمدار در دنیاست ، اگر مومن در امر ولایتمداری او را الگوی خود قرار دهد ، تمام عالم هم دشمن ولایت شوند، هرگز در دلِ آن مومن شک و شبهه ای نسبت به ولایت پیش نمی آید .

💠ابوبکر خلیفه اول : هر کس دوست دارد به مردی بنگرد که نزد پیامبر(ص) عظیم ترین منزلت را داشت و قرابتش نیز با آن جناب نزدیکتر و دخالتش در رفع حوائج آن جناب و بی نیازی خودش از دیگران بیشتر بود به علی(ع) نگاه کند .

💠سیره عدل علوی ، مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد ؛ در مکتب علی باید مدافع مظلوم بود .در زمان حکومت امیر المومنین خبر رسید که سربازان معاویه وارد شهری شده و ضمن غارت ، به پیروان ادیان الهی نیز رحم نکرده و خلخال از پایِ زن یهودی بیرون کشیدند ؛ امام فرمود : اگر بعد از این حادثه، مسلمان از غصه بمیرد جای ملامت نیست .

💠عمر بن خطاب : علی (ع) مولای من است زیرا پیامبر شرف را در ولایت علی می دید ، مانند علی کسی حق دارد که تکبر ورزد و به خود ببالد ، به خدا سوگند اگر شمشیر او نبود اساسِ اسلام استوار نمی شد و علاوه بر آن، او داناترین فرد این امت در امر قضاست و با سابقه ترین و شریف ترینِ آنان است .

💠حسن بصری : به خدا سوگند که علی (ع) برای دشمنانش همچون تیری صائب و به هدف خورده از جمله تیرهای الهی بود و از همه داناتر و از همه به پیامبر نزدیک تر و درویش این امت بود چنانچه به مال دنیا رغبتی نداشت و در فرمان پذیری امر الهی نیز سستی به خرج نداد و از ملامت نکوهشگران باک نداشت .

💠احمد بن حنبل: علی بن ابیطالب از اهل بیت است و کسی با آنها قابل مقایسه نیست ، در حق علی باید بگویم که خلافت علی را مقام و منزلت نداد بلکه علی به خلافت منزلت بخشید.

💠ابن ابی الحدید: اگر علی را در مورد خصائص اخلاقی و فضائل نفسانی و دینی بنگری ، او را سخت درخشان و بر اوج شرف خواهی دید اما در مورد شجاعت چنان است که نام همه شجاعانِ پیش از خود را از یاد مردم برده است و نام همه کسانی را که پس از او آمدند را محو کرده است .

💠پیامبر (ص) : ای علی اگر کسی خدا را به اندازه نوح عبادت کند و همسنگ کوه احد در راه خدا طلا انفاق کند و آن مقدار عمر کند که هزار بار با پای پیاده حج به جا آورد و سپس در میان صفا و مروه مظلومانه کشته شود ، اگر ولایت تو را نپذیرد بوی بهشت به مشامش نمی رسد و داخل بهشت نمی شود .
[۲/۲۴،‏ ۲۳:۴۸] كوزت: توییت ۲۵
اگر تمام درختان قلم و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند ، قادر به شمارش فضائل علی بن ابی طالب نخواهند بود .

💠امام علی علیه السلام در ایمان ، پرهیزکاری ، زهد ، عبادت و یقین یگانه بود ؛ چنان که پیامبر (ص) درباره او می فرماید : اگر آسمانها و زمین در یک کفه جای گیرند و ایمان علی در کفه دیگر ، بی گمان ایمان او سنگین تر است .

💠اساسا سربازان اگر چه نامدار باشند ، در این جهان گمنام اند . نامدارترین سرباز فداکار در اسلام ، امیرالمومنین است و او گمنامترین سرباز است با کدام تفکر عرفانی ، فلسفی ، سیاسی و کدام قلم و زبان و بیان ، بشر این سرباز گمنام را معرفی کند و بشناسد و بشناساند؟

💠امام خمینی (ره) : ظل الله کسی است که تمام حرکاتش به امر خدا باشد، مثل سایه باشد. خودش هیچ ، سایه خودش هیچ حرکتی ندارد ، ذی ظل هر حرکتی کرد سایه هم همان طور حرکت کند . امیر المؤمنین ظل الله است که هیچ حرکتی از خودش ندارد ، هر چه هست از خداست .

💠امیر المومنین از مقیاسهای ما خارج است ، او را با ذرع و پیمانه ای که برای سنجیدن انسانها و فضیلت ها و محسّنات و زیبایی ها در اختیار ماست نمی شود سنجید و اندازه گرفت ، آنچه به چشم می آید درخشش آن بزرگوار است که به چشم هر انسانی حتی دشمنان و مخالفان می آید چه برسد به دوستان و یا شیعیان ...

💠ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا موسس آن به امر خداوند تعالی بوده و امیرالمومنین علی بن ابیطالب این بنده خدا شده از تمام قیود ، مامور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیهاست. آن چیزی که موجب تاسف است این است که نگذاشتند حضرت امیر آن طور که باید و دلخواهِ اسلام است جلوه پیداکند.
💠پیامبر (ص) : قسم به خدای کعبه که تنها علی و شیعیانش در روز قیامت از رستگاران هستند ؛ زیرا او پیش از همه شما به خدا ایمان آورد و قیام او به فرمان خدا بیش از همه شماست ، وفایش به عهد الهی از همه بیشتر و قضاوتش به حکم الله فزونتر و 
ایمنی از آتش جهنم و رهایی از ناله و فریاد در دوزخ، مژده ای است که به شیعیان امام علی علیه السلام داده شده و باید با رعایت تقوا و پیروی از راه و روش آن بزرگوار خود را از چنین توفیقی محروم نسازند . رسول خدا و علی علیه السلام و شیعیان ایشان در روز قیامت بر تلی از مشک ناب و بر فراز منبرهایی از نور خواهند بود .

💠علی علیه السلام تنها کسی است که از دوران طفولیت در محضر رسول خدا (ص) و در دامن پرمهرش رشد و تکامل یافت و در تمام دوران عبادت و خلوت انس پیامبر در حرا همراه او بود و در لحظه ارتحال نیز سر مبارک آن حضرت بر سینه او قرار داشت.

💠رهبر فرزانه انقلاب : وجود امیرالمومنین از جهات متعدد و در شرایط گوناگون برای همه نسل های بشر ، یک درس جادوانه و فراموش نشدنی است ؛ چه در عمل فردی و شخصی خود ، چه در محراب عبادتش، چه در مناجاتش، چه در زهدش، چه در محو و غرق شدنش در یاد خدا و چه در مبارزه اش با نفس و شیطان و انگیزه های نفسانی و مادی .

💠امیرالمومنین (ع) در زهد ، عبادت و تهجد کم نظیر بودند و در عین حال حضوری شجاعانه و سراسر شهامت در میدان های نبرد به ویژه در غزوات داشتند، آنچنان که در برخی جنگها حضرت به تنهایی رسول الله را از خطرات نجات میداد ، بی شک تعابیری مانند لا سیف الا ذوالفقار و ضربت الی فی خندق موید همین واقعیت است .

💠نامه امیرالمومنین به مالک اشتر و یا نامه هایی که به دیگر کارگزاران حکومت اسلامی صادر فرمودند در نکوهش از سوءاستفاده از بیت المال و یا لزوم برخورد قاطع با خیانتکاران و نکوهش کارگزاران خیانتکار و یا ضرورت ساده زیستی کارگزاران در نظام اسلامی ، موضوعاتی هستند که نیاز مبرم امروز جوامع اسلامی است .

💠امروز کلید حل همه مشکلات در دنیای اسلام و در جامعه خودِ ما ، درس ایثار و از خودگذشتگی است که امیرالمؤمنین این درس را در طول ۵۰ سال زندگی اسلامی خودش به ما داد و در این راه جان خود را فدا نمود .

💠یکی از مشکلات در جامعه کنونی اشرافی گری است ، اشرافی گری باعث اختلاف طبقه میان افراد جامعه شده که باید برچیده شود ، امیرالمؤمنین در دوران حکومت خود به شدت با والیانی که روی به اشرافیت می آوردند برخورد و یا آنها را از مسئولیت عزل می کردند . خطبه ها و نامه های حضرت در مذمت اشرافیتِ مسئولین ، یکی از پرکاربردترین روایات موضوعیِ نهج البلاغه است .

💠امام علی به فرزندش امام مجتبی فرمودند : در منبر به مردم بگو والدین و پدر این امت، ما و رسول خدا هستیم . کسی که حق پدر افضل خود را بشناسد و از آنها اطاعت کند ، در روز قیامت به او گفته می شود هر جای بهشت که دوست داری وارد شو . این حدیث نشان می دهد ادای حق امام علی تا چه اندازه بر ما واجب است .

💠امام علی (ع) در اندیشه و رفتار اجتماعی خویش به حفظ حقوق همنوعان بسیار توجه می کردند ، حکومت و سیاست در نظر ایشان ، ابزاری است برای خدمت به خلق خدا و احقاق حق مظلومان و نه دستیابی به اهداف شخصی و مالی ؛ بنابراین سیاستمداران باید از سیاست علوی الگو بگیرند .

💠فرهنگ مقاومت ، فرهنگ علوی است ، کسانی که به مذاکرات خوش بین بودند و فکر میکردند همه مشکلات کشور در سایه برجام حل و فصل می شود ، عملا دیدند که مذاکره با دشمن جواب نمی دهد لذا مقاومت تنها نسخه ای است که در برابر زیاده خواهی های استکبار جواب داده ، جواب می دهد و جواب خواهد داد .

💠امیرالمؤمنین خواهان حکومت نبود و حکومت را بر ایشان تحمیل کردند لذا ایشان در بیاناتی می فرماید : ما نه دنبال قدرتیم و نه دنبال ثروت ، بلکه میخواهیم دین را به صحنه بیاوریم و حدود الهی را پیاده کنیم . امام خمینی می خواست تا جایی که امکان دارد دینِ منزوی و اسیر در چنگال طاغوت را به صحنه بیاورد و امروز مقام معظم رهبری همین خط را دنبال می کنند .

💠من چه بگویم درباره مردی که اهل همه مذاهب غیر اسلامی که در جوامع اسلامی زندگی می کنند ، به او محبت می ورزند و حتی فلاسفه ای که از ملت اسلامی نیستند ، او را تعظیم می نمایند. من چه بگویم درباره مردی که همه فضیلت ها به او منتهی می شود و هر مکتب و هر گروهی خود را به او منسوب می نماید، آری اوست رئیس همه فضیلتها .

💠امام علی علیه السلام اسوه ای جامع و انسانی است که عظمت خرد و توانمندی های روحی و روانی ، وی را الگویی همیشه جاودان برای امروز و فردا و فرداهای تمامی جوامع ساخته ، به گونه ای که پیروان شیعی و شیفته ی او را در تمامی عصرها و نسل ها ، سربلند و خرسند کرده است .

💠جبران خلیل جبران ، فیلسوف بزرگ مسیحی : من معتقدم که فرزند ابیطالب نخستین عرب بود که با روح ولی رابطه برقرار نمود ، او نخستین شخصیت از عرب بود که لبانش نغمه روح کلی را در گوش مردمی طنین انداز نمود که پیش از او نشنیده بودند . او از این دنیا رخت بر بست در حالی که رسالت خود را به جهانیان نرسانیده بود .

💠به گواه تاریخ ، علی(ع) در زمان خلافت و امامت خویش ، بیشتر از هر زمانی رنج کشید ؛ زیرا او نمونه عدل بود و سخت گیری هایی که برای هدایت مسلمانان معمول می داشت، صد چندان بر خود تحمیل می کرد تا در تقدس او کمترین خللی وارد نیاید و این چنین است که امروز پس از گذشت قرن ها هنوز می بینیم این مهر علی است که بر دلها حکم می راند ؛ متبرک باد نامش.

💠قدرت نمایی و قهرمانی امام علی تنها در حدود میدانهای جنگ نبود ، قهرمانی بود در صفای بصیرت ، طهارت وجدان ، سحر بیان ، حرارت ایمان ، عمق روح انسانیت و بلندی همت و نرمی طبیعت و یاری محروم و رهایی مظلوم از چنگال متجاوز و ظالم و فروتنی برای حق به هر صورت و مظهری که حق برایش تجلی نماید ، این نیروی قهرمانی همیشه محرک و انگیزنده است گرچه روزگارها از آن بگذرد .

💠هیچ مورخ و نویسنده ای هر اندازه هم که از نبوغ و رادمردی ممتاز برخوردار بوده باشد، نمی تواند ترسیم کاملی از انسان بزرگی مانند پیشوا علی (ع) را در مجموعه ای که حتی دارای هزار صفحه باشد، ارائه دهد و دورانی پر از رویدادهای بزرگ مانند دوران او را توضیح دهد .

💠اوست که می تواند بی هیچ چشمداشت،  اینگونه چشمه زلال مهربانی باشد و جوهر گرانمایه وجود را جاری جسم و جان فرزندانش سازد ، اوست که می تواند اینگونه ارزان ، عاطفه ارزانی کند ، او بلندتر از ادراک واژه ها و فراتر از قامت سپاسهای ماست ، قداست واژه ای به نام پدر ...

💠امام علی(ع) در زمان رسول خدا(ص)، در نگاه همگان برترین چهره صحابیان و نزدیک ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) بود. به دلیل این ارتباط نزدیک که از کودکی آن حضرت آغاز شده بود و در تمام دوران نزول وحی و حیات طیبه پیامبر(ص) نیز ادامه داشت، به طور طبیعی حضرت در فهم آیات قرآن، باید سرآمد همگان باشد.

💠دو آیه در قرآن در شأن حضرت علی(ع) است؛ یکی آیه تطهیر و دیگری آیه مباهله. بر اساس آیه تطهیر، عصمت چهارده معصوم(ع) در سطح و مرحله بالایی است. انبیا هم معصوم بودند اما گاهی ترک اولی داشتند، ولی ترک اولی در مورد حضرت علی و سایر ائمه امکان ندارد. بر اساس آیه مباهله، امیرالمومنین خودِ پیامبر است، یعنی هر چه پیامبر دارد آن حضرت هم دارد جز نبوت. پیامبر و علی(ع) در همه فضایل شریک هستند چون علی، جانِ پیامبر است.

💠ایمنی از آتش جهنم و رهایی از ناله و فریاد در دوزخ، مژده ای است که به شیعیان امام علی علیه السلام داده شده و باید با رعایت تقوا و پیروی از راه و روش آن بزرگوار خود را از چنین توفیقی محروم نسازند . رسول خدا و علی علیه السلام و شیعیان ایشان در روز قیامت بر تلی از مشک ناب و بر فراز منبرهایی از نور خواهند بود .

💠علی علیه السلام تنها کسی است که از دوران طفولیت در محضر رسول خدا (ص) و در دامن پرمهرش رشد و تکامل یافت و در تمام دوران عبادت و خلوت انس پیامبر در حرا همراه او بود و در لحظه ارتحال نیز سر مبارک آن حضرت بر سینه او قرار داشت.

💠رهبر فرزانه انقلاب : وجود امیرالمومنین از جهات متعدد و در شرایط گوناگون برای همه نسل های بشر ، یک درس جادوانه و فراموش نشدنی است ؛ چه در عمل فردی و شخصی خود ، چه در محراب عبادتش، چه در مناجاتش، چه در زهدش، چه در محو و غرق شدنش در یاد خدا و چه در مبارزه اش با نفس و شیطان و انگیزه های نفسانی و مادی .

💠امیرالمومنین (ع) در زهد ، عبادت و تهجد کم نظیر بودند و در عین حال حضوری شجاعانه و سراسر شهامت در میدان های نبرد به ویژه در غزوات داشتند، آنچنان که در برخی جنگها حضرت به تنهایی رسول الله را از خطرات نجات میداد ، بی شک تعابیری مانند لا سیف الا ذوالفقار و ضربت الی فی خندق موید همین واقعیت است .

💠نامه امیرالمومنین به مالک اشتر و یا نامه هایی که به دیگر کارگزاران حکومت اسلامی صادر فرمودند در نکوهش از سوءاستفاده از بیت المال و یا لزوم برخورد قاطع با خیانتکاران و نکوهش کارگزاران خیانتکار و یا ضرورت ساده زیستی کارگزاران در نظام اسلامی ، موضوعاتی هستند که نیاز مبرم امروز جوامع اسلامی است .

💠امروز کلید حل همه مشکلات در دنیای اسلام و در جامعه خودِ ما ، درس ایثار و از خودگذشتگی است که امیرالمؤمنین این درس را در طول ۵۰ سال زندگی اسلامی خودش به ما داد و در این راه جان خود را فدا نمود .

💠یکی از مشکلات در جامعه کنونی اشرافی گری است ، اشرافی گری باعث اختلاف طبقه میان افراد جامعه شده که باید برچیده شود ، امیرالمؤمنین در دوران حکومت خود به شدت با والیانی که روی به اشرافیت می آوردند برخورد و یا آنها را از مسئولیت عزل می کردند . خطبه ها و نامه های حضرت در مذمت اشرافیتِ مسئولین ، یکی از پرکاربردترین روایات موضوعیِ نهج البلاغه است .

💠امام علی به فرزندش امام مجتبی فرمودند : در منبر به مردم بگو والدین و پدر این امت، ما و رسول خدا هستیم . کسی که حق پدر افضل خود را بشناسد و از آنها اطاعت کند ، در روز قیامت به او گفته می شود هر جای بهشت که دوست داری وارد شو . این حدیث نشان می دهد ادای حق امام علی تا چه اندازه بر ما واجب است .
💠امام علی (ع) در اندیشه و رفتار اجتماعی خویش به حفظ حقوق همنوعان بسیار توجه می کردند ، حکومت و سیاست در نظر ایشان ، ابزاری است برای خدمت به خلق خدا و احقاق حق مظلومان و نه دستیابی به اهداف شخصی و مالی ؛ بنابراین سیاستمداران باید از سیاست علوی الگو بگیرند .

💠فرهنگ مقاومت ، فرهنگ علوی است ، کسانی که به مذاکرات خوش بین بودند و فکر میکردند همه مشکلات کشور در سایه برجام حل و فصل می شود ، عملا دیدند که مذاکره با دشمن جواب نمی دهد لذا مقاومت تنها نسخه ای است که در برابر زیاده خواهی های استکبار جواب داده ، جواب می دهد و جواب خواهد داد .

💠امیرالمؤمنین خواهان حکومت نبود و حکومت را بر ایشان تحمیل کردند لذا ایشان در بیاناتی می فرماید : ما نه دنبال قدرتیم و نه دنبال ثروت ، بلکه میخواهیم دین را به صحنه بیاوریم و حدود الهی را پیاده کنیم . امام خمینی می خواست تا جایی که امکان دارد دینِ منزوی و اسیر در چنگال طاغوت را به صحنه بیاورد و امروز مقام معظم رهبری همین خط را دنبال می کنند .
💠من چه بگویم درباره مردی که اهل همه مذاهب غیر اسلامی که در جوامع اسلامی زندگی می کنند ، به او محبت می ورزند و حتی فلاسفه ای که از ملت اسلامی نیستند ، او را تعظیم می نمایند. من چه بگویم درباره مردی که همه فضیلت ها به او منتهی می شود و هر مکتب و هر گروهی خود را به او منسوب می نماید، آری اوست رئیس همه فضیلتها .

💠امام علی علیه السلام اسوه ای جامع و انسانی است که عظمت خرد و توانمندی های روحی و روانی ، وی را الگویی همیشه جاودان برای امروز و فردا و فرداهای تمامی جوامع ساخته ، به گونه ای که پیروان شیعی و شیفته ی او را در تمامی عصرها و نسل ها ، سربلند و خرسند کرده است .

💠جبران خلیل جبران ، فیلسوف بزرگ مسیحی : من معتقدم که فرزند ابیطالب نخستین عرب بود که با روح ولی رابطه برقرار نمود ، او نخستین شخصیت از عرب بود که لبانش نغمه روح کلی را در گوش مردمی طنین انداز نمود که پیش از او نشنیده بودند . او از این دنیا رخت بر بست در حالی که رسالت خود را به جهانیان نرسانیده بود .

💠به گواه تاریخ ، علی(ع) در زمان خلافت و امامت خویش ، بیشتر از هر زمانی رنج کشید ؛ زیرا او نمونه عدل بود و سخت گیری هایی که برای هدایت مسلمانان معمول می داشت، صد چندان بر خود تحمیل می کرد تا در تقدس او کمترین خللی وارد نیاید و این چنین است که امروز پس از گذشت قرن ها هنوز می بینیم این مهر علی است که بر دلها حکم می راند ؛ متبرک باد نامش.

💠قدرت نمایی و قهرمانی امام علی تنها در حدود میدانهای جنگ نبود ، قهرمانی بود در صفای بصیرت ، طهارت وجدان ، سحر بیان ، حرارت ایمان ، عمق روح انسانیت و بلندی همت و نرمی طبیعت و یاری محروم و رهایی مظلوم از چنگال متجاوز و ظالم و فروتنی برای حق به هر صورت و مظهری که حق برایش تجلی نماید ، این نیروی قهرمانی همیشه محرک و انگیزنده است گرچه روزگارها از آن بگذرد .

💠هیچ مورخ و نویسنده ای هر اندازه هم که از نبوغ و رادمردی ممتاز برخوردار بوده باشد، نمی تواند ترسیم کاملی از انسان بزرگی مانند پیشوا علی (ع) را در مجموعه ای که حتی دارای هزار صفحه باشد، ارائه دهد و دورانی پر از رویدادهای بزرگ مانند دوران او را توضیح دهد .

💠اوست که می تواند بی هیچ چشمداشت،  اینگونه چشمه زلال مهربانی باشد و جوهر گرانمایه وجود را جاری جسم و جان فرزندانش سازد ، اوست که می تواند اینگونه ارزان ، عاطفه ارزانی کند ، او بلندتر از ادراک واژه ها و فراتر از قامت سپاسهای ماست ، قداست واژه ای به نام پدر ...

💠امام علی(ع) در زمان رسول خدا(ص)، در نگاه همگان برترین چهره صحابیان و نزدیک ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) بود. به دلیل این ارتباط نزدیک که از کودکی آن حضرت آغاز شده بود و در تمام دوران نزول وحی و حیات طیبه پیامبر(ص) نیز ادامه داشت، به طور طبیعی حضرت در فهم آیات قرآن، باید سرآمد همگان باشد.

💠دو آیه در قرآن در شأن حضرت علی(ع) است؛ یکی آیه تطهیر و دیگری آیه مباهله. بر اساس آیه تطهیر، عصمت چهارده معصوم(ع) در سطح و مرحله بالایی است. انبیا هم معصوم بودند اما گاهی ترک اولی داشتند، ولی ترک اولی در مورد حضرت علی و سایر ائمه امکان ندارد. بر اساس آیه مباهله، امیرالمومنین خودِ پیامبر است، یعنی هر چه پیامبر دارد آن حضرت هم دارد جز نبوت. پیامبر و علی(ع) در همه فضایل شریک هستند چون علی، جانِ پیامبر است.

💠امام علی (ع) در هیچ شرایطی حاضر به عدول از مبانی قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) نشد، حتی زمانی که به خلافت‌ رسید، علیرغم اینکه بعضی از دوستان حضرت، توصیه هایی که در ظاهر با حسن نیت و در نظر گرفتن مصالح امام و حکومت همراه بود، به ایشان می نمود ،اما آن بزرگوار از هر گونه مصلحت اندیشی و ظاهر نگری پرهیز می کردند و در جواب این قبیل پیشنهادات می فرمودند: آیا به من دستور می دهید که برای پیروزی خود، از جور و ستم، در حق کسانی که بر آنها حکومت میکنم استمداد جویم. به خدا سوگند تا عمر من باقی است و تا شب و روز بر قرارند  و ستارگان آسمان در پی هم طلوع میکنند، هرگز چنین کاری نخواهم کرد.
💠هفت ویژگی امام علی (ع)از زبان پیامبر (ص) : 
*اولین شخصی هستی که ایمان آوردی و به دین من پیوستی، تو در خانه خدا به دنیا آمدی این بالاترین ایمان است. 
*وفادارترین شخص به عهد خدا هستی. 
*در همه حال و همه جا امر خدا مهمترین چیز است. 
*دارای عدالت علوی هستی. 
*بصیرت قضاوت در حکومت خود داری. 
*به درد مردم رسیدگی می کردی و بین هیچکس فرق نمی گذاشتی. 
*در پیش خدا مقرب هستی.

💠ولایت یکی از ارکان اصلی آموزه های اساسی دین مبین اسلام وبه تعبیر دقیق تر،اصلی ترین واساسی ترین آموزه آن است. که این امر را علی (ع) در حمایت از ولایت پیامبر(ع) به خوبی به معرض نمایش قرار داد .
💠امام علی (ع) در هیچ شرایطی حاضر به عدول از مبانی قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) نشد، حتی زمانی که به خلافت‌ رسید، علیرغم اینکه بعضی از دوستان حضرت، توصیه هایی که در ظاهر با حسن نیت و در نظر گرفتن مصالح امام و حکومت همراه بود، به ایشان می نمود ،اما آن بزرگوار از هر گونه مصلحت اندیشی و ظاهر نگری پرهیز می کردند و در جواب این قبیل پیشنهادات می فرمودند: آیا به من دستور می دهید که برای پیروزی خود، از جور و ستم، در حق کسانی که بر آنها حکومت میکنم استمداد جویم. به خدا سوگند تا عمر من باقی است و تا شب و روز بر قرارند  و ستارگان آسمان در پی هم طلوع میکنند، هرگز چنین کاری نخواهم کرد!

💠هفت ویژگی امام علی (ع)از زبان پیامبر (ص) : 
*اولین شخصی هستی که ایمان آوردی و به دین من پیوستی، تو در خانه خدا به دنیا آمدی این بالاترین ایمان است. 
*وفادارترین شخص به عهد خدا هستی. 
*در همه حال و همه جا امر خدا مهمترین چیز است. 
*دارای عدالت علوی هستی. 
*بصیرت قضاوت در حکومت خود داری. 
*به درد مردم رسیدگی می کردی و بین هیچکس فرق نمی گذاشتی. 
*در پیش خدا مقرب هستی.

💠ولایت یکی از ارکان اصلی آموزه های اساسی دین مبین اسلام وبه تعبیر دقیق تر،اصلی ترین واساسی ترین آموزه آن است. که این امر را علی (ع) در حمایت از ولایت پیامبر(ع) به خوبی به معرض نمایش قرار داد . در تقسیم از همه زیادتر است .


تاریخ ارسال پست: دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 ساعت: 19:22
برچسب ها : ,,,,,

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش