تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 17
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 6

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 45
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 9
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 10
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 16
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 8
    بازدید هفته بازدید هفته : 135
    بازدید ماه بازدید ماه : 298
    بازدید سال بازدید سال : 1,157
    بازدید کلی بازدید کلی : 6,521

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.145.101.192
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : شنبه 29 اردیبهشت 1403

محتوا پیرامون شخصیت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم

 

محتوا به صورت 100 مورد و دو مقاله می باشد.

 

مورد1

پیامبر اکرم (ص) برخاسته از متن مردم بوده ، او مردمدار و مردمی است ، پیامبری از جنس مردم و برخاسته از دل مردم است ، او آشنا با رنج و درد مردم است ، او حریص بر هدایت مردم است ، همیشه نسبت به مردم دلسوز بود و هیچ کس به اندازه او دلسوز مردم نبوده است .

مورد ۲

ویژگی بارز پیامبر اسلام (ص) ، نرمش و عطوفت او نسبت به مومنان است ، کما اینکه قلب پیامبر به دو صفت نرمی و صلابت معروف بود ، او نسبت به مومنین نرم و نسبت به دشمنان و کافران و منافقان با صلابت بود و در یک کلام، او از اخلاق کریمه برخوردار بود .

مورد ۳

رسول خدا (ص) مظهر تام اسمای الهی است ، کما اینکه معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند : پیامبر اکرم انسان کاملِ مفتاح وجود ، رابط بین شاهد و مشهود و واسطه فیض الهی ، اول مخلوق عالم و متصرف در جمیع عوالم است .

  مورد ۴

عالی ترین بعد شخصیت پیامبر (ص) در اخلاقش تجلی پیدا کرده ، خداوند در این خصوص می فرماید : ای پیامبر تو دارای اخلاق عظیم هستی . اخلاق پیامبر (ص) مغناطیسی بود که همه را دور خود جمع می کرد ، او با مردم و حامیِ مظلومان و محرومان مردم بود .  

مورد ۵

پیامبر (ص) اغلب خاموش بود و جز در حد نیاز سخن نمی گفت ، هیچ گاه به صدای بلند نمی خندید، چون به کسی میخواست روی کند با تمام تن خویش بر می گشت، به پاکیزگی و خوشبویی بسیار علاقه مند بود چندان که از جایی گذر می کرد، رهگذران پس از او از اثر بویِ خوش ، حضورش را درمی یافتند

مورد ۶

پیامبر اکرم (ص) در کمال سادگی می زیست ، هیچ گاه از حد سیری غذا نمی خورد ، رفتار او با مسلمانان ، روشی مبتنی بر شفقت و بزرگواری و گذشت و مهربانی بود ، سیرت و زندگی او چنان مطبوع دل مسلمانان بود که تا جزئی ترین گوشه های آن را سینه به سینه نقل می کردند و آن را امروز هم سرمشق زندگی و دین خود قرار می دهند .

  مورد ۷

امروزه یکی از غفلت های عظیم بشر این است که به رسول گرامی اسلام (ص) به عنوان یک آیینه نگاه نشد در صورتیکه ایشان آئینه تمام نمای اسلام است ؛ خداوند خلق عظیم را برای پیامبر وصف می کند و عظیم به این تعبیر می شود که چیزی بزرگتر و برتر از آن نیست .

  مورد ۸

تمرکز بر شخصیت پیامبر بزرگوار (ص) به حل مشکلات جامعه بشری کمک می کند و با مطالعه و دقت در شخصیت بارز پیامبر در می یابیم که زندگی آن بزرگوار منطبق با تعالیم و اندیشه های قرآنی بود و از این رو اخلاق ، سیره و اعمال ایشان باید در جامعه نهادینه شود .

 مورد ۹

جهان اسلام امروز مدیون ارزشمندی فعالیت حضرت پیامبر (ص) است ؛ زیرا آن حضرت در طول عمر بابرکت خویش سعی کرد وحدت و همدلیِ امت اسلامی را به شکل واقعی رقم بزند . آن حضرت در شکل دهی تمدن بزرگ اسلامی و راه اندازی جریان اخلاق و ادبِ برگرفته از مفاهیم انسانی و اسلامی جز سرآمدها بوده است .

توییت ۱۰

خداوند پیامبر اسلام (ص) را به عنوان رهبری سالم و الگویی بارز برای جامعه بشری قرار داد تا امت اسلامی به این شخصیت الهی معرفت پیدا کنند و بتوانند عبودیت الهی را انجام دهند . ایشان شخصیتی بزرگ بودند که در ابعاد مختلف به عنوان معلم و الگویی برای جامعه بشری محسوب می شوند .

  مورد ۱۰

خداوند پیامبر اسلام (ص) را به عنوان رهبری سالم و الگویی بارز برای جامعه بشری قرار داد تا امت اسلامی به این شخصیت الهی معرفت پیدا کنند و بتوانند عبودیت الهی را انجام دهند . ایشان شخصیتی بزرگ بودند که در ابعاد مختلف به عنوان معلم و الگویی برای جامعه بشری محسوب می شوند 

مورد ۱۱

اخلاق مهمترین عامل جذب افراد و تقویت پیوند اجتماعی است ، با اخلاق می توان در قلب افراد نفوذ کرد و بر دلها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف ، همه را همراه خود نمود . پیامبر(ص) با همین اخلاق عظیم توانست افراد سخت دل و خشن را به سوی خود جذب نماید و همه را مطیع خدا قرار بدهد.

مورد ۱۲

اداره سیاست و اجتماع ایجاب می کند قاطعیت در کنار عطوفت و مهربانی باشد تا هم مومنان امیدوار و دلگرم گردند و هم دشمنان و مخالفان بترسند و دست از توطئه و کارشکنی بردارند ؛ پیامبر اکرم (ص) کانون عطوفت و مهربانی برای مومنان و مظهر صلابت و قاطعیت در برابر دشمنان بود .

  مورد ۱۳

رهبران الهی همواره در میان مردم بودند و در همه حال با آنان زندگی می کردند و برای خودشان هیچ امتیازی قائل نبودند و در غم و شادی مردم شریک بودند ، همین خصلت سبب شد تا بتوانند مردم را در مسیر هدایت ، رشد و کمال قرار بدهند ، پیامبر اکرم (ص) اینگونه بودند .

  مورد ۱۴

بعثت نبی اکرم (ص) به عنوان رستاخیزی برای یک جهش همه بعدی در زمینه اخلاق ، سلوک ، عقاید ، اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ و اجتماع و در تمام نظام بشری بود که توانست یک نظام نوین برای بشر به ارمغان آورد .

مورد ۱۵

متاسفانه آموزه هایی که پیامبر (ص) برای انسان ها آورده است برای بسیاری از جوامع ناشناخته مانده و از آن اطلاعی ندارند لذا امروز وظیفه ماست که با استفاده از ابزارهای مختلف، ابعاد شخصیتی ، وجودی ، اخلاقی و آموزه های آن حضرت را با استفاده از ابزارهای مختلف به ویژه فرهنگ و هنر به جهانیان معرفی کنیم .

  مورد ۱۶

هدف غرب از مبارزه با اسلام ، جلوگیری از گسترش بیشتر دین اسلام در دنیا است، امروزه استکبار جهانی با ایجاد گروههای انحرافی و مکاتب ضد بشری به نام اسلام درصدد ترویج خشونت به اسم پیامبر مهربانی ها هستند ، وحدت میان مذاهب اسلامی یک اصل ملی و نقشه راه است که باید همه مسلمانان جهان بر مبنای آن حرکت کنند .

مورد ۱۷

باید علمای اسلام با روشنگری ، اسلام ناب محمدی را از اسلام آمریکایی جدا کرده و پیامبر (ص) را به عنوان یک الگوی واقعی رحمت و مهربانی به جهانیان معرفی کنند . ایشان پیام آور صلح و دوستی است که برای ریشه کن کردن جهالت و از بین رفتن تفرقه تلاش زیادی کرد و وحدت را در بین مسلمانان بنا نهاد .

 مورد ۱۸

امروزه یکی از غفلت های عظیم بشر این است که به رسول اکرم (ص) به عنوان یک آئینه نگاه نشد ، شایسته جمهوری اسلامی این است که نمود ویژگی ایشان در همه نظام های سیاسی ، اجتماعی و همه ارکان پیدا باشد، ما برای جامعه یک معیار میخواهیم و این معیار ، پیامبر(ص) است البته نه پیامبری که ما تفسیر میکنیم بلکه پیامبری که رحمت للعالمین است .

مورد ۱۹

محبانِ پیامبر(ص) باید پیام وحدت را در جهان طنین انداز کنند و با دشمن شناسی و قانع کردن عقل ها ، اصل وحدت را پیش بگیرند ؛ چرا که رمز موفقیت و فراگیری پیامبر اسلام ، تصرف قلب ها بود. جهان امروز پیش از گذشته تشنه پیام های رسول مهربانی و وحدت و همدلی است.

مورد ۲۰

هدایت و رسالت پیامبر (ص) تنها اختصاص به شیعیان و زمان و مکان خاصی ندارد بلکه همه مردم تا روز قیامت می توانند در مسیر هدایت و سعادت ایشان قرار بگیرند و با پیروی از سیره امامان معصوم ، در مسیر حق گام بردارند.

 مورد ۲۱

عده ای می خواهند از اسلام چهره ای خشن معرفی کنند و ما باید اسلام را با رافت ، محبت و دوستی معرفی کنیم و بگوئیم که اسلام مکتب صمیمیت و دوستی است .

مورد ۲۲

برای رسیدن به وحدت واقعی و تقریب بین مذاهب اسلامی باید منشور اخلاقی وحدت جهان اسلام توسط مسلمانان شیعه و سنی تدوین شده و نشر یابد ، تقویت وحدت باعث ایجاد امید و انگیزه بین مسلمانان می شود.

  مورد ۲۳

همانطور که دشمن برای شناخت اسلام و مذهب شیعه و سنی هزینه های زیادی کرده و نقاط قوت و ضعف این دو مذهب را برای ایجاد اختلاف بین آنها مطالعه می کند، نیاز است جوانان و نخبگان ما نیز برای شناخت گروه ها و فرقه های متعدد و کشورهای غربی مطالعات تخصصی داشته باشند .

 مورد ۲۴

اگر چهره واقعی اسلام به مردم جهان معرفی شود ، بسیاری از مردم به سوی اسلام گرایش می یابد ، ندای عدالت خواهی جهان اسلام سبب جوش و خروش امت های آزاده جهان شده است . در حال حاضر حادثه ای که جهان اسلام بیش از پیش به آن نیازمند است وجود وحدت و همدلی است .

  مورد ۲۵

تصویر نادرستی که رسانه های غربی از اسلام ارائه می کنند ، به افزایش اسلام هراسی و آزار و اذیت مسلمانان در این کشورها دامن زده اما این امر مانع افزایش روز افزون تشرف یافتگان به دین اسلام در این کشورها نشده است.

 مورد ۲۶

در کشورهای غربی تعداد کسانی که مسلمان می شوند در حال افزایش است ، در حال حاضر گرایش به دین اسلام در قیاس با بقیه ادیانِ جهان رشد سریعتری دارد ، در آمریکا تعداد قابل توجهی از سفیدپوستان به دین اسلام گرویده اند .

  مورد ۲۷

اسلام دومین دین بزرگ از لحاظ تعداد پیروان بعد از مسیحیت محسوب می شود ، تخمین زده می شود در اواسط قرن ۲۱ ، اسلام پرجمعیت ترین دین دنیا شود ، این امر هم بخاطر میزان زاد و ولد مسلمانان و افزایش افراد تازه مسلمان است .

  مورد ۲۸

با وجود تبلیغات منفی زیادی که در مورد اسلام صورت میگیرد و آن را به عنوان دین خشونت آمیز و جنگ طلب معرفی می کنند، بسیاری از افراد صلح و آشتی را در اسلام می یابند و هر چه بیشتر در مورد این دین تبلیغ می کنند ، بیشتر متوجه می شوند که باورهای آنها با واقعیت در تناقض است .

 مورد ۲۹

یکی از علتهای افزایش گرایش به اسلام در کشورهای غربی آن است که بسیاری از اشخاص بعد از تحقیق در مورد اسلام، متوجه شدند که اصول آن ساده و منطقی است ، این یکی از مهمترین عواملی است که اسلام را از ادیان دیگر متمایز می کند

  مورد ۳۰

بسیاری از تازه مسلمانان وقتی در مورد علت مسلمان شدنشان از آنها سوال می شود میگویند با مسلمانانی برخورد کرده و آشنا شده اند که محاسن اخلاقی عالی داشته‌اند، امری که با آنچه رسانه های غرب بیان میکردند کاملا در تضاد است ، همین امر باعث می شود که آنها بیشتر در مورد اسلام تحقیق کنند و در نهایت مسلمان شوند .

 مورد ۳۱

اسلام ، دین و دنیا ، فرد و جامعه ، دنیا و آخرت ، مادیت و معنویت را با هم جمع نموده است و انسان کامل را انسانی می داند که بتواند به طور متوازن به نقطه طلاییِ تعادل در عرصه های مختلف حیات بشری دست یابد .

 مورد ۳۲

اسلام برای تربیت و تکامل انسان ، نظام های متعددی را پیش بینی کرده است ، در این میان ، نظام سیاسی جایگاه ویژه ای دارد ، این نظام بر مفهوم عمیق و دقیقِ ولایت مبتنی است . در روایات معصومین علیهم السلام جایگاه و اهمیت ولایت از نماز ، روزه ، حج و ... بالاتر معرفی شده است .

  مورد ۳۳

رهبر پیامبر (ص) به عنوان حاکم و رهبر و رئیس جامعه اسلامی ، همان سیره شخصی و برخوردهای فردی ایشان بوده است و ایشان در دوران حکومتش بر جامعه اسلامی تا آنجا که امکان داشت کوشید تا رفتار حاکمانه شان انعکاسی نیز از رفتارشان در زندگی فردی باشد و میان محمد(ص) به عنوان رئیس حکومت با محمد (ص) به عنوان یک بشر خاکی تفاوتی نباشد .

مورد ۳۴

خداوند پیامبر را نسبت به دیگران الویت بخشیده و ولایت داده است ، از این رو ولایت آن حضرت ، تابع ولایت خداوند و در طول آن است ؛ نه امری زمینی و بشری . علامه طباطبایی : رسول خدا بر همه شئون امت اسلامی ، جهت سوق دادن آنان به سوی خدا و نیز برای حکمرانی و فرمانروایی بر آنها و قضاوت در میانشان ولایت دارد .

  مورد ۳۵

نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه اندیشه و سیره پیامبر اعظم(ص) بنا نهاده شد که ولایت مطلقه فقیه ، بارزترین نمود عینی و عملی آن می باشد و امروز که این گوهر والا در معرض انواع شبهات مغرضانه قرار گرفته است ، ارائه دیدگاه پیامبر در تشکیل حکومت دینی بر بسیاری از این مقاصدِ شوم خط بطلان می کشد .

  مورد ۳۶

الگو و نمونه عالی پیامبر (ص) در تاریخ بشری سبب شد که فرزند برومندش امام خمینی (ره) با تمام توان به تبیین جایگاه تشکیل حکومت اسلامی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه بپردازد و با حرکتی پیامبر وار نظامی مقدس و الهی را بر جا گذارد و نایب بر حقش ، مقام معظم رهبری ، ادامه دهنده راه آن بزرگوار باشد .

مورد ۳۷

یکی از ارزشمندترین اقدامات انتخابی پیامبر (ص) در مسیر تحقق حکومت دینی و ترسیم دورنمای امت اسلامی ، تلاش برای ایجاد هویت واحد فرهنگی با مرزبندی اعتقادی بود ، چیزی که هم اکنون در نظام مقدس جمهوری اسلامی دیده می شود و امت های مسلمان از آن الگو می گیرند .

مورد ۳۸

راز پیروزی رسول خدا (ص) در مدیریت حکومتی، مهرورزی و عشق به مردم بود . اگر این شیوه کارآمد در مدیریت ایشان نبود، هرگز توفیق رفع مشکلات و موانع طاقت فرسا را پیدا نمی کرد . در قرآن اشاره شده که : به موجب رحمتی که خداوند به تو عنایت کرده بود ، برای آنان نرم شدی که اگر تندخو و سخت دل بودی ، همه از اطراف تو پراکنده می شدند .

مورد ۳۹

بزرگواری و عنایت نبی اکرم (ص) به افراد را نباید فقط به خدمت رسانی جهت پیشبرد امورِ جامعه دانست بلکه تمام اقشار جامعه به نوعی از لطف و بزرگواری آن حضرت برخوردار بودند . سیره حکومتی ایشان نشان می دهد که پیروان خود را به کارگشایی و برآوردن حاجات برادر مومن تشویق و ترغیب می کرد.

مورد ۴۰

معیار مورد نظر پیامبر(ص) در انتخاب مدیران و مسئولان، تقوا ، سابقه خوب و پای بندی به ارزشهای دینی و سایر ملاک های شایسته بود ، آن چه برای آن بزرگوار در انتخاب مدیران اهمیت نداشت ، ملاک خویشاوندی و قوم گرایی بود ؛ چنانچه اصحاب خاصِ ایشان سلمان فارسی ، بلال حبشی ، ابوذر غفاری و عمار ، هر یک از یک منطقه و نژاد بودند .

مورد ۴۱

در دین مبین اسلام ، سازگاری با غیر مسلمانان به عنوان یک تاکتیک و در جهت پیشبرد منافع اسلام وجود داشته است و چنین وفاقی عاری از امتیازدهیِ یک سویه بوده و برتری اسلام و مسلمانان در آن لحاظ شده است .

مورد ۴۲

مطالعه تاریخ زندگی پیامبر(ص) بیانگر این است که آن حضرت در روزگاری که قدرت بزرگی پدید آورد ، تمامی سعی و تلاشش، برقراری عدالت و احیایِ ارزشهای الهی و انسانی بود، ایشان در یک منشور جهانی ، عدالت خواهی و تساوی حقوق انسانها را در جوامع اعلام کرده و ملاک احترام به حقوق بشر را معین نمود .

مورد ۴۳

پیامبر اعظم(ص) با به کار بردن استراتژی ها و تدابیر بزرگ و اساسی ، اهداف زیادی را در تاسیس و تحکیم حکومت دینی و توسعه اسلام و اصلاح امور جامعه تامین کرد که مهمترین آنها ، ایجاد انسجام و وحدت ملی ، پیوند و وفاق اجتماعی و تامین محیط امن ، آرام و سالم و کم دردسر و فضای رحمت و محبت در جامعه مدنیِ جدید مدینه طیبه بود ، بطوری که می توان آن را یکی از معجزات رسول خدا شمرد که از طریق تدبیر و بسترهای طبیعی فراهم ساخت.

مورد ۴۵

حکومت دینی مبتنی بر مشروعیت سلطه حاکم از ناحیه حق تعالی است و پیامبر اکرم (ص) به عنوان قائد و حاکم ، چهارچوب کلی مسئولیت خود را به عنوان رهبر امت و دولت ،بر اساس نبوت و رسالتی که داشت پی ریزی کرد و ما امروز مفتخریم که پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت مطلقه فقیه ، طرح فرضی حکومت در اسلام را از مرحله اندیشه به عرصه عمل درآورده است.

مورد۴۴

مهمترین دستاورد حکومت دینی پیامبر (ص) ارائه این اصل می باشد که تشکیل حکومت دینی و حفظ آن در صورت وجود شرایط و رفع موانع ، از اهم واجبات الهی ، بلکه مقدم ترین وظیفه دینی است و این خود خط بطلانی بر اندیشه جدایی دین از سیاست در طول تاریخ است .

مورد ۴۸

اسلام در معرفت و تولید تمدن برای سرافرازی دنیا و آخرت تعریف می شود . رحمت و رافت اسلامی ، رسالت اصلی اسلام و پیامبر اکرم (ص) است ، امت در اسلام فقط محدود و معطوف به روابط اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه مهم آن است که امت سبب تقویت دین و بروز و ظهور آن، هم به صورت کلان و هم به شکل خرد شود .

مورد ۴۶

آخرین فرستاده پروردگار با رهنمون ساختن بشر به طرف سعادت حقیقی و نمایان کردن جلوه های دیگری از دنیای هستی ، به پرورش امتی یکتاپرست و آزادیخواه در سراسر گیتی پرداخت و هدف ایشان گسترش دین مبین اسلام و تحول فرهنگی جامعه بود و در این مسیر تمام عمر خویش را صرف هدایت و راهبردی جامعه کردند .

مورد ۴۷

حیات پیامبر (ص) الگو و اسوه تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان محسوب می شود، زیرا ایشان در جامعه‌ای منحط و عقب افتاده ، تمدنی چشمگیر به وجود آورد و کوشید وحدت را در جامعه اسلامی برقرار سازد و با بکار گیری عوامل سیاسی و برنامه ریزی های فرهنگی توانست به امتی واحده و ایجاد فضای رشد فکری و ارتقای فهم مردم نسبت به مسئولیت های خود ، به عنوان ابزار تحقق وحدت بینجامد.

مورد۴۹

توسعه و اجتماعی شدن و رسیدن به جامعه آرمانی رسول اکرم(ص) ، منوط به تشکیل حکومت و برخورداری از وحدت است و اگر وحدت در جامعه‌ای نباشد، فرصت های کافی برای تربیت و ایمان افزایی در آن فراهم نمی شود ؛ زیرا عدالت در فضای آرام و ایمن ایجاد می شود .

مورد ۵۰

حضرت رسول (ص) ابتدا در جهت بیدار سازی ، آگاهی دادن و نشان دادن راه حق و معنویت و کمال گام برداشت و پس از پیوستن بیداردلان و آگاهان و راه یافتگان به حضرتش، ایشان را تحت سرپرستی و ولایت و رهبری های متعالی خویش قرار داد و میتوان گفت که هدایت و ولایت موضوعات رسالت پیامبر را تشکیل می دهد .

مورد ۵۱

معجزه پیامبر (ص) یکی از دلایل اثبات صدق نبی و بنیان الهی دین اوست ، دینی که اصل الهی بودن و تحریف ناشدگی کتاب آسمانی آن اثبات شده باشد ، بر این اساس حقانیت برای همیشه اختصاص به دین مبین اسلام دارد .

مورد ۵۲

دین اسلام در بین ادیان موجود و به خصوص در مقایسه با دین یهودیت و مسیحیت فعلی ، تنها دینی است که توحید واقعی را تبلیغ می کند و مردم را از شرک به خداوند متعال که ظلم عظیم است باز می دارد .

مورد ۵۳

دین اسلام با داشتن احکام عملی ، انسان را در حیات فردی و اجتماعی راهنمایی کرده و راه سعادت را به او نشان می دهد این در حالی است که یهودیت با تغییر احکام شریعت موسی (ع) و مسیحیت با ترک آن به نوعی اباحی گری دچار شده اند .

مورد ۵۴

از ضروریات دین اسلام ، جهانی بودن آن است و محدود به منطقه جغرافیایی و قوم خاصی نبوده است و لذا پیامبر اکرم (ص) به سران کشورهایی مانند قیصر روم ، پادشاه ایران و فرمانروایان مصر و ... نامه نوشتند و همه را دعوت به پذیرفتن دین اسلام کرد و اگر دین اسلام جهانی نبود ، چنین دعوتی عمومی انجام نمیگرفت و سایر اقوام و امتها هم عذری برای عدم پذیرش می داشتند .

مورد ۵۵

دستورالعمل دین جاوید و جامع باید آسان باشد؛ زیرا که دین برای همه افراد بشر در تمام زمانها آمده است پس باید به گونه ای باشد که التزام به آن ها عسر و حرجی را برای مکلفین ایجاد نکند ، دین اسلام دارای این ویژگی می باشد.

مورد ۵۶

دین اسلام از حیث جهان‌بینی و اعتقادی برنامه کاملی ارائه کرده و از انحرافاتی که مسیحیان و یهودیان در این زمینه دچار آن شده اند مصون مانده است ، این دین برنامه کاملی را برای هدایت انسانها در حوزه فردی و اجتماعی ارائه کرده و کامل ترین برنامه زندگی را معرفی میکند .

مورد ۵۷

دین اسلام بدلیل داشتن معجزه جاودان به نام قرآن و امامان معصوم پویا و زنده است و از تحریف صاحبان زر و زور و تزویر در امان مانده ولی ادیان دیگر به خصوص مسیحیت و یهودیت فاقد این دو عنصر بوده و در همان ابتدا به دست صاحبان قدرت و شیاطین تحریف شده و از بین رفته اند .

مورد ۵۸

اسلام آخرین دین است و همیشه دین آخر از همه جهات بر ادیان پیشین امتیاز و برتری دارد ، چون اگر دین بعدی بیاید و مکمل ادیان گذشته نباشد لغو خواهد بود ، اسلام منادی توحید در همه ابعاد آن است ولی ادیان دیگر به انحراف کشیده شده اند .

مورد ۵۹

مثل اسلام و ادیان سابق ، مثل ۱۰۰ و کمتر از آن است یعنی چون که صد آید ، نود در پیش ماست ؛ البته این بنا بر فرضی است که ادیان سابق ، عاری از تحریف و دور از دستبرد بشر قرار گرفته باشند که به شهادت تاریخ ، ادیان سابق، جملگی دچار این نقصان بوده اند .

مورد ۶۰

وجود قرآن در میان مسلمانان که تحریف نشده و به عنوان معجزه جاودان است ، از امتیازات دین اسلام است که دیگر ادیان از این امتیاز بی بهره اند .

مورد ۶۱

پروردگار بزرگ ، به پایان همه کارها دانا بود و بر دگرگونی های روزگار در محیط بینا و به سرنوشت هر چیزی آشنا . محمد (ص) را برانگیخت تا کار خود را به اتمام و آنچه را مقدر ساخته به انجام رساند .

مورد ۶۲

پیامبر (ص) دید که هر فرقه ای دینی گزیده و هر گروه در روشنایی شعل های خزیده و هر دسته بر بتی نماز برده و همگان یاد خدایی را که می شناسند از خاطر سترده اند ؛ پس خدای بزرگ تاریکی ها را به نور محمد (ص) روشن ساخت و دلها را از تیرگی کفر بپرداخت و پرده هایی که بر دیده ها افتاده بود به یکسو انداخت.

مورد ۶۳

خداوند پیامبر اسلام را هشداردهنده جهانیان مبعوث فرمود تا امین وحی الهی باشد ، آنگاه که شما ملت عرب، بدترین دین را داشتید و در بدترین خانه زندگی می کردید و میان غارها، سنگ های خشن و مارهای سمی خطرناک و فاقد شنوایی به سر می بردید.

مورد ۶۴

خداوند پیامبر اسلام را زمانی فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار شده ، رشته های دین پاره شده و ستون های ایمان و یقین ناپایدار بود ، راه رهایی دشوار می نمود و پناهگاهی وجود نداشت ، چراغ هدایت بی نور شده و کوردلی همگان را فرا گرفته بود .

مورد ۶۵

خداوند سبحان برای وفا به وعده خود و کامل گردانیدن دوران نبوت ، حضرت محمد(ص) را مبعوث نمود ؛ پیامبری که از همه پیامبران ، پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود ، نشانه های او شهرت داشت و تولدش بر همه مبارک بود .

مورد ۶۶

امام خمینی (ره) بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند ، راه اینکه مردم بتوانند با قدرتهای بزرگ مقابله کنند . بعثت برای این است که اخلاق مردم را ، نفوس مردم را ، ارواح مردم را و تمام اینها را از ظلمت ها نجات بدهد .

مورد ۶۷

رهبر معظم انقلاب : هیچ حادثه ای از قبیل انقلاب های بزرگ ، مرگ ها و حیات های ملت ها ، پدید آمدن اشخاص بزرگ ، از بین رفتن اشخاص بزرگ ، ظهور مکتب های گوناگون ، اهمیتش برای بشریت به اندازه بعثت های انبیاء نیست .

مورد ۶۸

حضرت امام خمینی (ره) : فقیه عادل همه اختیاراتی را که پیامبر (ص) در امور سیاست و حکومت دارا بودند ، دارد و معقول نیست در اختیارات آن دو فرق باشد؛ زیرا حاکم هر شخصی که باشد، مجری احکام الهی و اقامه کننده حدود شرعی و گیرنده خراج و مالیات و تصرف کننده در آنها بر طبق مصالح مسلمین است.

مورد ۶۹

ولایت ولی فقیه همان ولایت رسول الله (ص) است ؛ این ولایت با این همه ارزش در زمان غیبت عیناً برای ولی فقیه می باشد و ارزش آن هم همان ارزش ولایت پیامبر و امامان معصوم است .

مورد ۷۰

امام خمینی (ره) : قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد، ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است ، همان ولایت رسول الله است و اینها از ولایت رسول الله هم می ترسند ! شما بدانید که اگر امام زمان (عج) بیاید ، باز این قلمها مخالف اند با او . و آنها هم بدانند که قلمهای آنها نمی تواند مسیر ملت ما را منحرف کند .

مورد ۷۱

نقش و جایگاه پیامبراکرم (ص) در نظام هستی، دارای اهمیت بخصوصی می باشد؛ زیرا پیامبر یگانه منبع و واسطه اصلی فیض حق و واسطه حق و خلق است. دینداران قوانین و احکام دنیایی و دینی خویش را وامدار زحمات رسولان الهی و بخصوص رسول اکرم (ص) می باشند. عرضه و انجام تحقیقات ژرف از سوی دانشوران ژرف اندیش از همه نحله‌های علمی، گویای واقعیت ذکر شده می باشد.

مورد ۷۲

صداقت و پاکی حضرت محمد (ص) در آینه تاریخ کاملاً روشن است. به قول عایشه: اخلاق پیامبر همان اخلاق قرآنی است. آن چه در قرآن راجع به پاکی، صداقت و اخلاق مطرح شده، آینه تمام نمای آن را در سلوک، گفتار و اخلاق رسول الله (ص) می توان مشاهده کرد؛ ولی سعی ما بر آن است که از زبان دیگران بازگو سازیم تا در اذهان جوانان ما بهتر جای گزین گردد. به گفته شاعر: ای چه خوش باشد که سرّ دل بران گفته آید از زبان دیگران

مورد ۷۳

اگر سرتاسر تاریخ زندگی پیامبر اکرم (ص) را مطالعه کنیم، صداقت و قاطعیت را خواهیم یافت ، همین اخلاق کریمه پیامبر (ص) به ضمیمه جذّابیت قرآن کریم باعث پیشرفت سریع اسلام شد. قریش که گسترش و سرعت نفوذ آن حضرت را مشاهده می کرد، پر جاذبه ترین پیشنهادها را برای ایشان مطرح ساخت، ولی پیامبر همه آنها را قاطعانه و با صراحت نفی کرد.

مورد ۷۴

حضرت محمد (ص) در عمل به تعهدات خود بی بدیل بود. شاهد این گفته، واقعه «حلف الفضول» است؛ پیامبر (ص) در ایام جوانی با چند تن از غیرتمندان مکه عهد بست که امنیت زائران خانه خدا و مسافران مکه را تأمین نمایند. وی پیوسته بر تعهد خود پایدار بود و پس از بعثت نیز فرمود: اگر آنان مرا به یاری بطلبند، اجابت کرده و خواهم رفت.

مورد ۷۵

یکی از علل پیشرفت اسلام و نفوذ حضرت محمد (ص) در قلوب مخالفان، محبت و ساده زیستی ایشان در اوج اقتدار بود. با این که آن حضرت به اعتراف ابوسفیان ها قدرت افسانه ای پیدا کرده بود، اما در خانه ای محقر زندگی می کرد و لباسی ساده می پوشید و با همسایگانِ یهود و نصارا به قدری عادلانه و مهربانانه می زیست که آنان اسلام را از مسیحیت جدا نمی پنداشتند. دانشمندان بسیاری هنوز هم تحت تأثیر ساده زیستی شیوه رفتار حضرت محمد (ص) با مسیحیت قرار دارند و این عوامل را مایه پیشرفت اسلام می دانند، نه شمشیر و خشونت را.

مورد ۷۶

اعیاد یک حقیقت و باطنی دارند ، آن باطن هم این است که دری به سوی عالم بالا باز شده است و خدای متعال یک ابواب یا یک باب را به سوی رحمت خودش و خیرات و معرفت و محبت باز کرده است و می فرماید : شما مسلمانان عید بگیرید و خوشحال باشید .

مورد ۷۷

بزرگترین نعمت الهی ، بعثت نبی اکرم (ص) است و خدای متعال منتی به عظمت نعمت و منت نبی اکرم بر بندگانش ندارد ، یعنی خداوند بر مومنین منت گذاشت، زمانی که خدای متعال پیامبر گرامی اسلام را از بین خودشان مبعوث کرده و نعمت بزرگی را به مومنین عطا فرمود .

مورد ۷۸

شاخص ترین تاثیر بعثت نبوی بر تمدن بشری همانا احیایِ آن به نفخ روح معنویت و پرستش خدا و پرهیز از بت هوا است ، از بارزترین تاثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن ، گسترش دانش در جوامع بشری است ؛ خداوند سبحان رسول اعظم(ص) خود را معلم کتاب و حکمت معرفی فرمود .

مورد ۷۹

امروز می توانیم با نبی اکرم (ص) رشد پیدا کنیم ، امروز است که نور نبی اکرم در خانه نبی اکرم و در عالم دنیا آمده است و عالم دنیا را نورانی کرد ؛ پس از امروز می شود وارد خانه نبی اکرم شد اما برای این کار باید از باب امیر المومنین وارد بشویم ، راههای دیگر بسته است روزِ بعثت نبی اکرم روزِ زیارت مخصوص امیر المومنین است .

مورد ۸۰

پیامبری که به مکتب نرفته و استاد ندیده ، کتابی را که در بردارنده تمام حقایق است دریافت میکند ، آن خدایی که انسان را از آن راه دور آورد و به او که از خون بسته ای آفریده شده بود ، تعلیم بالقلم کرد ؛ همچین خدایی می تواند به پیامبرش وحی را القاء کند .

مورد ۸۱

پیامبر اسلام (ص) الگوی ایده آل برای زندگی سراسر خوشبختی و بهروزی است که با رهنمودهای جنابِ ایشان انسانها از دره ها و پرتگاه های هلاکت و بدبختی به شاهراه سعادت جاوید رهنمون می شوند و از خطر بلعیده شدن توسط اژدهای بزرگ بی دینی در امان می مانند .

مورد ۸۲

از آن جایی که غربی ها همواره از گذشته های دور به این تصور بودند که رسول الله(ص) جز شخص ماهری که توده ای از انسانهای روزگار خود را به نیرنگ و خدعه گرفت و خویشتن را به قله های آسایش رسانید ، کسی دیگری نبود اما خوشبختانه با گذشت زمان و پیشرفت علم ، مدارک و یافته های ساکنان مغرب زمین و آنانی که پیرامون پیامبر، باورهای نادرست داشتند بالا گرفت و شناخت بیشتر و بهتری از شخصیت پیامبر ، ویژگی های منحصر به فرد وی و حقانیت داشته های علمی او پیدا کردند .

مورد ۸۳

تولستوی نویسنده مشهور روسی : جای هیچ گونه شبهه و تردیدی نیست که پیامبر (ص) از مصلحان بزرگ دنیا است ؛ آن هم مصلحی که به جامعه بشریت خدمات شایانی کرده است و این فخر و مباهات برای او بس است که یک ملت خون ریز و وحشی را از چنگال اهریمنان عادات زشت رهانید و راه ترقی را به روی آنان باز کرد و حال آنکه هر مرد عادیی نمی تواند به چنین کار شگرفی اقدام کند و نتیجه بگیرد .

مورد ۸۴

ولتر اندیشمند ، فیلسوف فرانسوی : محمد (ص) بی گمان مردی بسیار بزرگ بود و مردان بزرگی نیز در دامن فضل و کمال خود پرورش داد ، قانون گذاری خردمند ،جهان گشایی توانا ، فرمانروایی دادگستر و پیامبری پرهیزکار بود و بزرگترین انقلاب روی زمین را پدید آورد.

مورد ۸۵

ویل دورانت مورخ مشهور آمریکائی: اگر میزان تاثیر این مرد بزرگ را در مردم بسنجیم باید بگوئیم که حضرت محمد(ص) از بزرگترین بزرگان تاریخ انسانی است ، وی درصدد بود سطح معلومات و اخلاق قومی را که از فرط گرمای هوا و خشکی صحرا به تاریکی توحش افتاده بودند اوج دهد ، در این زمینه توفیقی یافت که از توفیقات تمام معلمان جهان بیشتر بود .

مورد ۸۶

کارلاین رجال شناس و متفکر انگلیسی : شما می گویید او را پیغمبر دانستند؟ بلی ! او کسی است که با آنها رو به رو بود ، تک و تنها ، روشن و آشکار ، بدون اینکه در لباس اسرار و رموز مقدسی درآمده باشد ، وضع او محسوس بود و مشهود ؛ لباس را خودش می شست و کفش هایش را رفو می کرد و می جنگید ، مشورت می کرد و در میان آنها حکومت می کرد و فرمانروایی داشت.

مورد ۸۷

جان پورت اسلام شناس معروف انگلیسی : نویسندگانی که کورکورانه تحت تاثیر تعصب قرار گرفته و گمراه شده اند و در نتیجه به حسنِ شهرتِ زنده کنندهِ آیین یکتاپرستی اهانت روا داشتند ؛ نه فقط ثابت کرده اند که روح خیرخواهی نجات دهنده که با آن همه استقامت و قدرت در انجام آن پایداری نشان داده ، در آنها تاثیر ننموده است بلکه در قضاوت نیز راه خطا پیموده اند.

مورد ۸۸

هرگاه وضع اعراب را قبل از ظهور حضرت محمد (ص) در نظر بگیریم و با اوضاع بعد از قیام او مقایسه کنیم و هرگاه اندک تفکری در شعله عشق و علاقه ای که در قلوب پیروان او برافروخته شده و تا به امروز به همان حال باقی است توجه کنیم ، به خوبی احساس می کنیم که اگر از تمجید و تکریمِ چنان مرد بزرگ و فوق العاده ای خودداری کنیم بی انصافی است .

مورد ۸۹

گاندی رهبر فقید هند : جالب است بدانید که بهترین کسی که امروزه بدون هیچ چون و چرایی، در قلب میلیون ها انسان جا گرفته محمد (ص) است ، از این جا من متقاعد شده ام که این شمشیر نبود که در آن روزها مردم زیادی را تسلیم اسلام کرد ، از ازخودگذشتگی شدید نسبت به دوستان و پیروان ، جسارت ، بی باکی و توکل مطلق به خدا در رسالت شخصی، از ویژگی های محمد (ص) بود .

مورد ۹۰

جرج شاو، درام نویس ایرلندی : به عقیده من اگر به مردی مانند محمد (ص) زمام اختیار حکومت تمام دنیا را بسپارند، جهان و جهانیان تحت لوای حکومت اسلام رستگار خواهند شد و مکتب اسلام دنیا را به خیر و سعادت و حل مشکلات زندگی هدایت خواهد کرد تا بدان جا که بر تمام عالم ، همای سعادت پرتو خواهد افکند .

مورد ۹۱

ژنرال سایکس نویسنده مشهور انگلیسی : به عقیده شخصی من حضرت محمد(ص) در میان عالم بشریت بزرگترین انسانی است که با یک مرام عالی ، تمامِ همِ خود را مصروف این داشت که شرک و بت پرستی را از اندیشه ها منهدم ساخته و به جای آن افکار بلند اسلام را برقرار سازد ، خدمت وافر و نمایانی که از این راه به نوع بشر نموده خدمتی است که آن را ستایش نموده و سر تعظیم فرود می آورم .

مورد ۹۲

حضرت محمد (ص) برای نشر رسالت خود شتاب نداشت ؛ بلکه مدتی در سکوت زندگی کرد ، مایه شگفتی و اعتماد هموطنان خود واقع شد تا آن جا که او را امین لقب دادند ، او به خود و پیامبری خود باور داشت و با این اعتماد و ایمان ، وسایل اقتدار ، عزت و مناعت را برای امت خویش مهیا ساخت و آنها را از مردمانی ساکن صحرا به سرورانی مبدل کرد که نصف جهان شناخته شده زمان خود را فتح کردند. [9:16 am, 10/03/2021] J K Raeesi: توییت ۹۳ اما شگفت انگیز تر از سرعت کشورگشایی ها ، خاصیت نظم و ترتیب مسلمانان بود ، در طی سالها جنگ می بایست خرابی هایی به بار آمده باشد اما بر روی هم مسلمانان که آثاری از ویرانی بر جای نگذاشته بودند ، راه را برای یکپارچه شدن اقوام و فرهنگ ها هموار می کردند .

مورد ۹۴

اسلام در درون دنیای متمدن خارجی به عنوان خرافات خام طائفه های غارتگر راه نیافت بلکه به عنوان نیرویی اخلاقی معرفی شد که احترام همگان را بر می انگیخت و به منزله آئینی منطقی که مسیحیت روم شرقی و دین زرتشت را در ایران ، یعنی هر یک از این دو کیش را در سرزمین و خاستگاه خویش میتوانست به مبارزه بطلبد . 

مورد ۹۵

همین آرمان تقلید از حضرت محمد (ص) است که مسلمانان را از مراکش گرفته تا اندونزی ، به این اندازه یکسانی کردار بخشیده است، هر کس به هر جایی که باشد می داند که هنگام درآمدن به منزلی چگونه رفتار کند ، کدام عبارت تعارف آمیز را به کار برد، در همنشینی از چه بپرهیزد و ... کودکان مسلمان قرن هاست که به این شیوه ها پرورش یافته اند .

مورد ۹۶

روز بعثت پیامبر (ص) روز بیداری و هوشیاری است ، روز برچیده شدن خرافه و روز اتمام زنده به گور کردن دختران بی گناه ، روزی که حق و حق جویی در جهان انتشار یافته و ندای حق بر فراز آسمان ها اوج میگیرد، بعد از این رویداد بزرگ ، مسیری کامل در مقابل مردمان گشوده شده تا به واسطه ی پیامبر خاتم الانبیاء بتوانند دین کامل خداوند یعنی دین اسلام را دریابند و تحت لوای رسول اکرم ، در مسیر حق قدم بردارند .

مورد ۹۷

رسول الله (ص) و مقدسات دین مبین اسلام ، خط قرمز مسلمانان است و دشمنان نیز باید بدانند با حرکات پست و ذلیلانه خود و حمایت از هتاکان ، هرگز از الفت مسلمانان به پیامبرشان کاسته نشده بلکه روز به روز به علاقه مندان و مسلمانان جهان افزوده می شود.

مورد ۹۸

چهره پرفروغ پیامبر (ص) مصداق بارز نور خداست که خاموش شدنی نیست، مگر غیر از این است حضرت محمد (ص) فرامین الهی را برای رستگاری مردم به آنان ابلاغ کرده است ، آری این اسلام عزیز است که پیام رهایی بخش و ظلم ستیز خود و با برانگیختن روح کرامت و عزت در انسان ها و ملتها ، مستکبران را به وحشت انداخته و آتش کینه ملتهای مسلمان را در دل آنها مشتعل ساخته است و حرکات آنان را دیوانه وار کرده است .

مورد ۹۹

توهین به پیامبر اسلام ، خط قرمز همه مسلمانان با هر مذهبی است ، رسوایی است که غرب، توهین را آزادی فکر تلقی کند ، اگر توهین و فحش تفکر است ، پس باید اشرار و اوباش متفکران دنیا باشند ، آزادی فکر باید در خدمت ترقی و پیشرفت باشد نه توهین به بزرگان دینی . غرب با توهین به مقدسات مسلمانان زمینه های آزردگی و عصبانیت جامعه اسلامی را فراهم می کند و در رسانه های غربی چرخه اسلام هراسی راه می اندازد .

مورد ۱۰۰

دشمنان اسلام هنگامی که می بینند اسلام هر روز بیش از گذشته در جهان ، مورد اقبال قرار میگیرد و انسانهای مختلفی از سرتاسر دنیا به این دین الهی روی می آورند، دشمنی خود را ابراز می کنند . این خوی پلید در باطن دشمنان اسلام وجود دارد و خداوند در قرآن کریم در این رابطه می فرماید : این ها با شما دشمن هستند و آنچه در سینه دارند بیشتر است از آنچه که در ذهن دارند و گاهی از آن سخن می گویند، بنابراین دشمنی آنان واضح است.

 

 

*********************************************************************************

 

پنج ویژگی برجسته پیامبر (ص) در قرآن عبارتند از:

۱- اسوه حسنه بودن: پیامبر اکرم (ص) برای همه انسان‌ها، در همه زمان‌ها و در همه زمینه‌ها الگو و سرمشق است

و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند.

قرآن می‌فرماید: "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است. (احزاب آیه ۲۱)

۲- داشتن اخلاق عظیم: اخلاق مهمترین عامل جذب افراد و تقویت پیوند اجتماعی است، با اخلاق می‌توان در قلب افراد نفوذ کرد و بر دل‌ها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف، همه را همراه خود نمود.

تعبیر قرآن راجع به اخلاق پیامبر اکرم (ص) " خلق عظیم" است می‌فرماید: وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ (قلم /۴)

با همین اخلاق عظیم توانست افراد سخت دل و خشن را به سوی خود جذب نماید و همه را مطیع خدا قرار بدهد.

 

*********************************************************************************

 

اخلاق و سیره پیامبر (ص)

اخـلاق اسـلامـى سـرمـایـه گـرانـبـها و جاودانه زندگى دنیا و آخرت است ، ضرورى است بـراى شـکـوفـایـى نـهـال اخـلاقـى و رشـد بـذر فـضـایـل انـسـانـى از سـیـره و دسـتور العـمـل اسـوه هـاى جـامـع و کـامـل پـیـروى کـرد، پـیـامـبـر اعـظـم (ص ) اول شـخـصـیـت مـعـنـوى و اخـلاقـى جـهـان هـسـتـى اسـت کـه مـدارج و مـراحـل عـالى انـسانیت را پیموده و بهترین الگو براى ملکات فاضله نفسانى است . مقاله حاضر، زوایایى از شخصیت اخلاقى پیامبر(ص ) را به طور عام به تصویر کشیده است .
متن
توسعه اجتماعى و پیشرفت صنعتى بدون اصلاح و تربیت روح انسان ها ساختمان مجللى را مـى مـانـد بـر دامـنه کوه آتشفشان ، که با فوران نابهنگام گدازه ها، فرو مى ریزد و مـتـلاشـى مـى شـود. مـرگ ارزش هـاى اخـلاقـى و غـفـلت از ((اصل تربیت و پرورش روح )) بر اساس موازین و معیارهاى فطرى بشر، بزرگ ترین چالش فرهنگى و اجتماعى است که گریبان جوامع صنعتى را محکم گرفته است .
انـسـان عصر مدرنیته با کسب دانش و مهارت ، جهان طبیعت را مسخر خود ساخته ، اما از تسلط بر خویشتن ، کنترل خواسته هاى درونى ، کشف و به کارگیرى توانایى هاى عظیم روحى و معنوى خود باز مانده است .


جامعه توسعه یافته امروز نیازمند آن است که با نور معنویت و اخلاق ، فروغى بگیرد و خـود را از ظـلمـتکده گمراهى برهاند. جوامع اسلامى نیز به احیاى ارزش هاى والاى دینى و بـازگـشـت بـه اصـول اخـلاقـى سخت نیازمند است و با جدیت مى توان گفت که شرط لازم حـاکـمـیـت دیـن در دنـیـاى امـروز گـسـترش و نهادینه سازى اخلاق در طبقات مختلف مردم با الگوگیرى از سیره اخلاقى پیامبر اعظم (ص ) است .


مـفـاهـیـم : سـیـره به معنى سنت ، روش و طریقه است اخلاق در لغت جمع خلق به معنى صـفـات روحـى و بـاطـنـى و مـلکـات نفسانى است و در اصطلاح به تعبیر امام خمینى (ره ) ((حالتى اسـت در نـفـس ؛ که انسان را دعوت به عمل مى کند بدون رویه و تفکر، مثلا کسى که دارى خـلق سـخـاوت اسـت آن خـلق او را وادار بـه ((جـود)) و انـفـاق مـى کند بدون آن که مقدماتى تـشـکـیـل دهـد.)) در عـرف رایـج جـامـعه و نظام اسلامى نیز اخلاق عبارت است از: صفات نیک ، فضائل و آراستگى هاى باطنى .


اصـولا بحث هاى اخلاقى اسلامى بیشتر بر محور تثبیت و تقویت بایدها و محو نبایدهاست و ایـن اخلاق پسندیده از قرآن و سنت پیامبر(ص ) و ائمه معصومین (ع ) سرچشمه مى گیرد و ارتقاى معنوى و آسایش اجتماعى در جامعه اسلامى به برکت آن به دست مى آید.
اخلاق نبوى
قـرآن کـریـم ، هـدف بـعـثـت را، تـزکـیـه و تـهـذیـب روح ، و تـرویـج و نـهـادیـنه سازى فضائل انسانى در جان آدمى معرفى کرده است و در آیات متعددى تزکیه و پرورش را بر تـعـلیـم و آمـوزش ‍ مـقـدم شـمـرده اسـت . از سوى دیگر خداوند پیامبر اعظم (ص ) را در میان انـبـیـاى الهـى بـه صـفـت خـلق نـیـکـو و عظیم ستوده است . و پـیـامـبـر اسـلام نـیـز بـه صـراحـت هـدف بـعـثـت مـبـارکـش را تـکـمـیـل و تـمـیـم اخلاق و فضائل انسانى اعلام نمود و به پیروانش ایـن گـونـه سـفـارش کـرد کـه ((اخـلاق پسندیده براى شما لازم است و خداوند براى همین اصل مرا مبعوث فرموده است .))
گـرچـه سخن گفتن و نوشتن درباره صفات اخلاقى پیامبر کارى است بس دشوار، آن چنان که :
یک دهان خواهم به پهناى فلک

تـا بـگـویـم وصـف آن رشـگ مـلک
ولى مـاءیـوس هـم نـبـایـد بـود و بـه اندازه توان خود براى معالجه دردهاى مزمن روحى و اخلاقى جامعه از گنجینه عظیم کمالات و فضایل اخلاقى پیامبر باید استفاده کرد.
آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگى باید چشید
اکنون برگه هایى از کتاب قطور و گرانسنگ صفات و رفتارهاى گوناگون و پسندیده اخـلاقـى دوران زنـدگى پیامبر اعظم (ص ) را با یکدیگر مى خوانیم تا ضمن پى بردن بـه گـوشـه هایى از فضایل و کمالات پیامبر اسلام (ص ) با پیروى و بهره گیرى از رفتارهاى آن بزرگوار راه رسیدن به خوشبختى را هموار سازیم .


1. ساده زیستى
رهبر بزرگ جهان اسلام از نظر امکانات مادى و زندگى همطراز طبقات پایین جامعه آن روز زنـدگـى مى کرد و از تنوع طلبى و تجمل گرایى پرهیز داشت . حضرت على (ع ) زهد و پارسایى و ساده زیستى پیامبر را چنین توصیف مى فرماید:((پیامبر از دنیا چندان نخورد کـه دهـان را پـر کند و به دنیا به گوشه چشم نگریست ، دو پهلویش از تمام مردم فرو رفـتـه تـر و شـکـمـش از هـمـه خـالى تـر بـود.... پـیـامـبـر بـا دل از دنـیـا روى گـردانـد و یـادش را از جـان خـود ریـشـه کـن کرد و همواره دوست داشت تا جـاذبـه هـاى دنـیـا از دیـدگـانـش پـنـهان ماند. و از آن لباس ‍ زیبایى تهیه نکند. و آن را قـرارگـاه دائمـى خـود نـکـند.))
((پیامبر دنیا را کوچک شمرد و در چشم دیگران آن را ناچیز جلوه داد. آن را خوار مى شمرد و در نـزد دیـگران خوار و بى مقدار معرفى فرمود؛ و مى دانست که خداوند براى احترام به ارزش او دنیا را از او دور ساخت و آن را براى ناچیز بودنش به دیگران بخشید. پیامبر از جان و دل به دنیا پشت کرد و یاد آن را در دلش میراند. دوست مى داشت که زینت هاى دنیا از چـشـم او دور نـگـهـداشـته شود تا از آن لباس فاخرى تهیه نسازد یا اقامت در آن را آرزو نکند.


2. مهرورزى
بـرجـسـتـه تـریـن شـاخـصه سیره اخلاقى پیامبر رحمت ، عطوفت و محبت ایشان است محبت و صـمـیمیت پیامبر(ص ) به قدرى گسترده بود که نزدیک ترین افراد خانواده ، اصحاب و یاران و حتى اسیران دشمن و گناهکاران تحت الشعاع پر مهر و صمیمیت و مهربانى پیامبر قـرار مـى گـرفـتـنـد، قـرآن رمـز مـوفـقـیـت رهـبـرى و پـیـامـبـرى رسـول اعـظـم (ص ) را هـمـیـن صـمـیـمـیـت ، مـهـربـانـى و عـطـوفـت او مـى دانـد. آن حـضـرت پـیوسته جویاى حـال اصـحـاب خـود بـود، اگـر سـه روز یـکـى از آنـان را نـمـى دیـد احـوال او را مـى پرسید، اگر در مسافرت بود در حقش دعا مى کرد، اگر حضور داشت به دیـدارش مـى شـتـافـت و اگـر در بـستر بیمارى قرار داشت به عیادتش مى رفت
دیگر جلوه مهربانى پیامبر رفتار صمیمانه ایشان در برابر کودکان بود که جداگانه بـه آن خـواهـیـم پـرداخت . کودکانى را که براى دعا یا نامگذارى خدمت حضرت مى آوردند، بـرخـى اوقـات طـفـل در دامـن پـیـامـبـر بول مى کرد اطرافیان با لحن عتاب آلود به کودک فـریـاد مـى زدنـد امـا پـیـامـبـر آن هـا را از ایـن کـار مـنـع مـى کـرد و مـى گـفـت بـگـذاریـد طـفـل آزاد بـاشـد. هـنگامى که مراسم دعا یا نام گذارى به پایان مى رسید پیامبر لباس خود را تطهیر مى کرد.
نـمـونـه اى دیـگـر از جـلوه هـاى مـهـربـانـى پیامبر، رفتار هدایتگرانه و صمیمانه او با اسـیـران جـنـگـى اسـت . در یـکـى از سـریـه هـا، رئیـس اهل یمامه را اسیر کرده و نزد حضرت آوردند. حضرت هر روز براى او غذا مى فرستاد و او را بـه اسـلام دعـوت مـى کرد. روزى به او فرمود: من تو را در انتخاب کردن یکى از سه چیز مخیر مى کنم : اول آن که تو را بکشم . در جواب گفت اگر چنین کنى بدان که شخصیت بزرگى را به قتل رسانده اى . فرمود: دوم آن که مالى را عوض خود فدیه بدهى و آزاد شـوى . گـفـت قـیـمـت مـن گـران اسـت و قـوم مـن بـایـد مـبـلغ زیـادى را بـراى آزادى مـن تـحـمـل کنند. آنگاه رسول خدا(ص ) فرمود: راه سوم آن است که بر تو منت گذارم و آزادت کـنـم . گفت اگر چنین کنى مرا فردى سپاسگزار خواهى یافت . پیامبر دستور داد او را آزاد کـردنـد. وى پـس از ایـمـان آوردن گـفـت : قـسـم به خدا، هنگامى که تو را دیدم دانستم که پـیـامـبـر هستى و هیچ کس را در جهان بیشتر از تو دشمن نداشتم و اکنون تو محبوب ترین افـراد نـزد مـن هـستى .


3. معاشرت عمومى
پـیـامـبـر اکرم (ص ) هر گاه به مجلسى وارد مى شد در نزدیک ترین جاى خالى مى نشست جلسات او با اصحاب بى آلایش و حلقه وار بود به گونه اى که اگر کسى از بیرون وارد مـى شـد پـیامبر را نمى شناخت ، اجازه نمى داد کسى پیش پایش بایستد، هرگز پاى خـود را پـیـش اصـحـاب دراز نـمـى کـرد وقـتـى در حـضـور فـردى مـى نـشـسـت تـا قـبـل از رفـتـن او لبـاس و زیـنـت خـود را از تـن خـارج نـمـى کـرد. بـا غنى و فقیر یکسان مصافحه مى کرد و دست خود را نمى کشید تا طرف دست خود را بکشد. هنگامى که مردم این مـوضـوع را فـهـمیدند وقتى با آن حضرت مصافحه مى کردند، به فورى دست خود را از دسـت آن حضرت مى کشیدند. هر گاه بر مرکبى سوار مى شد دیگرى را هم سوار مى کرد. در جـمـع اصـحـاب و یـاران مـتـنـاسـب با موضوعات مطروحه سخن مى گفت . یکى از یاران پـیـامـبـر مى گوید چون با رسول خدا(ص ) مى نشستیم ، اگر از آخرت سخن مى گفتیم او نیز با ما راجع به آن صحبت مى فرمود و اگر راجع به دنیا و یا خوردنى و آشامیدنى ها بـحث مى شد درباره همان موضوع با ما گفتگو مى کرد. به اصحاب خود مى فرمود بدى هـاى یـکـدیـگـر را پـیـش مـن بـازگـویـى نکنید. زیرا من دوست دارم با دلى آرام و خالى از کـدورت نـزد شما بیایم . و هر گاه از مجلسى بر مى خاست مى فرمود: سُبْحانَکَاللهُمِ وِ بـِحَمدِکَ اَشهَدُ اَن لا اِله اِلا انت اَستَغفُرکَ وَ اَتوبُ اِلَیک .


4. آراستگى ظاهرى
بـارزتـرین صفت پسندیده پیامبر اعظم (ص )، آراستگى ظاهرى و نظافت او بود. حضرت نـه تـنـهـا بـراى خـانـواده بـلکـه بـراى اصـحـاب و مـردم نـیـز خـود را مـى آراسـت . قبل از بیرون آمدن از منزل به آینه یا آب نگاه مى کرد و موى سر را شانه مى زد. روزهاى جـمـعه ناخن و موى شارب را کوتاه مى کرد و یک لباس مخصوص روز جمعه داشت . بیشتر لباس هاى حضرت سفید بود، البته لباس سبز را هم دوست داشت . مى فرمود: زنده هاى خـود را سـفـیـد بـپوشانید و مرده هاى خود را با آن دفن کنید. از از پوشیدن چیزى که رنگ سیاه داشته باشد کراهت داشت مگر عمامه ، کفش و عبا.
هـزیـنـه عـطـریـات او بـیـشـتـر از خـوراکـش بـود بـهترین عطر نزد او مشک بود، یک ظرف مخصوص عطر داشت و پس از هر وضو بلافاصله خود را معطر مى ساخت ، هر گاه از محلى عبور مى کرد عابرین از بوى عطرش به وجود و حضور مبارکش پى مى بردند.


5. سخن گفتن
پـیـامـبـر گـرامى اسلام (ص ) اکثر اوقات ساکت بود، هیچ گاه سخن دیگرى را قطع نمى کـرد و جـز در مواقع ضرورت سخن نمى گفت . هر گاه اراده سخن مى کرد با حالت تبسم لب هـا را بـه آرامـى بـراى سـخـن گـفـتـن بـاز مـى کـرد. گفتارش فصیح و شیرین بود، مـطـالبـش کـوتـاه و کـلمـاتش به یکدیگر پیوستگى داشت ، مطالبش را براى تفهیم به مـخاطب شمرده بیان مى کرد تا شنونده آن را به خوبى به حافظه بسپارد. هیچ گاه به جـاى سـخـن گـفتن با چشم و ابرو به کسى یا چیزى اشاره نمى کرد و هر گاه در برابر مخاطب قرار داشت ، به گوشه چشم به او نگاه نمى کرد، خطبه هایش همیشه کوتاه بود و هـیـچ گـاه مـطـلب بـیـهـوده اى بـیـان نـکـرد. جـز بـراى اجـازه ورود بـه مـنـزل اشـخـاص یـا صـدا زدن فـرد خـاصـى کلام خود را تکرار نمى کرد.


6. مزاح و خنده رویى
پـیـامبر همواره خوش رو بود و بدون این که بخندد تبسمى بر لب داشت ، حضرت براى خشنود ساختن با بیان مطالب حق و پرهیز از بیهوده گویى یا مطالب خلاف واقع ، همراه بـا عـفـت کـلام و بـدون اسـتـهـزاء، تـمـسخر یا تحقیر به منظور شادمانى و مسرور ساختن اصحاب شوخى مى کرد و انگیزه حضرت این بود تا اصحاب و یارانش مقهور جذبه معنوى ، عظمت و بزرگى الهى دینى او نگردند و بتوانند به راحتى با او ماءنوس شوند و حاجت هاى خود را بیان نمایند؛ همچنان که امام صادق (ع ) به یکى از یاران خود سفارش کرد که بـه پـیـروى از سـیره پیامبر با برادران دینى خود مزاح نمایند. روزى خـادم رسـول خـدا بـراى شـتـران هـمـسـر او آواز حـُدى مى خواند تا شتران با سرعت حرکت کنند. پـیـامـبـر با واژه لطیف و زیبا به غلام فرمود ((با شیشه ها مدارا کن ))؛ یعنى مراقب باش چون زنان لطیف و ضعیف هستند ممکن است بر اثر سرعت حرکت شتر بترسند و بیفتند و آسیب بـبـیـنـنـد. و نـیـز یـک روزى بـه کـودکـى فـرمـود: اى صـاحـب دو گـوش ، فـرامـوش ‍ مـکن .


7. ادب سفره و طعام
پـیـامـبـر هـمـچون سایر افراد و غلامان و خادمان در کنار سفره مى نشست و بر خلاف سیره مـتـکـبـران و پـادشـاهـان هـنگام تناول طعام به هیچ چیزى تکیه نمى زد، بلکه روى زمین یا فـرش ‍ مـى نـشـسـت . هـر گـونـه طـعـامـى کـه خـدا حـلال کـرده بـود تـناول مى فرمود: به هیچ غذایى دست رد نمى زد و مدح و تعریف بى جهت هم از غذاها نمى کـرد. هـمـواره بـا اهـل بـیـت و خـدمـتـگـزار مـنـزل خـود غـذا مـیـل مـى کرد. هر گاه میهمان براى حضرت مى آمد و یا بردگان او را دعوت مى کردند، با آن هـا غـذا مـیـل مـى فـرمـود و پـس از تـناول انگشتان خود را تمیز مى کرد. هرگز بر اثر پرخورى و یا سیرى شکم آروغ نزد.


8. انجام کارهاى شخصى
با این که در منزل حضرت ، همسران ، و گاه خدمتکاران حاضر بودند کارهاى شخصى خود را بـه هـیـچ فـردى واگـذار نـمـى کـرد. کـفـش و لبـاسش را با دست خویش وصله مى کرد گـوسـفـنـدان را مـى دوشـید، درب خانه را خود باز مى کرد، مایحتاج خانه اش را از بازار تـهـیـه مـى کـرد و خـود بـه سـوى خـانـه حمل مى نمود و آب وضوى شبش را خود تهیه مى کرد.


9. جلوه اى از نظم
سـراسـر زنـدگـى پـیامبر بر نظم و انضباط استوار بود و یکى از جلوه هاى نظم او این بـود که اثاث و اشیاء و حیوانات خود را به اسم خاصى نام گذاشته بود. اسم پرچمش ((عـقاب )) و شمشیرش که در جنگ ها همراهش بود ((ذوالفقار)) و دیگر شمشیرهایش ((مخذوم ))، ((رسوب )) و ((قضیب )) بود، کمانش ((کتوم )) و جعبه تیرش ((کافور)) نام داشت .
نـاقـه آن حـضـرت ((عـضـباء))، استرش ((دلدل )) و الاغش ((یعفور)) و گوسفندى که از آن شیر مى آشامید ((عنیة )) نام داشت .


10. همیارى و تعاون
پیامبر اسلام هم مسلمانان را به همکارى و همیارى سفارش مى کرد، هم خود در کارهاى عمومى شـرکـت مـى جـسـت . هنگامى که پیشنهاد پیامبر، مبنى بر ساختن مسجد النبى مورد تاءیید و قـبـول هـمـگـان قـرار گـرفت ، پیامبر نیز مانند برخى دیگر از مسلمانان سنگ ها را براى ساختمان سازى حمل مى کرد. در جنگ خندق نیز پس از سازماندهى لشکر براى حفر خندق ، خود نیز کلنگى را گرفت و در قسمتى به حفر خندق مـشـغـول شـد و حـضـرت عـلى نـیـز خـاک هـا را بـه بـیـرون انتقال مى داد.
در یـکى از مسافرت هاى دسته جمعى ، براى پختن غذا هر کسى ماءموریت یافت تا بخشى از کـار تـهـیـه غـذا را انجام دهد. پیامبر نیز به سوى صحرا رفت تا خار و خاشاک براى آتش مهیا کند. هنگامى که اصحاب خواستند مانع شوند فرمود: خداوند دوست ندارد بنده اش را در مـیـان یـارانـش بـا وضـعـى بـبـیـنـد کـه بـراى خـود نـسـبـت بـه دیـگـران امـتـیـازى قائل شده باشد.


11. انفاق و سخاوت
پـیـامـبـر اعـظـم (ص ) سخى ترین مردم بود. هرگز در هم و دینار نزد او نمى ماند، اگر چیزى پیش آن حضرت زیاد مى آمد تا آن را به کسى یا مستحقى نمى رساند به خانه نمى رفـت ، هـر چـه از ایـشـان مـى خـواسـتـنـد عـطـا مـى کـرد. یـکـى از هـمـسـران پـیـامـبـر مـى گـویـد رسـول خـدا هـرگـز سـه روز پـى در پـى سـیـر نـبـود تا این که از دنیا رفت و اگر مى خواستیم ، مى توانستیم گرسنه نباشیم اما ایثار مى کردیم .


12. حلم
کنترل خشم و بردبارى در برابر رویدادها و حوادث چه در عرصه اجتماعى و چه در محیط خـانـواده از جـمـله ویـژگى هاى اخلاقى پیامبر بود. انس بن مالک خادم حضرت مى گوید: بـراى افـطـار و سـحـرى رسـول خـدا(ص ) شیر فراهم مى کردم . یک شب پیامبر دیر به خانه آمد من فکر مى کردم آن حضرت به مهمانى رفته و افطار کرده است ، شیر را خوردم . چـیـزى نـگـذشـت کـه آن حضرت آمد و مشخص شد که افطار نکرده است ، وقتى حضرت از جـریـان اطـلاع یـافـت ، اصلا مطلبى بیان نکرد و با خوشرویى و گرسنگى شب را به روز آورد و روزه گـرفـت .


13. عفو و گذشت
رسـول خـدا بـه عـنـوان مـظـهـر انـسـان کـامـل ، بـالاتـریـن مـصـداق فـضـائل و کرامت هاى انسانى است . یکى از نمونه هاى ((خلق عظیم )) پیامبر عفو و گذشت او بـود کـه شـامـل هـمـه انسان ها اعم از مومنان و مخالفان بود. آنچنان رئوف بود که هیچ گـاه در فـکـر انـتقامجویى حتى از دشمنان و معاندان نبود. از این رو در تاریخ زندگانى مـبـارکـش از هـیـچ فـردى انـتقام نگرفت . هنگام فتح مکه وقتى پرچم در دست سعد بن عباده قرار داشت و اشعار انتقامجویى را سر مى داد، حضرت على علیه السلام را ماءمور کرد تا پـرچـم را از دسـت سـعـد بگیرد و نداى عفو و رحمت را براى اهالى مکه بلند کند. آنگاه تمام کسانى را که او را آزار و اذیت کرده و یا دشنام داده بـودنـد و یـا حـتـى در صـدد کـشـتـنـش بـرآمـده بـودنـد بـخـشـیـد. حـتـى وحـشـى ، قـاتـل حـمـزه سیدالشهدا که قبلا دستور قتل او را صادر کرده بود، وقتى اسلام آورد و در نـزد پـیامبر چگونگى به شهادت رساندن حمزه را تشریح کرد به او فرمود، بر خیز و برو و روى خود را از من
پـنـهـان کـن !


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 20 اسفند 1399 ساعت: 16:24
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش