تبلیغات

آرشیو

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 17
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 6

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 58
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 9
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 10
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 21
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 8
    بازدید هفته بازدید هفته : 148
    بازدید ماه بازدید ماه : 311
    بازدید سال بازدید سال : 1,170
    بازدید کلی بازدید کلی : 6,534

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.145.126.63
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : شنبه 29 اردیبهشت 1403

محتوای توفان ولادت امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل علیه السلام

مورد 1 از دعای امام حسین (ع) در روز عرفه ، میزان شناخت و ترس او را از خدا در می یابیم که با چشمی گریان و دلی بریان پس از بیان اوصاف باری تعالی و کیفیت آفرینش جهان هستی و شخصیت شخیص خود ، آنچنان خدا را در همه احوال حاضر و ناظر اعمال خویش می داند که گویی او را به چشم بصیرت می بیند آنجا که می فرماید : کور باد چشمی که تو را مراقب خود نبیند و در زیان و خسران باد بنده ای که نصیب و بهره ای از عشق و محبت خود در او قرار نداده ای .

مورد 2 امام حسین (ع) شخصیتی است برتر از دیگر شخصیت ها ، ایشان به دنیا با چشمی دیگر و از زاویه ای دیگر نگریست و در نتیجه آن را چنان که حقیقتش بود دید ، نه کمترین تمایلی به دنیا در او پیدا شد و نه کوچکترین چشم داشتی بدان در وجودش نمایان گردید .

مورد 3 امام حسین (ع) در دانشگاه دنیا ، نمونه درخشانی از رهبر مبارزی را به ما نشان می دهد که چون پا به میدان حق و باطل می گذاشت جز با پیروز گردانیدن حق یا فدا شدن در راه آن از میدان بر نمی گشت ، اگر چه پیروزی حق حتمی است و اگر چه باطل را برای چند روز صولتی و اهل باطل را دولتی باشد ، لیکن پایدار نیست .

مورد 4 در صفحه تاریخ قیام ها و نهضت های فراوانی دیده می شود اما تنها یک قیام است که پس از قرن ها ، مانند سال اول خود ، توجه همگان را به خود جلب می کند و آن قیام ، قیام امام حسین (ع) است ، قیامی که اسلام را حیاتی دوباره بخشید . گویا سخن مشهور پیامبر (ص) بیانگر همین حقیقت بود : حسین از من است و من از حسینم . یعنی نه تنها حسین فرزند من است بلکه دین و آیین من از اوست و اسلام به واسطه فداکاری و جانبازی او و یارانش باقی می ماند .

مورد 5 یکی از ارزشهای اخلاقی انسان ، صبر است ، امام حسین (ع) الگوی کامل و جامعی برای صبر است که صبر را با تمام اقسام و ابعادش در زندگی و رفتار خویش به بشریت نشان داد ، ایشان در روز عاشورا هنگامه فشار نظامی ، تشنگی و مشکلات دیگر با چهره ای گشاده و با نفس آرام فرمود : ای فرزندان کرامت و شرف ! شکیبا باشید ، مرگ پلی بیش نیست که ما را از مشکلات و سختی ها به سوی بهشت و نعمتهای جاویدان عبور می دهد .

مورد 6 در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هر چند همه پیامبران و اولیای الهی به این مهم اقدام کردند ولی امام حسین (ع) در مرتبه فراتر ، اقدام به این امر کرده است به گونه ای که ایشان را مصداق اتم و اکمل آمر به معروف و نهی از منکر می شناسند .

مورد 7 کاری که امام حسین (ع) در پاسداشت از دین و اخلاق کردند ، نه تنها اسلام را زنده نگه داشت ، بلکه دین و اخلاق را در جهان زنده و پابرجا کرد . این حرکت امام حسین (ع) شبیه حرکت پیامبر (ع) که با قرآن خود حتی انجیل و تورات را زنده کرد و مسیحیت و یهودیت را از نابودی نجات داد .

مورد 8 اگر حرکت امام حسین (ع) نبود ، اخلاق و دینداری و عدالت خواهی و ظلم ستیزی و مبارزه با حاکمان و دولتمردان ظالم و ضد اخلاق از بین می رفت ، حرکت امام حسین (ع) موجب شد که از دیروز تا امروز و تا فردا انسان ها با سرمشق قرار دادن آن حضرت علیه ظلم و بی عدالتی و بداخلاقی و زشتکاری در هر شکل و شمایل و از هر منصب و مقامی قیام کنند و ظلم و بی عدالتی در قالب حکومت دینی و یا در سطح عالی از مصونیت برخوردار شود و مردم علیه شاه و شاهمردان قیام کنند .

مورد 9 بسیاری از کسانی که مدعی رشادت ها و صبر هستند هرگز بر مصیبت امام حسین (ع) کمترین توان صبر و استقامتی ندارند ، مصیبتی که بر ایشان رفت قابل قیاس با هیچ مصیبت دیگری نیست . ایشان با رشادت تمام ، علیه ظلم و جور ایستاد و در این راه سختی های بسیاری تحمل کرد که از عهده هیچ کسی چون ایشان بر نمی آمد .

مورد 10 امام حسین به عنوان چراغ هدایت بشر در تاریکی ها و کشتی نجات در طوفان بلاها و فتنه ها معرفی شده به گونه ای که هر کس از نور این چراغ بهره برد ، هرگز در تاریکی نماند و نرود و کسی که بر این کشتی نجات نشست در تلاطم فتنه ها و امواج خروشان کفر و ظلمت و نفاق غرق نشود و به سلامت به ساحل جنات الهی و رضوان خدایی می رسد .

مورد 11 شخصیت والا و بی نظیر امام حسین (ع) که حاصل تربیت در دامان رسالت و پدر و مادری بزرگوار و خانواده الهی بوده و زندگانی سراسر شجاعت که همراه با عزت و عظمت برای جامعه بشری گردیده و پس از آن حادثه کربلا و قیام ایشان بر اندیشه مردم جهان ، حتی غیر مسلمانان تاثیر زیادی داشته است .

مورد 12 امام حسین (ع) و حکایت زیستن و شهادتش و لحن گفتار و ابعاد کردارش ، نه تنها نمونه یک بزرگمرد تاریخ را برای ما مجسم می سازد بلکه آیینه ی تمام نمای فضیلت ها ، بزرگ منشی ها ، فداکاری ها ، جان بازی ها ، خداخواهی ها و خداجویی هاست ، او به تنهایی می تواند سعادت بشریت را ضامن گردد .

مورد 13 ما در تاریخ به مردان بزرگی برخورد می کنیم که هر کدام در جبهه و جهتی ، عظمت و بزرگی خویش را جهانگیر ساخته اند ، یکی در شجاعت ، دیگری در زهد ، آن دیگری در سخاوت و ... اما شکوه و بزرگی امام حسین (ع) حجم عظیمی است که ابعاد بی نهایتش هر یک مشخص کننده ی یک عظمت فراتر از تاریخ است . گویا او جامع همه والایی ها و فرازمندی هاست .

مورد 14 رهبر معظم انقلاب : یک ملت از حسین بن علی (ع) باید درس بگیرد یعنی از دشمن نترسد ، به خود متکی باشد ، به خدای خود توکل کند ، بداند که اگر دشمن با شوکت است ، این شوکت ناپایدار است . بدانید اگر جبهه دشمن به ظاهر گسترده و قوی است ، اما توان واقعی اش کم است ، کربلا الگوی همیشگی ماست ، کربلا مثالی است برای اینکه در مقابل عظمت دشمن نباید دچار تردید شد .

مورد 15 در قصه عاشورا و نهضت کربلا ، امام حسین (ع) دو نوع اخلاق ، جوانمردی و خردمندی را به عرصه ظهور درآورد ، در حال حاضر در دنیای معاصر اگر برای برخی از انسان ها صد معجزه هم بیاورید از عقیده شان بر نمی گردند و قانع نمی شوند اما اگر رفتار نیک و خلق و خوی جوانمردانه ببینند ، دلشان و سپس عقلشان به این سمت مایل می شود .

مورد 16 شخصیت حسین بن علی (ع) چنان بلند و دور از دسترس و پرشکوه بود که وقتی پیاده به کعبه می رفتند ، همه بزرگان و شخصیت های اسلامی به احترامش از مرکب پیاده شده ، همراه ایشان راه می پیمودند ، احترامی که جامعه برای حسین (ع) قائل بود بدان جهت بود که او با مردم زندگی می کرد ، از آنان و معاشرتشان کناره نمی جست ، با جان جامعه هماهنگ بود و بالاتر از همه ، ایمان به خداوند او را غمخوار و یاور مردم ساخته بود .

مورد 17 سپاه نهادی در جهت پیاده کردن اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سالروز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار از این جهت است که سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد که حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) بر پا شده است و داعیه تحقق نسبی آن را در جهان امروزی دارد .

مورد 18 ایثار و فداکاری برای حفظ نظام اسلامی و دستاوردها و اصول آن ، آرمانی است که پاسداران با درس آموزی از حماسه حسینی ، آن را خط مشی اصلی خود قرار داده است از این نگاه ، سپاه ، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده است برای حفظ نظام و حکومت اسلام ناب محمدی فداکاری کند و با تمام هستی خود در نگهبانی از آن بکوشد.

مورد 19 پاسداران همچون حضرت عباس (ع) که مطیع محض رهبر و امام خویش بود و به منزله بازوی امام حسین (ع) محسوب می شد ، بازوی مقام عظمای ولایت می باشد . نحقق این هویت مکتبی و آرمان الهی ، بدون ارتباط با مقام ولایت ، امری ناشدنی است .

مورد 20 پاسداران با پشتوانه عظیم الهی و مکتبی ، به اضافه نیروی انسانی مخلص ، فداکار ، آگاه ، معتقد و متعهد به مبانی اسلامی ، مکتب و ولایت ، با بهره گیری از سالها تجربه ، تخصص و بینش فنی ، امروز به صورت مجموعه ای چون بنیان مرصوص است که انقلاب و نظام اسلامی را مانند دژی نفوذ ناپذیر در برگرفته و از هر خطر و توطئه ای مصونیت می بخشد .

مورد 21 تبیین قیام تاریخ ساز و ماندگار امام حسین (ع) در مقابل ظلم و ستم و بی عدالتی سیستم حکومتی آن زمان ، فلسفه ایجاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ممکن ساخت . فرزندان والای مکتب امام خمینی (ره) قیام عاشورا را برای حرکت انقلابی خود به عنوان ملاک و معیار برگزیدند و در این امتحان بزرگ اوراق زرین مستمری بر تاریخ درخشان انقلاب افزودند .

مورد 22 پاسدار بودن یعنی جمعی افراد مومن و فداکار که پشت سر حسین بن علی (ع) راه می افتند ، دنیا و لذت ها و زیبایی هایش در مقابل احساس وظیفه از چشم آنها می افتد ، انسان هایی که معنویت مجسم و متبلور در باطنشان بر جنود شیطانی غلبه پیدا کرده و به عنوان یک عده انسان نمونه ، والا و بزرگ در تاریخ ماندگار شدند .

مورد 23 امروز ارتش آمریکا ، رژیم صهیونیستی و حکومت های استبدادی و استکباری در عرصه حاضر جهان ، نماد تجسم یافته حکومت بنی امیه است و به اعتراف این دشمنان ، تنها تشکیلات منسجم و قدرتمندی که نامشان باعث ترس و دلهره اصحاب فیل شده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است .

مورد 24 بردن نام سرداران سپاه در کنگره آمریکا آن هم با خشم و نفرت از طرف آنان موید عظمت و هیبت و شوکت پاسداران این مرز و بوم است که عجین با نام مبارک امام حسین (ع) گشته است .

مورد 25 آن چیزی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از همه ارتش های جهان متمایز می کند ، زره پولادین عشق به خدا و معنویت تک تک کارکنان آن است ، همان چیزی که قیام امام حسین (ع) را برای همیشه تاریخ ماندگار و جاودان نمود . سپاه پاسداران با معنویت زاده شده و با قرآن و در لوای قرآن رشد نمود ، همان قرآنی که حتی خون خدا در سر نی آن را با سرافرازی قرائت می نمود .

مورد 26 نمی شود پاسدار بود و حسینی نبود ، واژه پاسدار بودن بی حسین (ع) هیچ معنی و مفهومی پیدا نمی کند . امروزه نه تنها ملت ایران بلکه ملت های تحت ستم در دنیا ، سپاه پاسداران را شاخص شناختن حق از باطل می دانند زیرا بر این باور رسیده اند که امام حسین (ع) هرگز در مقابل ظلم و گمراهی و ضلالت آرام ننشست و تا ابد به عنوان پرچم حق باقی ماند .

مورد 27 سپاه پاسداران در جهان امروز چون ذوالفقاری در دست مولا و امام خویش هر کجا نیاز باشد ، بر ظلم و ستم می تازد و در مقابل آن خواهد ایستاد و در تاریخ حیات پر از فضیلت و افتخار سپاه پاسداران عده زیادی توانستند به فیض عظیم شهادت نائل آیند و حیات و ممات خویش را به امام حسین (ع) هدیه دهند .

مورد 28 رهبر معظم انقلاب : در ایجاد سپاه پاسداران ، فقط این نبود که نظام می خواهد از نو یک نیروی مسلح درست کند ، مسئله این بود که در یک تشکیلات نظامی که بوسیله انقلاب بوجود می آمد ، فکر و عقیده و ایمان یعنی عامل معنوی قدرت ، در تمام اجزا رعایت و لحاظ شود و تا آنجا که ممکن بود ، این کار شد .

مورد 29 رهبر معظم انقلاب : انقلاب ، زنده و پویاست . پاسدار انقلاب ، پاسدار چنین موجود زنده و پویا و متحرک و پیشرونده ای است . اگر این نبود ، تاکنون انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باید ده کفن پوسانده باشد اما موجود زنده را نمی شود دفن کرد و از تحرک باز داشت ؛ زنده است و زنده خواهد ماند .

مورد 30 رهبر معظم انقلاب : آن چیزی که می تواند انقلاب و جهت گیری عظیم این ملت و راهی را که او به سوی صلاح و فلاح و عزت و رای الهی و سعادت دنیا و آخرت خود می پیماید ، پایدار کند ، عبارت است از هوشیاری و آمادگی و روحیه پاسداری . این روحیه ی پاسداری متوقف به آن جنبه ی معنوی است .

مورد 31 هر کس که امروز به نحوی از ارزشهای اسلامی پاسداری می کند و آن را نگه می دارد ، خوب است به یاد داشته باشد که اگر روزی جوانان پاسدار ما نبودند و این مولود و نهال تازه را از تهاجم دشمنان حراست نمی کردند ، چیزی باقی نمی ماند ، تا عالمش درباره مسایل علمی آن ، مهندسش درباره مسائل مهندسی آن ، پزشکش درباره مسائل دیگر آن و بقیه ی خدمتگزارانش هر کدام در حیطه کار خود ، به آن خدمت کنند .

مورد 32 ماهاتما گاندی ، رهبر استقلال هند : من زندگی امام حسین ، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد ، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند .

مورد 33 چارلز دیکنز ، نویسنده معروف انگلیسی : اگر منظور امام حسین جنگ در راه خواسته های دنیایی بود ، من نمیفهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند ؟ پس عقل چنین حکم می نماید که او فقط به خاطر اسلام ، فداکاری خویش را انجام داد .

مورد 34 توماس کارلایل ، فیلسوف و مورخ انگلیسی : بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم ، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند ؛ آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با باطل روبرو می شود اهمیت ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت ، باعث شگفتی من است .

مورد 35 توماس ماساریک : گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصایب حضرت مسیح مردم را متاثر می سازند ، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین (ع) یافت می شود ، در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصایب مسیح در برابر مصایب حسین (ع) منند پرکاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر .

مورد 36 آنتوان بارا ، نویسنده مسیحی : اگر حسین (ع) از آن ما بود ، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر می افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری بر پا می کردیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا می خواندیم .

مورد 37 امام حسین (ع) : بارخدایا! خوب می دانی که انقلاب و نهضت من به خاطر حکومت و سلطنت بر مردم و دستیابی به زرق و برق دنیا نبوده بلکه هدف من از حکومت ، ارائه معالم و نشانه های دینت به مردم و اصلاح بلاد و شهرها و ایجاد امنیت برای بندگانت و عمل به فرائض و سنتها و احکام توست .

مورد 38 تا زمانی که حکومت های استبدادی ، سرمایه داری ، کاپیتالیسم و دیکتاتوری در جهان وجود دارد ، امام حسین (ع) زنده است ، ولو اینکه تمام جهان به سمت عرفی شدن پیش رود ، در چنین شرایطی باز امام حسین (ع) یک قهرمان و نماد است . امام حسین در برابر استبداد سیاسی و اقتصادی قیام کرد و تا زمانی که استبداد چه در شکل سیاسی و چه در شکل اقتصادی آن وجود دارد امام حسین (ع) زنده و منبع الهام انسان های آزاده و مبارز است .

مورد 39 در جامعه ای که ظلم وجود دارد و مردم بخواهند علیه ظلم قیام کنند ، نیاز به یک الگو دارند و آن الگو امام حسین (ع) است ، ایشان شخصیتی برای همه فصول است و برای یک دوره و زمان خاص نیست ، هدف اصلی ایشان از قیام کربلا ، احقاقا حق ، ابطال باطل ، احیای سنت و از بین بردن بدعت بوده است .

مورد 40 اگر به جنبه شهادت طلبانه قیام امام حسین (ع) نظر کنیم ، همه قهرمانان و مبارزان به آن حضرت نیاز دارند اما قیام ایشان مرحله ای دیگر هم دارد که در آن می خواهند از جنگ جلوگیری کنند و صلح ایجاد شود لذا در اینجا هم امام حسین الگوی بشریت خواهد بود .

مورد 41 از عاشورا می توان این درس را گرفت که میدان سیاست بسیار کوچکتر از میدات تاریخ است ، بنابراین معیار پیروزی و شکست نه میدان سیاست ، بلکه میدان تاریخ است و در این عرصه معلوم می شود چه کسی شکست می خورد و چه کسی پیروز می شود . امام حسین در روز عاشورا در عرصه سیاست شکست خورد اما در تاریخ پیروز شد و در درازای تاریخ ، همه تاریخ را از آن خود کرد .

مورد 42 جامعه ای که مرده باشد ، امام حسین آن هم مرده است ، جامعه ای که زنده باشد ، امام حسین آن زنده است . در سده های گذشته برخی از جوامع اسلامی دچار خمود و جمود بودند و این یعنی مرده بودند و خون در رگهایشان جاری نبود و امام حسین آن ها فقط در عزاداری محدود بود ، اما ملتی که زنده باشد ، امام حسین آن هم زنده است و می توان از آن بهره برد .

مورد 43 عظمت حادثه کربلا به گونه ای است که پس از گذشت قرن ها هنوز هم به عنوان عنصر اصلی الهام دهنده قیام های آزادی خواهانه بشر در جای جای جهان مطرح است و نه مسلملنان که همه آزادگان و آزاداندیشان جهان ، حرکت های آزادیخواهانه و استبدادستیزانه خود را متاثر از این نهضت عظیم الهی می دانند .

مورد 44 امام حسین (ع) قیام کرد تا به انسان های زیر بار ظلم بیاموزد که چگونه می توانند به حوقو خود نائل آیند و حریت و آزادی از دست رفته خویش را دوباره به دست آورند ، جهاد و شهادت امام حسین (ع) پند و اندرز بزرگی برای نسل های آینده است تا مسلمانان از این سرمایه معنوی ، نیرو و انرژی گرفته و راه ایشان را ادامه دهند .

مورد 45 رود خونی که از شهیدان کربلا بر صحرای طف جاری شده فرات حقیقی گشت که جرعه نوشان عزت و آزادگی را از هر مذهب و مسلک و هر دین و آیین به قدر تشنگی سیراب کرد در این مسیر هر اندیشمندی که صدای کربلا بعد از قرن ها به گوشش می رسد ، از عظمت آن لب به اعتراف می گشاید و از عظمت روح امام حسین (ع) می نویسد .

مورد 46 سالار پرشکوه شکست ناپذیران روزگار و قهرمان کسانی که در برابر ذلت و تحقیر سر فرود نیاورده و به عصرها و نسل ها درس جوانمردی و شرافت و مرگ پرافتخار را زیر سایه شمشیرهای آخته داد ، و آن را بر سازش با بیداد و فریب برگزید ، پدر یکتاپرستان گیتی حسین (ع) ، فرزند رشید علی (ع) است .

مورد 47 شهادت امام حسین (ع) نه تنها در دلهای شیعیان و محبین آن حضرت حرارتی آفرید که هرگز خاموش نمی شود بلکه منشا هدایت بسیاری از آزادگان جهان از ادیان و اعتقادات مختلف شده ، از مسیحی تا زرتشتی و از کلیمی تا آشوری ، همه و همه نسبت به راه و مرام حضرت سید الشهداء سر ادب فرو می آورند و درس هایی از قیام آن حضرت برای خود مشق نموده اند .

مورد 48 واقعه عاشورا پیام های انسان ساز و انسانیت گستر بسیاری در بر دارد که نه تنها برای شیعیان که برای همه پیروان ادیان توحیدی و تمام مردمان جهان از هر نژاد و دین و مذهب و مرام و قوم و قبیله ای که باشند قابل ستایش و آموزنده است . باید از امام حسین آموخت که در راستای حق طلبی و دادگستری و استقرار همه نیکی ها در جان ، از هیچ کوششی دریغ نکنیم .

مورد 49 در قصه عاشورا و نهضت کربلا ، امام حسین (ع) دو نوع اخلاق ، جوانمردی و خردمندی را به عرصه ظهور درآورد در حال حاضر در دنیای معاصر اگر برای برخی از انسانها صد معجره هم بیاورید از عقیده شان بر نمی گردند و قانع نمی شوند اما اگر رفتار نیک و خلق و خوی جوانمردانه ببینند ، دلشان و سپس عقلشان به این سمت مایل می شود .

مورد 50 شخصیت حسین بن علی (ع) چنان بلند و دور از دسترس و پرشکوه بود که وقتی پیاده به کعبه می رفتند ، همه بزرگان و شخصیت های اسلامی به احترامش از مرکب پیاده شده ، همراه ایشان راه می پیمودند ، احترامی که جامعه برای حسین (ع) قائل بود بدان جهت بود که او با مردم زندگی می کرد ، از آنان و معاشرتشان کنار نمی جست ، با جان جامعه هماهنگ بود و بالاتر از همه ، ایمان به خداوند ، او را غمخوار و یاور مردم ساخته بود .

مورد 51 بزرگترین وصفی که می توان برای شخصیت نورانی عباس (ع) بیان کرد این است که تکیه گاه امام حسین بود ، او عبد صالح خداست و عبودیت وی در پیروی محض از خداوند ، پیامبر و امامان بوده ، او تا زمانی که زنده بود هیچ امان نامه ای را از جبهه کفر دریافت نکرد و اینگونه به ما درس داد که به گونه ای برخورد کنیم که جریان کفر نتواند در ما نفوذ کند و دشمن همواره از نفوذ و رخنه در ما ناامید باشد .

مورد 52 حضرت عباس (ع) از زیبایی ویژه ای برخوردار بود و بخاطر سیمای سپید ، سیرت زیبا و ملکوتی و قامت رعنا و رشیدش او را قمر بنی هاشم می خواندند ، همچنین همگان در مدح ابهت پرشکوه و سرافرازی عظمتش زبان می گشودند و چنین لقبی را برازنده جود او می دانستند .

مورد 53 از آنجا که حضرت عباس (ع) در اثر فداکاری ها ، اخلاص و خصال والای انسانی در پیشگاه خداوند دارای مقام بسیار ارجمند و آبروی مخصوص گردید ، خداوند مقام و لقب باب الحوائج را به حضرتش عطا فرمود و وجود عظیم او را شایسته این لقب دانست .

مورد 54 حضرت عباس (ع9 را اطلس می خواندند ، زیرا این لغت به معنی سرخ تیره رنگ ، شجاع ، چابک، دلاور و دریادل است . آن حضرت در صحنه های گوناگون ، شجاعت و دلاوری خود را نشان داده بود ، ترس در قاموس زندگی او وجود نداشت .

مورد 55 حضرت ابوالفضل (ع) به راستی از ان دسته افرادی است که شایسته عنوان عمیق شهید و شهادت است و به تمام امتیازات شهادت نائل گردید و از برجستگان در میان شهیدان سرافراز است ، او کسی است که دست هایش زودتر از خودش به بهشت برین خداوند شتافتند .

مورد 56 فادی یعنی فداکار ؛ حضرت عباس (ع) به راستی فداکاری را به آخرین حد و مرز خود رسانید و برادران خود ، هستی خود و حتی دو پسر خویش را فدای دین ، امام حسین و آرمان آن حضرت نمود و حق جهاد و جانبازی را با تلاشی بی نظیر تا آخرین نفس و قطره خون نجام داد .

مورد 57 تاثیر تعلیمات و آموزش های موثر در شخصیت حضرت عباس (ع) که از کودکی وی را همراهی نموده است و وجودش در قالب یک مرید ، مملو از وجود مولایش حسین (ع) بوده است ، تسلیم او در برابر اراده امام ، تصدیقش بر ولایت امام و وفاداریش نسبت به امام ، همگی تشکیل دهنده نمادی بی نظیر از مرید بودن اوست .

مورد 58 حضرت عباس (ع) برای اطاعت از امام و اثبات وفاداری خویش لحظه ای درنگ نکرده ، ایشان باید برای همه ولایتمداران ، اسوه و الگو باشد که هر کس از درجه ولایتمداری بالاتری برخوردار باشد در بارگاه الهی به همان مقدار منزلت دارد .

مورد 59 حضرت ابوالفضل (ع) در دوران زندگی خود مانند پدر خویش به گره گشایی در کار دیگران و رفع مشکلات و حوائج مردم می پرداخته است که خداوند برای ان حضرت این وجه عظیم را پس از شهادتش تا دنیا دنیاست قائل شده که هر کس دست نیاز به سوی درگاه الهی با وسیله قرار دادن حضرت عباس دراز کند ناامید باز نخواهد گشت .

مورد 60 ولایتمداری حضرت عباس (ع) باید برای همه شیعیان الگو باشد . ایرانیان ایستادن پشت سر مقام معظم رهبری در برابر دشمن را از حضرت عباس (ع) آموخته اند ، ایشان به ما یاد داده است که باید تا پای جان در مسیر ولایت ایستاد و ولایت فقیه ، ولایت امام زمان و امیر المومنین (ع) بوده و اعتبار ملت ما به ولایتمداری است .

مورد 61 با تاسی از حضرت عباس (ع) باید با بصیرت زندگی کنیم و همه چیز را به طور دقیق رصد کنیم و بفهمیم و در شناخت دین تلاش کنیم زیرا دین شناسی غیر از دینداری است . آنقدر حضرت عباس از نظر دانش و معرفت در سطح بالایی قرار دارد که ارزش ها را می توان در وجود او دید .

مورد 62 حضرت ابوالفضل (ع) یکی از عالم ترین ، فقیه ترین ، عارف ترین ، فرزانه ترین و شجاع ترین افرادی است که تاریخ اسلام بلکه تاریخ جهان به خود دیده است ؛ ایشان همیشه در اندیشه حمایت و دفاع از امام زمان خویش و یاری سید الشهداء گام بر میداشتند .

مورد 63 حضرت عباس (ع) در جهت گیری الهی و معنوی اقدام امام حسین (ع9 گام برداشتند و با هدایت پذیری خود ، رنگ و معنای ویژه ای به این حرکت بخشیدند که در تاریخ نیز یک الگوی واقعی در طاعت پذیری از معصوم و امام عصر خودش بود .

مورد 64 امروز جوانان و حتی نوجوانان ما با تاسی از حضرت عباس (ع) باید هویت و شخصیت اسلامی و انقلابی خود را به خوبی درک کنند تا بتوانند در جهان پر آشوب امروزی که غرب می خواهد با سلطه فکری و فرهنگی ، یک نوع هویت جعلی را به همه تحمیل کند ، با قوت و قدرت نقش آفرینی کنند .

مورد 65 بصیرت نکته اصلی است که حضرت عباس داشت و همین بصیرت بود که از عباس استوره ای به یاد ماندنی ساخت و ماندگارش کرد ، جوان امروز نباید به بهانه اینکه همرنگ جماعت غربزده داخلی و خارجی باشد دچار انفعال شود ، هنر جوان مسلمان و انقلابی این است که در مسیرحق که همان صراط مستقیم است قدم بردارد .

مورد 66 ارزش های اخلاقی متعلق به یک زمان خاص نیست و برای تمام زمان ها کاربرد دارد لذا وقتی از ادب حضرت عباس (ع) صحبت می کنیم یعنی برای همه زمان ها کاربرد دارد ، ایشان در شرایط تحریم با تمام قوا در خدمت امام زمان خود بود و ما هم باید از این مسئله درس گرفته و مطیع امام زمان خود باشیم .

مورد 67 اگر برای هر صفتی اوج و قله ای قائل شویم ، فتح قله اطاعت و ادب را فقط در قدرت حضرت عباس (ع) می دانیم که آن را از مادر فرا گرفته و به ظهور رسانده است ، داستان مهر ایشان به برادر و کیفیت شهادت ایشان در روز عاشورا از هزاران افسانه تاریخی جذاب تر است .

مورد 68 امام حسین (ع) با وجود حضرت عباس (ع) است که دغدغه امنیت کاروان را ندارد و این بزرگترین افتخار یک شیعه است که باعث آرامش قلب امام عصر خویش باشد . ایشان را ظهر الولایه یعنی کمر و پشت ولایت نامیده اند و بی جهت نبود که امام حسین (ع) وقتی با پیکر خونین ایشان مواجه شدند فرمودند : هم اکنون کمرم شکست .

مورد 69 حضرت عباس (ع) از دامن زنی متولد می شود که وعده شرافت و بزرگی او از مدت ها پیش به پدرش حزام داده شده است و فاطمه انوار نورانی ماه منیرش عباس و سه ستاره دیگرش را در عالم رویا مشاهده کرده است و شهادت در راه حمایت از انقلاب حسینی را توفیق بی نظیر برای آنها می داند .

مورد 70 فداکاری ، ایثار و جانبازی در اسلام و مکتب اهل بیت (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که امیر المومنان ایثار را برترین فضیلت اخلاقی می داند و غایت و هدف تمام مکارم اخلاقی را ایثار و از خود گذشتگی نام می برد ، این صفت به خوبی در شخصیت حضرت عباس (ع) قابل رویت بود .

مورد 71 حضرت عباس (ع) امام نیست و مقام امامت را دارا نمی باشد اما حقیقتی دیگر هم در عالم معرفت نهفته است و آن اینکه ایشان هیچ چیزی از مقام امام کم ندارد ؛ این به معنای این است که وجود ایشان مقامات اخلاقی و ایمانی که در امام معصوم هست را سیر کرده و رسیده است ، از منظر کلامی هیچ ایرادی به این موضوع وارد نیست .

مورد 72 حضرت عباس (ع) شخصیت بزرگ و مهربانی است که متعلق به همه آزاده های جهان است . عشق و ارادت هموطنانی که مسلمان نیستند گواه خوبی بر این مدعاست ، امکان ندارد که در هیئت ارامنه و سایر پیروان ادیان مذهبی رفت و آمد داشته باشی اما از معجزات و حاجت دادن حضرت عباس (ع) تعریف نشنوی .

مورد 73 حضرت ابوالفضل (ع) اسوه و الگوی آزادگان جهان است که با تاسی از مکتب علوی ، جانبازی و فداکاری در راه نهضت حسینی و حفظ و تحکیم مبانی حقیقی اسلام ، حماسه ای جاویدان را خلق کرد و با شهادت خویش در واقع عاشورا همانا پیام حیات بخش ایستادگی در برابر ظلم و ستم زورگویان و ولایتمداری را به جهانیان رساند .

مورد 74 ایثارگری ها و جانبازی حضرت ابوالفضل (ع) سبب شد تا رزمندگان اسلام با تاسی از این والامقام در طول هشت سال جنگ تحمیلی به دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی بپردازند و در مقابله با دشمن متجاوز بعثی سربلند شوند .

مورد 75 اندوخته های اخلاقی و تربیتی حضرت عباس (ع) وی را به جایگاه رفیعی رساند که با فداکاری های بزرگ او مسیر سرنوشت ساز تاریخ بشریت از همان نهضت عاشورا تغییر یافت و گمراهان را از سرگشتگی نجات داد ، علمدار کربلا بر مبنای ایثار و از جان گذشتگی در راه اعتلای کلمه حق تربیت یافت تا پیام اسلام ناب محمدی را که بر محور عدالت ، محبت و ایثار مبتنی بود به همگان برساند .

مورد 76 حضرت عباس (ع) معتقد بود که نباید به مسائل دینی و زندگی به صورت تک بعدی نگریست بلکه باید با بصیرت کامل و از تمامی جهات موضوعات را بررسی کرد تا مشکلات و سختی های پیش رو در زندگی آسان شود ، شخصیت و خصلت های جوانمردانه این حضرت باید در جامعه امروزی به خوبی نشان داده شود تا جوانان با درک زندگانی این بزرگوار از منش و خصلت های او نیز بهره ببرند .

مورد 77 بزرگترین درسی که حضرت عباس (ع) به تاریخ داد ، درس ولایت مداری ، ایثار و بندگی خداوند است . ایثار به معنی مقدم دانستن دیگران است و حضرت ابوالفضل در روز عاشورا همانند یک سرباز مطیع امر تا آخرین قطره خون خود را در راه خدا ، اسلام و امام زمان خویش فدا کرد .

مورد 78 امروز شاهدیم که جوانان مجاهد در عرصه سلامت در این اوضاع کنونی جهان با ایثار و فداکاری ، پشت فرمان ولایت فقیه بدون هیچ چشمداشتی در حال خدمت کردن هستند ، تلاش جوانان در بحران کرونا قابل تقدیر است و آنها نشان دادند که رهرو واقعی آرمان های عاشورا هستند .

مورد 79 جانبازان امروز قهرمانان جامعه هستند ، انسان هایی ایثارگر و جان بر کف اند که طی سالهای جنگ تحمیلی و تجاوز دشمن ، در خطوط مقدم جبهه ، قهرمانانه سینه خود را در برابر آتش دشمن سپر کرده و در راه حفظ کیان اسلام ، سلامت خود را تقدیم داشتند .

مورد 80 جانبازان ، انسان های برگزیده ای هستند که بسیاری از نعمت های مادی خود را بر پیشگاه دوست تقدیم کرده اند ، آنان به دلیل از خودگذشتگی ها و ایثارگری هایشان ، موانع و حجاب ها را که در اثر تعلقات و وابستگی های دنیوی ایجاد می شود ، کنار زده و راحت تر با خداوند به مناجات می پردازند ، قلب شکسته آنان بزرگترین سرمایه جانبازی شان به شمار می آید .

 


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 26 اسفند 1399 ساعت: 21:15

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش